امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 71884
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 04 آذر 1396 - 9:22 | | ارسال توسط :

فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنید

سیدعباس صالحی؛‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به اعتقاد من دغدغه توسعه کتابفروشی‌ها و تعطیل‌نشدن آنها باید در جامعه افزایش پیدا کند و ما باید به‌ دنبال راهی باشیم تا بازار کتابفروشی‌ها رونق پیدا کند. در چنین شرایطی همانطور که ما به‌توسعه فضای سبز فکر می‌کنیم، باید دغدغه توسعه کتابفروشی نیز داشته باشیم.

به گزارش بابل نوین،سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برنامه روز کتابگردی عنوان کرد: گاهی برخی کارها نمادین به نظر می‌رسند اما باید توجه داشته باشیم که خود این حرکات نمادین نیز در برخی مواقع ارزشمند هستند و می‌توانند کارکردهای متفاوتی داشته باشند. در این راستا شاید ما تاثیر یک حرکت نمادین را خیلی زود مشاهده نکنیم اما می‌توان مطمئن بود که چنین حرکات فرهنگی‌ای می‌تواند به‌مرور باعث اتفاق‌های تاثیرگذاری شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تاثیر حرکت نمادین کتابگردی این است که کتابفروشی‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرند. کتابفروشی‌ها به‌عنوان پاتوق و پایگاه فرهنگی، خط اتصال مستقیم فرهنگ مکتوب و مخاطب هستند. این مکان فرهنگی سال‌های سال محل اندیشه و تفکر بوده است؛ بنابراین اینکه تعداد کتابفروشی‌های یک شهر کم بشود مانند آن است که درختان شهر تعدادشان کم شود و این دو هیچ تفاوتی با هم ندارند.

این مسئول فرهنگی با اشاره به اهمیت توسعه کتابفروشی‌ها گفت: گاهی ما با یک خبر و یا یک نگاه ساده متوجه می‌شویم که تعداد درختان شهرمان کم شده است، بنابراین روی این موضوع حساس می‌شویم و اعتراض می‌کنیم؛ اما متاسفانه هیچکدام روی کم‌ شدن تعداد کتابفروشی‌های شهرمان حساس نیستیم و در این حوزه دغدغه‌های کمتری داریم.

صالحی در توضیح مراسم روز کتابگردی گفت: اینکه در سال‌های اخیر و در هفته‌کتاب این سنت حسنه پایه‌گذاری شده است و ما در مراسم کتابگردی به کتابفروشی‌ها سرمی‌زنیم، یک حرکت نمادین ارزشمند است؛ چراکه نشان می‌دهد کتابفروشی‌ها برای ما جایگاه مهم و حساسی دارند.

او ادامه داد: به اعتقاد من دغدغه توسعه کتابفروشی‌ها و تعطیل‌نشدن آنها باید در جامعه افزایش پیدا کند و ما باید به‌ دنبال راهی باشیم تا بازار کتابفروشی‌ها رونق پیدا کند. در چنین شرایطی همانطور که ما به‌توسعه فضای سبز فکر می‌کنیم، باید دغدغه توسعه کتابفروشی نیز داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به طرح حمایت از افزایش کتابفروشی‌های سطح کشور عنوان کرد: طرح حمایت از راه‌اندازی، بازسازی و تجهیز کتابفروشی‌ها چندماهی است که در کشور در حال انجام است و ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری بانک‌شهر به توسعه کتابفروشی‌های سطح کشور می‌پردازیم؛ البته در این طرح شهرستان‌ها در اولویت هستند.

او ادامه داد: در کنار طرح توسعه کتابفروشی‌ها که در وزارت فرهنگ در حال اجراست، بدون شک با ورود افراد جدید به شوراهای شهر و شهرداری‌ها می‌توان انتظار داشت که توجه ویژه‌ای به احداث کتابفروشی‌ها شود؛ چراکه با همراهی این نهادها می‌توان در کنار تاسیس فضاهای عمومی شهر مانند پارک‌ها، دست به احداث کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ زد.

سیدعباس صالحی در بخش پایانی صحبت‌هایش با توجه به توسعه استفاده جوانان از فضای مجازی گفت: هر قالب جدیدی می‌تواند یک فرصت یا یک تهدید باشد. فضای مجازی در عین حال که یک تهدید محسوب می‌شود و ما آن را رقیب کتاب می‌دانیم، می‌تواند با خلاقیت ما به یک فرصت تبدیل شود. برای مثال ما می‌توانیم از طریق همین فضای مجازی کتاب‌های خوب و مهم را به‌جامعه معرفی کنیم. حتی به‌شرط رعایت حق کپی‌رایت (تاکید می‌کنم رعایت حق کپی رایت) فضای مجازی می‌تواند فرصتی برای خواندن کتاب باشد؛ چراکه قالب‌های مطالعه چندان ارزشی ندارد و مهم کتاب‌خواندن مردم است./ز

ایبنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.