امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 82603
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 01 تیر 1397 - 12:54 | | ارسال توسط :

لزوم تقویت تولید محصولات دانش بنیان و استراتژیک/کلید حل مشکلات اقتصادی ایجاد شفافیت است

به گزارش بابل نوین، احمد مدرس اقتصاددان درمورد فقدان ثبات در سیاست‌های اقتصادی و وجود نوسان‌های متعدد در این زمینه اظهار کرد: اقتصاد کشور ما سالهاست که با فرمول و راهکار‌های مقطعی اداره شده و همین امر اکنون باعث زایش چالش‌هایی در بخش‌های اقتصادی همچون ارز و سکه، توزیع منابع، تجارت خارجه و غیره شده است. […]

به گزارش بابل نوین، احمد مدرس اقتصاددان درمورد فقدان ثبات در سیاست‌های اقتصادی و وجود نوسان‌های متعدد در این زمینه اظهار کرد: اقتصاد کشور ما سالهاست که با فرمول و راهکار‌های مقطعی اداره شده و همین امر اکنون باعث زایش چالش‌هایی در بخش‌های اقتصادی همچون ارز و سکه، توزیع منابع، تجارت خارجه و غیره شده است.

مدرس ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی کشور مربوط به تصمیم گیری‌های اساسی در برهه زمانی مناسب است که به واسطه آن بتوان آینده کشور را تضمین و همچنین منابع موجود را به فرصت‌های طلایی تبدیل کرد.

این اقتصاددان افزود: در برخی از مواقع تصمیم‌های صحیح با اجرا در زمان نامناسب تبدیل به یک اقدام اشتباه می‌شود. این نوع اقدامات اشتباه را می‌توان در سیاست تک نرخی کردن ارز مشاهده کرد. کشور سال‌های زیادی است که به این عمل مفید نیازمند است، اما شتاب زدگی در این مبادرت باعث ایجاد مشکلات زیادی در اقتصاد کلان کشور شد که به تبع آن اقتصاد خُرد هم مورد تاثیر قرار گرفت.

وی بیان کرد: نخستین اقدامی که دولتمردان باید برای بهبود شرایط موجود انجام دهند، ایجاد شفافیت هرچه بیشتر در اقتصاد است. اکنون بسیاری از سازوکار‌ها بدون حسابرسی و نظارت واحد و جامعی در حال انجام است.

مدرس با اشاره به اینکه ایران سابقه‌ای در اجرا نشدن برخی از مقررات تصویبی و یا بد اجرا شدن دستورات و ابلاغات مقامات دارد، اضافه کرد: البته وزارت اقتصاد، اداره امور مالیاتی، گمرک و.. سامانه‌هایی برای ایجاد شفافیت در امور کشوری طراحی و در دست اجرا دارند، اما باید ضمن توجه به ابعاد همه جانبه این سامانه‌ها به فاکتور‌های دیگری همچون اجرای صحیح قانون و ابلاغیه‌ها دقت کنند.

این اقتصاددان درمورد تجارت خارجه و به ویژه بخش صادراتی کشور مطرح کرد: در تولید محصولات باید بدانیم که به چه اندازه نیاز داخلی داریم و سعی در ایجاد استاندارد‌های جهانی در تولیدات خود کنیم چراکه در غیر این صورت تنها باعث بد نامی نشان تجاری (برند) ساخت ایران می‌شویم که در نهایت باعث ازبین رفتن کشور‌های هدف می‌شود.

وی ابراز کرد: گاهی اوقات دست به تولید و صادرات محصولاتی می‌زنیم تا ادعایی بر توانایی صادرات غیرنفتی داشته باشیم در حالی که تولید و صادرات برخی از محصولات نه تنها هیچ سودی را عاید کشور نمی‌کند بلکه در برخی مواقع باعث ضرر و زیان‌های بسیاری نیز می‌شود.

مدرس تاکید کرد: تولید محصولات کشاورزی به علت کشت آسان و شرایط اقلیمی ،حجم چشمگیری از سبد صادراتی کشور را در بر می گیرد برخی از این فرآورده‌های کشاورزی همانند هندوانه بسیار پُر آب بَرند؛ بنابراین صادرات این محصول علاوه بر هزینه‌های کشت، حمل و نقل و.. باعث هدررفت منابعی همچون آب می‌شود.

این اقتصاددان تشریح کرد: صادرات این نوع از اقلام معمولا با حمایت‌های دولت به سرانجام می‌رسد درحالی که برای پیشرفت و اقتدار کشور باید از این حمایت‌های بیجا تا حد قابل توجهی دوری کرد و به تقویت تولید محصولات دانش بنیان و استراتژیک روی آورد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در بیشتر مواقع دولت مباحثی مربوط به عرضه مشوق‌هایی برای تولید محصولات استراتژیک و دانش بنیان مطرح می‌کند، اما در پای عمل نسبت به ارائه وعده‌های خود سستی و بی لطفی می‌کنند.

این اقتصاددان مطرح کرد: در نهایت ناتوانی کنترل فراز و نشیب‌های اقتصادی باعث افزایش قیمت ارز و نفوذ پذیری آن بر ارزش پول ملی می‌شود. در نتیجه تصمیم گیری‌های اشتباه و بی تدبیری‌های برخی از مسئولان تورم افسار گسیخته‌ای در جامعه حاصل می‌کند.

مدرس در پایان سخنان خود طی این مصاحبه خاطرنشان کرد: وجود تورم افسار گسیخته و غیر قابل پیش بینی باعث فرار سرمایه گذاران و نگرانی شهروندان از ریسک معاملات می شود.

/باشگه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.