امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 77765
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 08 بهمن 1396 - 11:19 | | ارسال توسط :

سینما دوستان حرفه ای «سینما گونه» را از دست ندهند

به گزارش بابل نوین،بیش از یک ماه است که جمعه و شنبه شب شبکه نمایش پیش از آغاز فیلم سینمایی ساعت ۲۳ خود برنامه‌ای تخصصی درباره ژانرهای سینمایی را روی آنتن می‌برد. برنامه «سینماگونه» در هر قسمت گونه‌ای سینمایی را معرفی کرده کرده و فیلم‌های سینمایی مطرح در آن گونه را معرفی می‌کند. البته این […]

به گزارش بابل نوین،بیش از یک ماه است که جمعه و شنبه شب شبکه نمایش پیش از آغاز فیلم سینمایی ساعت ۲۳ خود برنامه‌ای تخصصی درباره ژانرهای سینمایی را روی آنتن می‌برد. برنامه «سینماگونه» در هر قسمت گونه‌ای سینمایی را معرفی کرده کرده و فیلم‌های سینمایی مطرح در آن گونه را معرفی می‌کند. البته این برنامه برخلاف برنامه‌های متداول تلویزیونی مخاطب عام را هدف نگرفته و سینمادوستان حرفه‌ای را مخاطب قرار می‌دهد. در هر برنامه مهمانان مختلف از اساتید دانشگاه تا چهره‌های هنری مقابل دکتر محمد شهبا که خود مدرس سینماست می‌نشینند و به گفت وگو می‌پردازند.
محمد حسام‌پور مدیر تأمین برنامه شبکه نمایش درباره چرایی ساخت این برنامه با توجه به دربرنگرفتن مخاطب عام به بانی فیلم می‌گوید: «شبکه نمایش، شبکه‌ای تخصصی است و به همین دلیل مخاطب هدف‌ش مخاطب مشخصی است و اتفاقا می‌داند که باید چه برنامه‌ای و با چه موضوعی برای چه مخاطبی تعریف کند؛ برخلاف شبکه‌های عمومی که مخاطب متفاوتی دارند و باید برای هر موضوعی برنامه داشته باشند. قطعا با توجه به رویکرد شبکه نمایش لازم است که برنامه‌های تخصصی پیرامون سینما ساخته شود. ما پیش از برنامه «سینما گونه»، برنامه‌های دیگری نیز در این حوزه روی آنتن بردیم که با استقبال خوب تماشاگران مواجه شد و به ما نشان داد که مخاطب دوستدار سینما علاوه بر تماشای فیلم‌های سینمایی به برنامه‌های تخصصی این حوزه نیز علاقه‌مند است. برنامه «آی‌کیو سینما»، «علم و سینما» و «سینما و دوبله» که پخش می‌شد بازخورد بسیار خوبی از مخاطبان داشتیم به ویژه از سوی دانشجویان سینما و فیلمسازان. متوجه شدیم این تمایل در مخاطب وجود دارد و همان زمان چند طرح در این زمینه در دست بررسی بود که یکی از آن‌ها «سینماگونه» بود که قصدش آموزش سواد بصری و سواد رسانه‌ای برای شناساندن گونه‌های مختلف سینمایی به مخاطب برای انتخاب فیلم‌های محبوب‌اش، بود. او با تاکید بر این که هنوز قسمت‌های بسیاری از برنامه پخش نشده است درباره رضایت مخاطبان از این برنامه می‌گوید: «در مورد اثربخشی و نظرسنجی از مخاطبین هنوز نمی‌توان با قاطعیت صحبت کرد چرا که پخش برنامه هنوز به نیمه هم نرسیده؛ برآوردمان از مخاطب هدف‌مان تا کنون مثبت بوده و بازخوردهای خوبی داشتیم اما به هر حال این بازخوردها قابل تعمیم به نظر کلی درباره رضایت مخاطب نیست چون قسمت‌های بسیاری هنوز پخش نشده است؛ اما در خود برنامه حضور فیلمسازهای مختلف از جمله آقایان فخیم‌زداه، نجفی، نیک‌نژاد و منتقدان و مدرسان سینما و ارتباطات نظیر خانم‌ها شرکا، رونقی و آقایان عادل، الستی و … حتی مجری برنامه آقای شهبا هستند که سال‌هاست سینما تدریس می‌کنند و ترجمه‌های بسیاری در حوزه سینما دارند؛ نشان از این دارد که متخصصان سینما و سینما دوستان برای‌شان برنامه و رویکردش جذاب و قابل اعتنا بوده است.» او با اشاره به این که برنامه «سینماگونه» فصل دوم نیز خواهد داشت، ادامه می‌دهد: «با توجه به رویکردی که عرض کردم در شبکه نمایش داریم می‌خواهیم که حتما در میان پخش فیلم‌های سینمایی برنامه‌های تخصصی و آگاهی‌بخش را تزریق کنیم. طبعا این برنامه همین هدف را دنبال می‌کند و ما می‌خواهیم که ادامه‌دار باشد البته بازخوردها قطعا مفید خواهد بود تا بتوانیم برای ادامه اصلاحات و تغییرات مطلوبی را ایجاد کنیم.»
آرش گودرزی تهیه‌کننده و کارگردان این برنامه درباره چرایی ساخت این برنامه به بانی فیلم می‌گوید: این برنامه دغدغه شخصی‌ام بود؛ من روی گونه‌های سینمایی پژوهش می‌کردم و همچنان نیز در این حوزه مطالعه می‌کنم و برایم جذاب است. این برنامه هم در همین راستاست. گونه‌های فیلم برای مردم کاربردی است چرا که مخاطبان پیگیر فیلم‌های سینمایی با شناخت گونه‌ها می‌توانند به راحتی فیلم‌های دلخواه‌شان را انتخاب کنند. علاوه بر این با گونه‌هایی که ناآشنا هستند یا تا به حال فیلمی در این حوزه ندیده‌اند آشنا شوند. اصلا به همین دلیل هم سراغ تلویزیون آمدم وگرنه پیش‌تر هم کتاب داشتم هم در مطبوعات فعالیت کرده بودم اما می‌خواستم مخاطب گسترده‌تری با این مفاهیم آشنا شود. طرح را به تلویزیون دادم و یک سال طول کشید تا به مرحله انجام برسد. او درباره جامعه مخاطبان برنامه می‌گوید: «برنامه قطعا برای مخاطب دوستدار سینما مفید است؛ چرا که دانش گونه‌شناسی هم به سرعت به روز می‌شود و بستر مطالعاتی جدیدی دارد؛ بنابراین حتی برای مخاطبانی که از دانش سینمایی برخودارند نیز حرفی برای گفتن دارد و می‌تواند موثر باشد. گرچه که گونه و ژانر از ابتدای سینما وجود داشته اما خیلی محدود و جزئی بوده اما حالا طبقه‌بندی‌های مختلف دارد و در بحث آکادمیک هم اهمیت به سزایی یافته است از این جهت علمی جدید است که نیاز به معرفی دارد. همچنین می‌تواند برای مخاطب عام نیز جذاب باشد و حالا هم بیننده عام دارد. البته میزان جذب مخاطب نوسان دارد مثلا برنامه‌ای بیشتر، برنامه‌ای کمتر و این استقبال نیز مستقیما با تبلیغات در شبکه مجازی ارتباط دارد. برای مثال مهمان معروفی که خیلی اهل فضای مجازی نیست برنامه‌اش کمتر از مهمانی که شاید به شهرت او نباشد اما در فضای مجازی فعال است؛ دیده می‌شود.»
گودرزی درباره چرایی انتخاب شهبا به عنوان مجری می‌گوید: «شبکه نمایش برنامه‌های تخصصی این چنینی پیش‌تر داشته است و سابقه افراد مختلف بررسی شده است. آقای شهبا علاوه بر تسلط بر سینما و داشتن ترجمه‌های متعدد لحن و بیان شیوایی نیز برای اجرا داشتند. من پیش از این در مطبوعات چندین مصاحبه با آقای شهبا انجام داده بودم و ایشان را از نزدیک می‌شناختم و می‌دانستم با وجود دانش‌شان به گونه‌ای فخرفروشانه با مخاطب برخورد نمی‌کنند و این برایم بسیار مهم بود؛ چون بسیاری از چهره‌های دانشگاهی تفاخر خاصی در کلام‌شان دیده می‌شود که قطعا هم مخاطب برنامه را اذیت می‌کند هم مهمانان برنامه را.»
او در پایان درباره علت ادامه برنامه و ساخت فصل دوم آن، می‌گوید: «ما تنها برنامه‌ای هستیم که درباره سینمای جهان صحبت می‌کنیم و نگاه تازه‌ای هم به فیلم‌های روز دنیا داریم چیزی که در تلویزیون جای خالی‌اش احساس می‌شد مثلا سینمای ایران به اندازه کافی در تلویزیون برنامه دارد و روز به روز هم تعدادشان بیشتر می‌شود مایلیم که این برنامه با همین روند سینمای جهان به کار خود ادامه دهد در نظر داریم در ادامه برنامه را تعاملی کنیم که مخاطب بتواند با ما ارتباط بهتری داشته باشد بتواند از طریق سایت فیلم‌هایی را که در برنامه مطرح می‌شود تماشا کند. بناست شبکه نمایش به عنوان اولین شبکه «آی پی تی وی» در آید که در آن صورت برنامه هم دستخوش تغییر خواهد شد.»
محمد شهبا درباره چرایی پذیرفتن اجرا برای اولین بار، به بانی فیلم می‌گوید: «مهم‌ترین علت آموزشی بودن برنامه «سینماگونه» بود و با برنامه‌های دیگر به کلی متفاوت بود. این تازه بودن‌اش و امید به این‌که این نوع برنامه‌ها بیشتر تولید شوند مهم‌ترین علت حضورم در این برنامه بود. دلیل دیگر علاقه شخصی‌ام به بحث گونه‌شناسی در سینما است که یک کتاب هم در همین زمینه در دست تألیف دارم. برایم جذاب بود که راجع به همان مطالب در جایی بحث کنیم و این برای تألیفم کتابم نیز کمک بود. آخرین دلیل هم این بود که به مباحث ژانر در مطالعات سینمایی خیلی کم پرداخته می‌شود و فکر کردم شاید این برنامه بخشی از این جای خالی را پر کند. علاوه بر همه این‌ها اجرای تلویزیونی هم برایم تجربه جالبی بود.
او در پاسخ به این‌که چرا با وجود مجری‌های معروف تلویزیونی برای این برنامه انتخاب شده می‌گوید: «مشکلی که مجری‌های سلبریتی دارند آشنایی نداشتن با مباحث تخصصی سینماست. در طول برنامه من موظف بودم به گفتگو جهت بدم و در بحث شرکت کنم که این مستلزم داشتن دانش در این حوزه بود حتی به قدری که اگر اشتباهی در حضور مهمانی رخ داد من بتوانم تصحیح کنم. خدا را شکر برنامه مخاطب خودش را دارد بازخوردهایی هم که همین حالا با این که تازه برنامه شروع شده از مردم، دانشجویان، سینمادوستان می‌گیرم مثبت است.»
او در پایان در پاسخ به این پرسش که کار اجرا در تلویزیون را ادامه خواهد داد یا خیر می‌گوید: «شاید اگر برنامه‌ای تخصصی در حوزه سینما باشد روی آن برای اجرا فکر کنم اما این‌که برنامه دیگری پیشنهاد شود که بخوام مجری باشم نه من در کاری که تخصص دارم ورود می‌کنم نه این که برنامه راجع هواشناسی شرکت کنم! باید فضای کار را بدانم و حتی اعضای تیم هم مهم است مثلا من آقای گودرزی را می‌شناختم و حضورشان برایم مهم بود.»
دوستداران و علاقه‌مندان سینما می‌توانند این برنامه را ساعت ۲۲:۳۰ شب‌های جمعه و شنبه از شبکه نمایش دنبال کنند./ز

بانی فیلم

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.