امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 56761
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 21 اردیبهشت 1396 - 12:15 | | ارسال توسط :

ضرورت باورسازی برای مقابله با ایجاد تشکیک در اصل و ضرورت وحدت جهان اسلام

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به ایجاد چالش تشکیک در اصل و ضرورت و فواید وحدت از سوی دشمنان جوامع اسلامی گفت: در جنگ نرم تمام‌ عیاری قرار داریم که سخت‌تر و برنده‌تر از جنگ سخت است و در این عرصه، مهم‌ترین ابزار رسانه است.

به گزارش بابل نوین، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه در اولین اجلاس «اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام» با بیان اینکه در عرصه تقریب به چند حوزه کاری باید توجه داشته باشیم، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که باید در عرصه تقریب به آن توجه داشته باشیم موضوع باورسازی است؛ ایجاد باور در جوامع اسلامی و ضرورت همگرایی، همکاری و یکدست بودن یکی از چالش‌هایی است که امروز با آن روبرو هستیم.
وی با اشاره به ایجاد چالش تشکیک در اصل و ضرورت و فواید وحدت از سوی دشمنان جوامع اسلامی گفت: در زمینه باورسازی و مقابله با این تشکیک‌ها، کارهایی صورت گرفته اما باورسازی با تحقیق و پژوهش و نوشتن کتاب انجام نمی‌گیرد و به رسانه نیاز دارد و حضور و همکاری رسانه‌ها الزامی و ضروری است.
آیت‌الله اراکی اظهار کرد: در جنگ نرم تمام‌ عیاری قرار داریم که سخت‌تر و برنده‌تر از جنگ سخت است و در این عرصه، مهم‌ترین ابزار رسانه است؛ از این رو انتظار داریم رسانه‌ها در این زمینه با مجمع جهانی همکاری داشته باشند و خودشان نیز کارهایی در این حوزه انجام دهند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه ما به فقه‌التقریب و فلسفه تقریب به شکل دانشی و علمی نیاز داریم، گفت: دانش تقریب گام اول است و گام دوم آن است که این دانش از سوی رسانه‌ها عرضه شود و مسئله وحدت و گفتمان وحدت را به فرهنگ اجتماعی و عمومی تبدیل کند؛ گام سوم نیز گفتمان‌سازی تقریب است.
وی افزود: نهادهای تصمیم‌ساز باید تصمیم‌های وحدت‌آفرین را برای مدیریت جامعه اتخاذ کنند و زمینه اجرایی شدن آن را فراهم کنند؛ مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی راهبردها و راهکارهای تقریب را تعریف کرده اما به تنهایی توان اجرایی کردن آن را ندارد و لازم است نهادهای تصمیم‌ساز آنها را عملیاتی کنند و بتوانند آنها را به نهادهای بین‌المللی منتقل کرده و آنها را وادار کنند تا تصمیماتی کلان بگیرند.
آیت‌الله اراکی تشکیل اتحادیه‌های صنفی از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را یکی از بهترین راهکارها برای رسیدن به این اهداف عنوان کرد و گفت: در این راستا اتحادیه بانوان مسلمان و علمای مقاومت تشکیل شده و اقداماتی نیز برای تشکیل اتحادیه احزاب سیاسی صورت گرفته منتها راه زیادی برای تشکیل اتحادیه‌های نیرومند داریم.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: در این زمینه نیازمند حمایت جدی از سوی دولت و مجلس هستیم؛ در مجلس که فراکسیون تقریب شکل گرفته و امیدواریم بتوانیم تصمیم‌گیری‌های کلانی در عرصه قانون‌گذاری داشته باشیم؛ از دولت نیز انتظار می‌رود از طریق تخصیص اعتبارات به این مسیر کمک کند چرا که هرچقدر در این عرصه خرج کنیم، سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.
وی با اشاره به تلاش مجمع جهانی تقریب برای ایجاد اتحادیه بازرگانان جهان اسلام و عدم به نتیجه رسیدن آن گفت: بسیاری از بازرگانان جهان اسلام تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند منتها موانع سیاسی و اداری بسیاری مانع سرمایه‌گذاری آنها می‌شود و ما می‌خواستیم از این طریق سرمایه‌های خارجی را برای آبادانی کشور جذب کنیم.
آیت‌الله اراکی با تأکید بر ضرورت تشکیل چنین مجمعی اظهار کرد: حتی اگر بتوانیم تنها ۲ درصد از سرمایه‌های جهان اسلام را جذب کنیم تحولات زیادی را شاهد خواهیم بود؛ از این طریق همچنین می‌توانیم مغزهای متفکر جهان اسلام را جذب کنیم و مانع خروج آنها بشویم.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: ما نیاز به تشکیل اتحادیه‌های اصناف داریم تا بتوانیم برای این طرح‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم؛ عرصه تقریب عرصه گسترده، بنیادین و سرنوشت‌سازی است لذا از همه می‌خواهیم ما را در این عرصه کمک کنند./ص

ایکنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.