امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 77756
  پرینتخانه » اخبار مازندران تاریخ انتشار : 08 بهمن 1396 - 10:15 | | ارسال توسط :

عدم باورپذیری نقش مردم سمی مهلک برای توسعه یافتگی/احزاب ناکارآمد خدشه ای بزرگ در توسعه یافتگی

مشارکت مردم در توسعه سیاسی، شاخصی مهم در فرآیند توسعه پایدار جامعه است و همه افراد در این فرآیند نقش دارند.

به گزارش بابل نوین،مطالبه گری یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه سیاسی است اما مردم جامعه ما هیچ گاه مطالبات عمومی خود را به صورت اصولی برای نماینده خود مطرح نکرده اند بنابراین برای رسیدن به جامعه ای توسعه یافته نیازمند مردمی مطالبه گر و پیگیر در ارکان مطالبه گری هستیم.

رضا نیکنام مدرس دانشگاه اظهار کرد: مردم باید حس کنند که در توسعه سیاسی کشور نقش دارند، اگر در مساله ای حضور و در جایگاهی دیگر نباشند اعتمادشان از دست می رود.

وی با اشاره به اینکه مفهوم توسعه یک فرآیند است، گفت: مردم باید نقش بیشتری در توسعه یافتگی سیاسی مازندران داشته باشند و از ظرفیت های استانی در بحث توسعه یافتگی به ویژه توسعه سیاسی استفاده کنند.

نیکنام با اشاره به اینکه بی اعتمادی بین مردم و حکومت خطرناک است، افزود: متاسفانه بیشتر احزاب سیاسی ما دولت محور و قدرت محور هستند به طوری که با ظهور و خروج دولت پررنگ شده یا کنار می روند و این عامل نه تنها سبب بی اعتمادی مردم به منتخبان خود که به بی اعتمادی به دولت نیز دامن می زند.

این مدرس دانشگاه گفت: مردم باید کار توسعه یافتگی و مطالبه گری خود را در قالب “ان جی او ها” و “سازمان های مردم نهاد” قرار داده و در قالب بزرگ تر خواسته های خود را بیان کنند.

عدم باورپذیری نقش مردم سمی مهلک برای توسعه یافتگی

میثم معافی مدرس حوزه و دانشگاه در گفت و گو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه توسعه سیاسی یک عمل سیاسی صرف نیست، اظهار کرد: توسعه سیاسی یک عمل اجتماعی مبتنی بر رفع نیازمندی ها، پیشرفت ها و جلورفت های اجتماعی و اقتصادی است.

وی افزود: مردم مازندران باید بدانند نیاز استان چیست و ظرفیت ها و سرمایه های آن کدامند در این صورت می توانند مطالبات خود را جلو برده و توسعه بدهند.

معافی خاطرنشان کرد: آن چیزی که مازندران را از حالت تزلزل در حوزه های مختلف به حالت متعادل یا ایده‌آل می رساند باور داشتن مردم به نقش های سیاسی و اجتماعی خود است.

مدرس حوزه و دانشگاه یادآورشد: مهم‌ترین چالش در توسعه سیاسی مازندران را نبود باور خود در بین مردم مازندران دانست که می تواند سمی مهلک برای توسعه یافتگی باشد.

وی افزود: باورسازی نقش ها در استان، شناخت نیازها، ظرفیت ها و مطالبه گری منطقه ای موجب می شود از نظر توسعه سیاسی رشد داشته باشیم.

معافی خاطرنشان کرد: اگر مردم انتخابات مختلف را به شوخی فرض نکنند، تحقیقات لازم را انجام داده قطعا با در نظر گرفتن نیاز سنجی های منطقه ای باعث توسعه سیاسی استان می شوند.

ارتباط بین مردم و دولت از سرنیاز است

علی اکبر اسدی کارشناس و دانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در گفت و گو با ایسنا مازندران گفت: ارتباط میان مردم و دولت از سرنیاز و بهره برداری از خوان دولت است.

وی با اشاره به اینکه اعتماد باید از بالا به پایین باشد، گفت: کاهش تصدی گری دولت در امورات، تمرکززدایی سیاسی و اقتصادی، تقویت نظام آموزش، رشد طبقه متوسط، ایجاد نهادهای قانونی پایدار و احزاب قوی با طرفداران زیاد و آموزش ویژه از ضروریات اولیه توسعه سیاسی در جوامع توسعه نیافته سیاسی است که کشور ما نیز به نوعی با آن درگیر است.

این دانشجوی دکترای علوم سیاسی خاطرنشان کرد: خانه تکانی مجموعه مدیریتی، تقویت نهادهای مدنی، توجه به زیرساخت های فرهنگی و آموزشی، دوری از سیاست های عوام گرایانه از جمله راهکارهای پیشنهادی برای توسعه سیاسی مازندران است.

انتخابات موثرترین و مسالمت آمیز ترین نوع ایجاد تغییر/ احزاب ناکارآمد خدشه ای بزرگ در توسعه یافتگی

توان دانشجوی علوم سیاسی در گفت و گو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه با افزایش سطح دانش و تحصیلات مردم خواستار مشارکت بیشتر در امور خود و جامعه هستند، اظهار کرد: وجود احزاب سیاسی، جمعیت ها و نهادهای مدنی شاخص اندازه گیری توسعه سیاسی در یک کشور و منطقه است.

وی افزود: وقتی در جامعه ای احزاب و جمعیت ها حضور نداشته باشند دولت ها مجبور هستند آن کشور را به طور متمرکز اداره کنند و تمام بار توسعه بر دوش دولت افتاده و نظام سیاسی آن کشور دچار شکنندگی می شود.

دانشجوی علوم سیاسی تصریح کرد: انتخابات یکی از موثرترین و مسالمت آمیز ترین نوع ایجاد تغییراست مردم ایران همواره حضور پررنگ در عرصه انتخابات داشته اند.

شناخت مردم از احزاب در جامعه، باور نقش خود، انتخابات با تحقیق، اعتماد عمومی و گسترش احزاب یکی از راه های رسیدن به توسعه سیاسی و جامعه ای سالم و پویا خواهد بود./ز

ایسنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.