امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 75571
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 08 دی 1396 - 11:13 | | ارسال توسط :

قصه‌گویی قاعده ندارد/ هر فیلمساز باید راه خودش را کشف کند

به گزارش بابل نوین، بهروز افخمی در کارگاه قصه گویی در سینما که در حاشیه هشتمین جشنواره عمار برگزار شد، تسلط بر فن قصه‌گویی را از اصلی‌ترین شیوه‌های زنده ماندن اثر ذکر کرد و گفت: فن زنده ماندن قصه را بیاموزید. قصه‌گویی قاعده ندارد؛ گاهی ممکن است، فیلمنامه نویس هدفش پول یا شهرت باشد؛ اما برای […]

به گزارش بابل نوین، بهروز افخمی در کارگاه قصه گویی در سینما که در حاشیه هشتمین جشنواره عمار برگزار شد، تسلط بر فن قصه‌گویی را از اصلی‌ترین شیوه‌های زنده ماندن اثر ذکر کرد و گفت: فن زنده ماندن قصه را بیاموزید. قصه‌گویی قاعده ندارد؛ گاهی ممکن است، فیلمنامه نویس هدفش پول یا شهرت باشد؛ اما برای رسیدن به هدف‌ باید مخاطب را پای فیلم نگه دارد. پس باید خوب قصه بگوید. یعنی «بعد چه شد» را در قصه‌اش لحاظ کند. اگر شما فن زنده ماندن قصه را بلد نباشید، دیگر فرقی نمی‌کند هدف شما بیان یک ایده ذهنی باشد یا به تصویر کشیدن حقیقت؛ چون در هر صورت شما به هدف تان نخواهید رسید.

افخمی اظهار داشت: ایجاد سوال «بعد چه شد» تنها قاعده حفظ مخاطب است؛ ولی اصلا کار ساده ای نیست، چون ممکن است برخی از مخاطبان علاقه‌ای به شنیدن ادامه داستان شما نداشته باشند. روزانه میلیون‌ها مخاطب در جهان در انتظار خوراک هستند و بیشتر از ۳۰ ثانیه به شما وقت نمی دهند؛ چون کنترل تلویزیون دستشان است و اگر قصه آنها را جذب نکند خیلی راحت شبکه را عوض می کنند.

کارگردان فیلم روباه افزود: خلق لحظه ای که در آن مخاطب طوری گرفتار شود که هم نتواند از خیرش بگذرد و هم نتواند آن را حدس بزند سخت است. در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی امکان دسترسی راحت تری برای جلب مخاطب وجود دارد. فضای مجازی یکی از بسترهایی است که این امکان را برای شما فراهم می کند اما به همان میزان نگه داشتن مخاطب سخت تر شده است؛ چرا که او گزینه‌های متعددی برای انتخاب دارد و خیلی راحت می تواند شما را کنار بگذارد.

مدارس سینمایی کارکردهای آموزشی خود را از دست داده‌اند
وی در ادامه به شرایط سهل الوصول و در عین حال سخت و دشوار برای فیلمسازان جوان اشاره کرد و گفت: امروزه مدارس سینمایی کارکردهای آموزشی خود را از دست داده اند. زمان ما حجم کتاب ها و اطلاعاتی که درباره سینما موجود بود، از یک قفسه با ده ردیف کتاب بیشتر نمی شد اما امروز اوضاع تغییر کرده است و اطلاعات منحصرا در دست مدارس نیست. اگر زبان بلد باشید که کار برایتان خیلی راحت است؛ اگر هم بلد نباشید با همین زبان فارسی ۱۰۰ برابر اطلاعاتی که زمان ما بود را می‌توانید به دست بیاورید.

افخمی با اشاره تسهیل شرایط ساخت فیلم برای همگان بیان کرد: از نظر امکانات شرایط برای ساخت فیلم مهیاتر از قبل شده، برای همین هر کس می تواند فیلم بسازد و هر کسی می تواند از طریقی که خودش کشف کرده است، مخاطب شما را بدزدد.

وی افزود: شما یا می توانید فیلم بسازید یا نمی توانید. اما آن کسی که بلد نیست با انواع و اقسام شیوه ها توجیه می کند. مثلا می گوید فیلم من را ۲۰ سال دیگر می فهمند و … .

نیاز به حرف تازه در سینما
کارگردان شوکران در خصوص شیوه های تمرین و کسب مهارت گفت: هر چیزی که به صورت الگو درآمده باشد، دیگر به درد نخواهد خورد؛ چون ما در سینما به حرف تازه نیاز داریم. شما هیچ الگویی را نمی توانید تعقیب کنید، چون شخصیت تازه ای هستید و با میلیون ها آدم دیگر فرق می کنید. اگر در این زمینه حرف تازه ای داشته باشید، معلوم می شود که این کاره هستید یا نیستید.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.