امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 65826
  پرینتخانه » اخبار مازندران تاریخ انتشار : 27 شهریور 1396 - 11:01 | | ارسال توسط :

شبیه‌ساز پل فرماندهی کشتی توسط دو جوان مازندرانی اختراع شد

دو جوان مازندرانی موفق به ساخت و ثبت اختراع سیملاتور پل فرماندهی کشتی با قابلیت راهبری و مانور کشتی شدند.

به گزارش بابل نوین، حبیب توکلی و علی محمودجانلو دو جوان فارغ التحصیل رشته نرم‌افزار کامپیوتر و IT اهل و ساکن شهرهای ساحلی محمودآباد و بابلسر موفق شدند برای نخستین بار در کشور، سیملاتور پل فرماندهی کشتی را اختراع و به ثبت برسانند.

حبیب توکلی یکی از مخترعیان جوان این شبیه ساز در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: نمونه خارجی این سیملاتور در کشور روسیه تولید شد که هزینه ساخت و راه اندازی آن نمونه در داخل کشور بیش از ۴ میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: این سیستم شبیه‌ساز برای متخصصان و فراگیران دوره های ناوبری کشتی های تجاری و نظامی کاربرد داشته و تمامی دریانوردان به منظور دریافت مدراک لازم نیازمند سپری کردن دوره مدیریت بر منابع پل فرماندهی هستند.

این مخترع خاطرنشان کرد: پیش تر دانشجویان دریانوردی ایران برای سپری کردن این دوره آموزشی به سایر کشورهای دنیا اعزام می شدند که این با هزینه های گزافی همراه بود.

توکلی گفت: در گذشته دو نمونه از این سیستم ساخت کشور روسیه خریداری شده بود که علاوه بر خروج ارز از کشور، پشتیبانی های لازم در بحران تحریم از سوی کشور سازنده صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه با این وجود و با توجه به فرموده‌های رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی و درون‌زایی، اقدام به ساخت و طراحی این سیستم با تکیه بر توان و دانش بومی کردیم، گفت: تمامی مراحل ساخت و طراحی، زیر نظر و کنترل موسسه بین‌المللی رده بندی ایرانیان به منظور ارائه سیستم استاندارد قرار گرفت.

این مخترع گفت: سیملاتور پل فرماندهی کشتی را برای فراگیران، شبیه سازی کرده و علاوه بر آن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری همچون ابزار کنترل و راهبری، رادار ARPA ، GPS ٬ نقشه الکترونیک ECDIS ٬ ابزار های مخابرات دریایی GMDSS و سیستم های هدایت و ناوبری را نیز شبیه سازی می کند.

وی افزود: از دیگر امکانات این سیستم، پیاده سازی تصویر ۲۷۰ درجه از محیط اطراف، شبیه سازی دقیق انواع کشتی ها، شناورهای بنادر مهم دنیا و طراحی سناریوهای لازم به منظور آموزش علمی و کاربردی است.

به گزارش ایسنا، این دستگاه در تاریخ دوازدهم شهریور ۹۶ به شماره ۹۳۳۷۸ از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موفق به دریافت گواهی نامه ثبت اختراع شده است./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.