امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 74224
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 25 آذر 1396 - 12:32 | | ارسال توسط :

فروش ۱۱ هزار کتاب در طرح «پاییزه کتاب» در به‌نشر

طرح «پاییزه کتاب» در کتابفروشی‌های انتشارات آستان قدس رضوی، با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده، به‌طوری‌که در دو هفته نخست اجرای این طرح تشویقی، حدود 11 هزار و 200 جلد کتاب به ارزش دو میلیارد ریال تنها در پنج کتابفروشی به‌نشر واقع در مشهد به فروش رسید.

به گزارش بابل نوین،خزانی که مدت‌هاست به جان بازار کتاب افتاده، دیگر بر کسی پوشیده نیست. گلایه نویسندگان از قهر جامعه با یار مهربان، پیشی گرفتن شبکه‌های مجازی در جذب مخاطب، تبدیل شدن کتاب به یک کالای لوکس، مشکلات و دشواری‌های بازار نشر که امان فعالان این حوزه را بریده، در کنار ده‌ها دلیل دیگر، رونق را از ویترین کتاب‌فروشی‌ها گرفته است.

آن‌ها که اهل نقد و نظرند، تاکید دارند که بسترهای فرهنگ‌ساز در عرصه کتاب و کتابخوانی با مشکل مواجه هستند و در حالی‌که شاخص میزان مطالعه، سطح توسعه فرهنگی یک جامعه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، مسئولان تنها پشت تریبون‌ها از «بایدها»یِ ارتقای آن می‌گویند و خود راهکاری عملی برای این کمک به این بحث ندارند.

در چنین شرایطی، گاهی جرقه‌ای، امید را در این عرصه تقویت می‌کند؛ مثل وقتی که می‌بینی مردم به اشتیاق خریدن کتاب ساعت‌ها در صف انتظار می‌ایستند. این یعنی هنوز اشتیاق خواندن و دانستن در دل بسیاری زنده است. انتشارات «به‌نشر» در روزهای باقیمانده از پاییز، شاهد استقبال کتاب‌دوستان در فروشگاه‌های خود بوده، هرچند بهانه آن طرح تشویقی «پاییزه کتاب» است.

انتشارات آستان قدس رضوی، برای اجرای بهتر طرح فروش فصلی کتاب از بستر فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی بهتر بهره گرفت. در روند اجرای طرح مذکور، ظرفیتی ایجاد شد تا مراجعان بتوانند دسترسی بهتری به تازه‌های نشر و یا آثاری که قصد خرید آن‌ها را دارند، داشته باشند. نتیجه هم یک اتفاق خوب بود؛ اینکه مردم آمدند و دست خالی بازنگشتند.

پاییز داغ در ۱۱ کتابفروشی «به‌نشر»
طرح پاییزه کتاب «به‌نشر» از دوم آذرماه امسال در سراسر کشور کلید خورد و ۱۱ کتابفروشی وابسته به انتشارات آستان قدس رضوی در اجرای آن مشارکت داشتند. مدیرعامل به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) از این اتفاق خوب، روایتی مفصل دارد. حسین سعیدی می‌گوید: طرح تشویقی «پاییزه کتاب» در این راستا به مرحله اجرا درآمد که مخاطبان با تخفیف‌های ویژه به محصول موردنظرشان دست پیدا کنند. از طرفی تنوع لازم در محتوای عرضه شده ایجاد شود تا همه اقشار بتوانند از این ظرفیت بهره گرفته و با دستی پُر از کتاب، به منزل بازگردند.

به بیان وی، این طرح در ۶ نمایندگی فروش این انتشارات در شهرهای تهران، بیرجند، گرگان، شاهرود، درگز و تربت حیدریه به اجرا درآمد و به انضمام آن‌ها، پنج فروشگاه‌ به‌نشر در مشهد مقدس شامل فروشگاه مرکزی واقع در خیابان امام خمینی(ره)، فروشگاه بلوار سجاد، فروشگاه خیابان خواجه‌ربیع، فروشگاه بلوار امامت و فروشگاه خیابان دانشگاه نیز در این طرح مشارکت کردند.

مدیرعامل به‌نشر ادامه داد: خوشبختانه استقبال مردم چشمگیر بود، به‌طوری‌که در دو هفته نخست اجرای طرح تشویقی «پاییزه کتاب»، حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ جلد در مجموع به ارزش دو میلیارد ریال در پنج کتابفروشی به‌نشر واقع در مشهد به فروش رسید. در این بازه زمانی، علاقه‌مندان و مخاطبان کتاب‌دوست در مجموع ۶ هزار و ۶۵۹ عنوان کتاب از این پنج کتابفروشی خریداری کردند.

سعیدی با اشاره به اینکه نمایندگی این انتشارات در منطقه امامت مشهد با فروش چهار هزار و ۲۹۲ جلد کتاب، در میان دیگر نمایندگی‌های این شهر رکورددار بوده، افزود: در نمایندگی منطقه سجاد،  سه هزار و ۵۲۷ جلد کتاب به فروش رفت. مردم از فروشگاه مرکزی «به‌نشر» ۲ هزار و ۵۹۱ جلد کتاب تهیه کردند. نمایندگی خیابان دانشگاه ۵۴۳ جلد کتاب را در مدت دو هفته فروخت و سهم فروشگاه خواجه‌ربیع نیز ۲۴۳ جلد کتاب در این بازه زمانی بود.

تبلیغات و فضای مجازی به کمک کتاب آمدند
سعیدی همچنین درباره بستر تبلیغی که مردم را تشویق به حضور در نمایندگی‌های این انتشارات و خرید کتاب کرده، توضیح داد: طرح‌های تشویقی، ظرفیت مناسبی برای ترغیب مخاطبان و پاسخ به نیازهای آن‌هاست، اما اگر این فرصت در بستر مناسبی تبلیغ نشود، کارآیی لازم را ندارد. در حقیقت مخاطب زمانی می‌تواند از این ظرفیت بهره بگیرد که نسبت به آن آگاه باشد و از طرفی مزایای طرح در مقایسه با سایر برنامه‌های مشابه برای او به خوبی تشریح شده باشد. با اذعان به این ضرورت بود که تلاش کردیم اطلاع‌رسانی گسترده و موثری را در این حوزه صورت دهیم. بخشی از تبلیغات ما بر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی متمرکز بود و تلاش کردیم تا مردم را در گروه‌ها و اقشار مختلف مخاطب خود قرار دهیم.

هنوز فرصت باقیست…
اما هنوز تا روزهای پایانی پاییز و خاتمه این طرح زمان باقیست. سعیدی در این زمینه گفت: فروشگاه‌های «به‌نشر» در مشهد و ۶ شهر دیگر کشور، مشتاقانه پذیرای مخاطبان کتاب‌دوست هستند. علاقه‌مندان می‌توانند تمام کتاب‌های ثبت شده در سایت «خانه کتاب» و آثار موجود در این فروشگاه‌ها را با تخفیف ۲۰ تا ۲۵ درصدی ویژه طرح پاییزه خریداری کنند.

وی با اشاره به این‌که در این طرح، سقف مجاز خرید برای هر خریدار حداکثر یک میلیون ریال است، افزود: خریدار می‌تواند در چند نوبت و از چند کتابفروشی، کتاب‌های عمومی را با ۲۰ درصد تخفیف و کتاب‌های کودک و نوجوان را با ۲۵ درصد تخفیف تهیه کند. البته بهره‌مندی از این تخفیف‌ها منوط به تهیه کتاب از کتابفروشی‌های عضو طرح «پاییزه کتاب» است و این طرح تا ۲۲ آذرماه در مراکز استان‌ها و دوم دی‌ماه در شهرستان‌ها قابل اجرا است./ز

ایبنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.