امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 62754
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 10 مرداد 1396 - 14:07 | | ارسال توسط :

شنیدن تجربیات لیلا حاتمی در تورنتو، برای هنرجویان جذاب بود

به گزارش بابل نوین، لیلا حاتمی بازیگر سرشناس سینمای ایران اخیراً در شهر تورنتو کانادا در جلساتی پس از نمایش دو فیلم «لیلا» و «در دنیای تو ساعت چند است» به گفت و گو با تماشاگران پرداخت و به سوالات آنان درباره فیلمهای مذکور و بازیگری اش پاسخ داد. او همچنین در کارگاه سه ساعته […]

به گزارش بابل نوین، لیلا حاتمی بازیگر سرشناس سینمای ایران اخیراً در شهر تورنتو کانادا در جلساتی پس از نمایش دو فیلم «لیلا» و «در دنیای تو ساعت چند است» به گفت و گو با تماشاگران پرداخت و به سوالات آنان درباره فیلمهای مذکور و بازیگری اش پاسخ داد. او همچنین در کارگاه سه ساعته ای که به صورت مستر کلاس برگزار شد، درباره شیوه های مختلف بازیگری صحبت کرد. حاتمی قرار است در روز ۲۱ مرداد هم در برنامه مشابهی در ونکوور کانادا شرکت کند. در اینباره با امیر گنجوی، مدیر مرکز فرهنگی فینیکس و جشنواره سینه ایران که متولی برگزاری این مراسم بود، درباره کم و کیف برگزاری این مراسم به گفت و گو پرداختیم.
گنجوی در پاسخ به اینکه ایده برگزاری این برنامه چطور شکل گرفت و نحوه استقبال مردم به خبرنگار بانی فیلم گفت: این ایده از مدتها پیش در ذهن افراد گروه فرهنگی فونیکس و جشنواره سینه ایران شکل گرفته بود؛ در این سال‌ها تمام تلاش خود را کرده بودیم که خانم حاتمی و آقای مصفا را به تورنتو دعوت کنیم و چنین برنامه‌ای را ترتیب بدهیم، اما به دلیل پر بودن برنامه‌ کاری این هنرمندان، چنین فرصتی امکان‌پذیر نشد تا اینکه امسال این مهم دست داد و در خدمت خانم حاتمی بودیم؛ آقای علی مصفا و زهرا خوشکام هم قرار بود در برنامه شرکت داشته باشند که به دلیل مشکلات خانوادگی و شخصی در آخرین روزها نتوانستند خانم حاتمی را همراهی کنند. استقبال مردم هم از این برنامه بسیار خوب و دلگرم کننده بود و شور و شوق زیادی را در میان جامعه‌ ایرانیان تورنتو برانگیخت.
او درباره مباحث مطرح شده در برنامه کارگاهی لیلا حاتمی در جریان این مراسم در تورنتو توضیح داد: در روز ۲۲ جولای کارگاه بازیگری به صورت مستر کلاس با حضور این هنرمند برگزار شد؛ ایشان سعی کردند تجربیات خود را که در فیلم‌های مختلف کسب کرده بودند، در اختیار حضار و هنرجویان قرار دهند. این کارگاه با مدیریت آقای معززی‌نیا، سردبیر سابق مجله‌ ۲۴ و منتقد شناخته شده‌ ایرانی برگزار شد و سعی کردند با اشاره به فیلم‌های مختلف خانم حاتمی و تجربیاتشان در زمینه‌ی بازیگری، نکات مهم و کلیدی بازی ایشان را از دل فیلم‌ها بیرون بیاورند و لذت کشف این نکات را با مردم و مخاطبان سهیم شوند. این کارگاه به صورت مسترکلاس اداره شد و در آن تمرینات فیزیکی صورت نگرفت و تمرکز روی انتقال تجربیات این بازیگر شناخته شده در عرصه‌ بازیگری بود.
او در پاسخ به اینکه چرا در این مراسم دو فیلم «لیلا» و «در دنیای تو ساعت چند است؟» اکران شد و معیار انتخاب این دو فیلم از کارنامه حاتمی چه بود، گفت: دلیل انتخاب فیلم «لیلا» این بود که بیست سال از تولید این فیلم می‌گذرد و امسال این امکان فراهم شد که نسخه‌ بازسازی شده‌ فیلم به نمایش درآید. خوشبختانه آقای مهرجویی موافقت کردند و نسخه‌ بازسازی شده را در اختیار ما گذاشتند تا به بهانه‌ بیست سالگی‌اش در این برنامه به نمایش گذاشته شود. «در دنیای تو ساعت چند است؟» انتخاب دیگر ما بود، زیرا قرار بود خانم زهرا خوشکام نیز در این برنامه همراه آقای مصفا حضور داشته باشند و گروه فونیکس احساس کرد با توجه به اینکه هر سه بازیگر در این فیلم بازی می‌کنند گزینه‌ مناسبی برای نمایش است. از طرفی هم با توجه به نمایش چندباره‌ی این فیلم در تورنتو و استقبال خوب هموطنان عزیز و اینکه خاطره‌ خوبی در اذهان جامعه‌ ایرانی از این فیلم شکل گرفته بود، برآن شدیم تا گزینه‌ بعدی نمایش فیلم باشد. در حقیقت اولین نمایش‌های این فیلم در خارج از کشور در محیطی ایرانی در تورنتو بود که با استقبال بسیار بالای مخاطبان تورنتویی روبرو شده بود و در جشنواره «سینه ایران» نیز از فیلم‌های محبوب به حساب می‌آمد؛ این محبوبیت و درخواست علاقمندان، مارا وادار به انتخاب دوباره‌ فیلم کرد.
او درباره مهمانان این مراسم از ایران گفت: حسین معززی‌نیا که مدتی است ساکن تورنتو و از چهره‌های شناخته شده‌ نقد در سینمای ایران محسوب می‌شود، در برنامه حضور داشت. محمد دادگو هم قرار بود در جلسات باشند که به دلیل مشکلات شخصی از حضور در برنامه بازماندند؛ همچنین آقای لوون هفتوان نیز از چهره‌هایی بودند که در برگزاری این برنامه به ما کمک کردند.
او ادامه داد: بازخوردها درباره‌ این اتفاق هنری نسبتاً مثبت بود، متناسب با انتظارات و تجربیات و درک و شناختی که افراد از یک مسترکلاس داشتند، رویکردهای متفاوتی را شاهد بودیم؛ به طور مثال شاید عده‌ای دوست داشتند که تمرینات فیزیکی بیشتری در کلاس انجام می‌شد، اما از همان اول خانم حاتمی بیشتر تاکیدشان را روی انتقال تجربیات تئوریکی به هنرجویان گذاشته بودند؛ عده‌ دیگر بسیار راضی بودند از اینکه توانستند تجربیات ایشان را بطور مستقیم از زبان خودشان بشنوند و با نگاه یک بازیگر حرفه‌ای آشنا شوند. به هرحال محیط دوستانه‌ بسیار خوبی بین کسانی که در مسترکلاس شرکت کرده بودند و برگزارکنندگان إیجاد شد.
به گفته او، این برنامه بدون کمک هیچ‌ گروه و نهاد خاصی دولتی ، چه ایرانی و چه کانادایی، کاملا به صورت مستقل و با حمایت اسپانسرها و تجار ساکن تورنتو برگزار شد. او در اینباره افزود: اداره‌ چنین برنامه‌هایی در خارج از کشور با توجه به هزینه‌های بسیار بالایی که دارند کار سخت و طاقت‌فرسایی است؛ اما خوشحال هستیم که جامعه‌ ایرانی تجار تورنتو در همان ابتدا از برگزاری چنین برنامه‌هایی حمایت کردند. تمام یاری‌دهندگان در این برنامه به صورت کاملا داوطلبانه کمک کردند و در حقیقت سینه‌ایران و فینیکس از کمک نیروهای داوطلبانه‌ شهر تورنتو برخوردار است و این بچه‌های علاقمند سعی می‌کنند در برگزاری چنین برنامه‌هایی بدون هیچ چشمداشتی کمک کنند. همچنین تشکر ویژه‌ دارم از پخش کنندگان و تهیه کنندگان محترم که این امکان را فراهم کردند که این فیلم‌ها بعد از سال‌ها (بخصوص فیلم «لیلا») با کیفیت مناسب در اختیار بینندگان قرار گیرد.
او در پایان به بانی فیلم گفت: در ادامه‌ برنامه‌ مذکور، لیلا حاتمی در ۱۲ آگوست در ونکوور خواهند بود و با مخاطبانِ این شهر به بحث و گفتگو پیرامون فیلم لیلا خواهند پرداخت. برنامه‌‌ ونکوور با همکاری مشترک مرکز فرهنگی «فینیکس» و «پاسفیک یونایتد پروداکشن» با مدیریت دکتر امیر هاشمی منتقد معروف سینما و داور جشنواره‌ «حافظ» برگزار خواهد شد. مرکز فرهنگی فینیکس و پاسفیک یونایتد پروداکشن در ماه‌های اخیر میزبان هنرمندانی از جمله: شهاب حسینی، حامد بهداد، مانی حقیقی، نیکی کریمی و حمید فرخ‌نژاد بوده‌اند./ص

بانی فیلم

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.