امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
لزوم نگاه ویژه مسئولان به فعالان عرصه سوادآموزی/ کاهش چشمگیر بیسوادی در سایه انقلاب اسلامی
به گزارش بابل نوین، یکی از شاخصهای رشد در جوامع متمدن، میزان بهرهمندی مردم آن کشور از حداقل سواد نوشتن و خواندن است. بدیهی است مبارزه با بیسوادی نه تنها در مقوله توسعه فرهنگی به عنوان نخستین گام قلمداد میشود بلکه در حوزههای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی نیز حائز اهمیت ویژهای است.
در تعریف سنتی سواد توانایی خواندن و نوشتن است اما در مفهوم نوین این واژه به سطحی از خواندن و نوشتن که برای ارتباط کافی است گفته میشود و یا سطحی که یک فرد بتواند مفهوم را بفهمد و انگارهها و اندیشههایش را تا جایی که بتواند در آن جامعه سهیم باشد بیان کند، سازمان یونسکو UNESCO نیز سواد را بدین گونه تعریف کرد: «باسوادی توانایی شناخت٬ درک٬ تفسیر٬ ساخت، برقراری ارتباط و محاسبه در استفاده از مواد چاپشده و نوشتهشده مربوط به زمینههای گوناگون است، باسوادی زنجیره آموزشی را که توانایی رسیدن به اهداف، توسعه دانش و پتانسیل، و شرکت کامل در جامعهای بزرگتر را برای یک فرد فراهم میکند، دربر دارد.»
اهمیت کسب علم در اسلام
دین مبین اسلام که به عنوان آخرین و کامل ترین ادیان از سوی پروردگار به سوی بشر فرستاده شد در همه زمینهها و ابعاد دارای راهنماییهای جامع و کامل است، یکی از مسائلی که در اسلام تأکید فراوانی بر آن شد تعلیم و تربیت است.
تعلیم و تربیت اساس نظام فکری اسلام را تشکیل میدهد، هدف تعلیم و تربیت اسلامی تربیت انسان مهذب و دانشآموزی از نگاه اسلام ابزار دانایی است. از همین رو اولین کلمه و نخستین فرمان آخرین کتاب آسمانی، امر به خواندن بود.
در زمینه تعلیم و تعلم و تربیت آیات و روایات بسیاری داریم که نشان دهنده اهمیت و جایگاه ویژه آموزش در مکتب آسمانی اسلام است، دین اسلام از همان آغاز به از بین بردن جهل و بیسوادی پرداخت و تعلیم و تربیت را به عنوان برنامهای الهی و پسندیده به مردم معرفی کرد.
اسلام دین بیداری، روشنگری و آگاهی است و هر نوع جهل و بیسوادی را محکوم میداند و همگان را به فراگرفتن دانش امر میکند.
تاریخچه نهضت سوادآموزی در ایران
پس از پیروزی انقلاب اسلامی با صدور فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی در ٧ دی ماه ١٣۵٨ و بسیج همگانی برای از بین بردن بیسوادی در جامعه اسلامی، همه مردم عزم خود را جزم کردند تا ریشه بیسوادی را از سراسر کشور برکنند.
از آن زمان نهضت سوادآموزی شروع به کار کرد، امکان تشکیل کلاس را در تمام نقاط کشور به وجود آورد و تاکنون سازمان نهضت سوادآموزی با توجه به محرومیت بیشتر زنان از نظر سواد و آموزش نسبت به مردان در راستای اهداف آموزش برای همه و به منظور کاهش اختلاف وضعیت سواد و آموزش بین زنان و مردان گام برداشت.
حضرت امام خمینی(ره) در پیامی درباره اهتمام به امر سوادآموزی فرمودند: «ملت شریف ایران، از جمله نیازهای اولیه برای هر ملت که در ردیف بهداشت و مسکن، بلکه مهم تر از آنهاست آموزش بر همگان است، مایه بسی خجلت است در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می کند ـ که طلب علم را واجب دانسته است ـ از نوشتن و خواندن محروم باشد. باید در برنامه دراز مدت، فرهنگ وابسته کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم، تمامی بیسوادان برای یادگیری و تمام خواهران و برادران باسواد برای یاد دادن به پا خیزند و وزارت آموزش و پرورش با تمام امکانات به پا خیزد. برادران و خواهران ایمانی! برای رفع این نقیصه دردآور بسیج شوید و ریشه این نقص را از بُن برکنید. »
نگاه ویژه مقام معظم رهبری به امر سوادآموزی
حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) همواره بر کسب علم تاکید کردهاند و پیرامون لزوم ریشهکن کردن بیسوادی در کشور نیز فرمودند: «برادران و خواهران نهضت سوادآموزی بدانند که در حال جهادند، به شهرها و روستاهای دورافتاده رفتن و در خانهها را زدن و در مساجد کلاس تشکیل دادن و بدون چشمداشت احسنت و تشکری علم و سواد را ـ که ارزندهترین هدیههاست ـ به مردم دادن یک جهاد است، بیسوادی برای همه جوامع انسانی یک لکه ننگ است اما برای یک جامعه مسلمان انقلابی در این دوران و عصر پرزحمت که قدرتهای بزرگ از بیسوادی و ناآگاهی مردم استفاده میکنند، بیشتر مایه ننگ است، نمیخواهم به بیسوادان اهانت کنم اما بیسوادی واقعا لکه ننگی است، خود بی سوادان و در کنار آنان با سوادان تلاش کنند که این لکه ننگ را بشویند. »
مشکلات مجاهدان عرصه سوادآموزی
سوادآموزان و زحمت کشان نهضت سواد آموزی مجاهدانی خستگی ناپذیرند که با سلاح دانش،توشه ایمان و بردباری به میدان مبارزه با جهل و بیسوادی قدم گذاشتند. خداوند در قرآن برای کسانی که در راه او جهاد می کنند مقام رفیع و درجهای عظیم بر شمرد اما با گذشت سالها از تاسیس نهضت سوادآموزی هنوز مشکلات آموزشدهندگان از قبیل گمنام بودن در سیستم آموزشی کشور، عدمپرداخت به موقع حقوق و بیمه، نبود ردیفهای استخدامی، تدریس با حداقل امکانات و تجهیزات باقی است.
مسئله دیگر عدم امنیت شغلی این آموزشدهندگان است که بعد از سالها تلاش و سابقه باز هم به استخدام در نمیآیند، در اینجا نکتهای که وجود دارد و باید از مسئولان پرسید این است که چرا با وجود کمبود نیرو و معلم در آموزش و پرورش و تصمیم این سازمان جهت برگزاری آزمون استخدامی، آموزشدهندگان را جذب نمیکنند با این وجود که آنان نیز دارای مدارک عالی هستند و علاوه بر آن به دلیل کار مداوم با بیسوادان از صبر و حوصله افزونتری برخوردارند.
راهکارهای جذب بیسوادان به سوادآموزی
نحوه برخورد آموزشیاران، اداره کلاس و محتوای آموزشی ارائه شده در کلاسها از عواملی است که در جذب و یا دفع سوادآموزان نقش تاثیرگذاری دارند، در این بخش به برخی از راهکارهایی که
به افزایش علاقه سوادآموزان به کسب علم و حضور در کلاسها منجر خواهد شد اشاره میکنیم:
۱- ایجاد شادابی در کلاس
۲- انتخاب محتواهای ساده و روان جهت تدریس
۳- آغاز تدریس از علاقهمندی سوادآموزان مانند قرآن و احکام
۴- آموزشدهندگان به موقع و قبل از سوادآموزان در کلاس حضور یابند
۵- اهدای هدیه جهت تشویق و رشد سوادآموزان
نابودی بیسوادی همت همه افراد را در جامعه میطلبد
اهمیت سوادآموزی از نگاه شهروندان
فهیمه زندیه (مدرس): با توجه به پیشرفت فرهنگی جامعه و بالارفتن نیاز ما به دانش در زمینههای مختلف مخصوصا در زمینه فناوری افراد در هر سنی نیاز به یادگیری و به روز بودن را در خودشون احساس می کنند و باید سواد لازم و مناسب با زمان خود را فرا بگیرند.
فاطمه جواهری (معلم ابتدایی): امروز دیگر هر فرد جامعه باید سواد اولیه و خواندن و نوشتن را بلد باشد و معلمان که در این زمینه فعالیت میکنند باید صبر بالایی داشته باشند تا سوادآموزان آرامآرام به درس علاقمند شوند.
حسین شعاری( معلم): لازمه رشد و پیشرفت هر جامعه سواد و علمآموزی همه اقشار جامعه است و مسئولان باید زیرساختهای لازم برای این امر را فراهم کنند.
به گزارش بابل نوین، سوادآموزی به توفیق فرمان امام خمینی(ره) از یک حرکت محدود فرهنگی، به نهضتی فراگیر تبدیل شد و از آن پس در شمار مقدسترین آرمانهای انقلاب اسلامی در آمد، به حتم، چنین آرمان مقدسی شایستگی آن را دارد که در کنار مهمترین اهداف و برنامههای معجزه قرن یعنی انقلاب شکوهمند اسلامی بنشیند و سطری طلایی در کارنامه نهضت اسلامی در جهان معاصر باشد.
همگان میدانند که آموختن تنها دستاویز انسان در سراشیب نشناختن و ندانستن است اما همتی بلند میخواهد و توفیقی مداوم، در دین و آیینی که تعلیم و تعلم، عبادت است، جستجوی دانش، فریضه و عالم ارجمندترین کس در میان مردم است، محرومیت از خواندن و نوشتن، بخشودنی نیست.
جامعهای سعادتمند است که به سلاح علم و ایمان مجهز باشد، دین بدون علم، ملعبه دست منافقان زیرک و علم بدون دین، همواره در انحراف بود، بنابراین وظیفه مربیان آن است که این دو بال را به طور موزون و هماهنگ در سوادآموزان تقویت کنند، تا از این طریق بتوانیم جامعه متعادل و سعادتمندی داشته باشیم و وظیفه مسئولان نیز این است که شرایط و امکانات مادی و معنوی کافی را برای آموزشدهندگان فراهم بیاورند، مشکلات عدیده این قشر از جمله عدم استخدام و دریافت حقوق ثابت را رفع کنند تا این مجاهدان عرصه سوادآموزی همچون راه انبیا را ادامه دهند.
آموزشدهنده , اخبار اجتماعی بابل نوین , بیسوادی , رحمان شاکریچناری , سواد اموزی , سوادآموز , سیدسمیه دریابری , شهرستان بابل , کسب علم , معصومه حیدرنیاسماکوش , نهضت سوادآموزی
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.