امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 58494
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 11 خرداد 1396 - 12:25 | | ارسال توسط :

لشکرکشی تمام‌قد مسئولین سینمایی علیه یک فیلم ارزشی

اتمام زمان اکران فیلم سینمایی ویلایی ها در حالی اتفاق می افتد که این فیلم با وجود سطح بالای کیفیتش از ابتدا مورد غضب مسئولین سینمایی واقع شده است.

به گزارش بابل نوین،  ماجرا از روزهای میانی جشنواره فیلم فجر شروع شد، وقتی که فیلم های ضعیف اهالی کاخ رسانه را ضعیف کرده بود و اکران چند فیلم خوب حال خبرنگارهای حاضر در جشنواره را عوض کرده بود.

 

یکی از این فیلم ها که منتقدان و خبرنگارها را شگفت زده کرده بود و بعد از اتمام فیلم هر کدام در مورد تعداد جایزه هایی که خواهد گرفت گمانه زنی می کردند، فیلم سینمایی «ویلایی ها» اولین ساخته خانم منیر قیدی بود.

 

فیلمی خوش ساخت در استاندارد سینمایی و با کستی کاملا حرفه ای که هر کدام در زیباتر شدن این اثر تاثیری ویژه گذاشته بودند.

 

 

صحبت ها در مورد این استعداد جدید سینمای ایران همچنان ادامه داشت که لیست نامزدهای جشنواره اعلام شد، لیستی که بیشتر به نظر می آمد به صورت قرعه کشی از میان چند فیلم مشخص اسامی را انتخاب کرده بود. در لیست عجیب جشنواره از کاندید شدن فیلمی بدون موسیقی در بخش بهنرین موسیقی متن گرفته تا کاندید نشدن «ویلایی ها»ی محبوب نشان میداد که داوری ها در این دوره با نگاه سینمایی نبوده است.

 

صحبت ها در خصوص کاندید نشدن فیلم ادامه داشت تا روز اختتامیه که خانم منیر قیدی کارگردان و سعید ملکان تهیه کننده فیلم مراسم را تحریم کردند. مراسمی که اهالی هنر و رسانه در آن با یک جایزه خلق الساعه مواجه شدند. جایزه ای که پیش از این وجود نداشت و هیچ صحبتی هم در خصوص آن نشده بود.

 

 

قیدی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد این جایزه را قبول ندارد و آن را نمی پذیرد:

 

«حضور در هر رقابتی و تن دادن به قواعد  داوری بخشی مهم از روحیه کمال طلبی و حتی جاه طلبی هر هنرمندی است. اما این حضور هنگامی ارزش دارد که در مواجهه با حسادت و جهالت و بلاهت و حذف، قربانی نشود. فیلمنامه ویلایی ها روایتی است که به قدر بضاعت خود و به گواه آرا و نظرها و بازخوردهای متنوع، فروتنانه و بی ادعا بر دلِ مخاطبانِ أصلیِ ان نشسته است و سهمِ هنرمندانِ این فیلم را در ادایِ  دِین به مقطعِ مهمی از تاریخ این سرزمین و به دست اوردن دلِ خانواده های شهدا و جانبازان ِ دریا دل براورد کرده است. من این دستاوردِ آسمانی را با جدال های حقیرانه و کوربینانه رقابت های زمینیانِ در گِل مانده،  تاخت نمی زنم و به یاد و خاطره همان «یارانی که غریبانه رفتند از این خانه» ارزش و حرمتِ غریبانگی هایی از این دست را در تنهایی خود با زیبایی بیشتری احساس می‌کنم و این حال را به نامزدی‌ها و مرتبه های دیگری که در دستِ آدمیانِ ریاکار ، حقیر شده است نمی‌دهم؛ و از سعید ملکانِ عزیز تمنا و استدعا دارم با همان نگاهِ مؤلفانه و حسنِ نیتی که به سینمای ایران دارد ، همچنان به خطر کردن درآزمودن عرصه ها و استعدادهای جدید بپردازد و دل قوی داشته و راهش را ادامه دهد که ؛ «خداوند عزت دهد»

 

مشکل مسئولین سینمایی با این  فیلم به همینجا ختم نشد و موضوع به اکران فیلم هم کشیده شد. ابتدای کار موزه سینما که مدیریت ان به عهده حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر است سپرده شده بود از اکران فیلم خودداری کرد.

 

بعد از آن نیز با وجود آنکه تنها ۴ هفته از اکران فیلم گذشته بود و بر اساس قوانین شورای صنفی نمایش توانسته بود کف فروش را نیز کسب کند، خبری مبنی بر اتمام زمان اکران فیلم منتشر شد.

 

شورای صنفی نمایش در جلسه هفته گذشته خود اعلام کرد، فیلم زیر سقف دودی از هفته آتی به جای فیلم ویلایی ها اکران می شود، این در حالی است که پیش از این پوران درخشنده زمان اکران فیلمش را در عید فطر اعلام کرده بود.

 

اعتراض ها به این اقدام شورای صنفی شروع شد و پوران درخشنده، کارگردان زیر سقف دودی هم از جمله افرادی بود که به این موضوع اعتراض کرد.

 

درخشنده در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «برایم بسیار باعث تعجب است که فیلم «زیر سقف دودی» که قرار بود عید فطر اکران شود و تاکنون در تمام خبرها این مسئله اعلام شده بود، به ناگهان از هفته آینده به سینماها می‌آید. نمی‌دانم چرا باید چنین جریانی خاص وجود داشته باشد چون به نظر می‌رسد انگار دارد اکران فیلم‌ها را می‌چینند.»

 

محمود رضوی تهیه کننده فیلم موفق «ماجرای نیمروز» هم از جمله معترضین به این رفتار بود. او در صفحه شخصی اینستاگرامش ضمن دعوت مردم برای تماشای فیلم از کارگردان و تهیه کننده این اثر حمایت کرد.

 

رضوی نوشت: «سلام علیکم.ویلایی‌ها فیلم بزرگی است چون اولاً در مورد بزرگ زنان تاریخ معاصر می‌گوید و در ثانی فیلم خوش ساخت و استانداردی تولید شده، فیلم روایت زندگی شیرزنانی است که پا به پای شیرمردان این مرز و بوم آمدند تا پس از ٨ سال جنگ همه دنیا بامردان این وطن ، دوباره ایران ، ایران بماند نه یک وجب کم و نه یک وجب زیاد! اما بازهم یک فیلم خوب ساخته شده و هم در جشنواره فجر مهجور بود و هم در اکران!!! بیایید همه با هم رسانه باشیم و بعد از تماشای این فیلم زیبای خاطره انگیز آن را به دیگران و دوستانمان توصیه کنیم. سینما به حضور مخاطبان زنده است تا دیر نشده به یاری ویلایی‌ها بشتابیم و با حضور خود در سینما به کارگردان خوش آتیه ی فیلم خانم منیر قیدی و تهیه کننده و تهیه کننده کار بلد آن آقای سعیدملکان دست مریزاد بگوییم.»

 

غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش اما نظری بر خلاف همه ای مطالب دارد. او در گفتگو با خبرنگار سینما و تلویزیون خبرگزاری دانشجو گفت: اختلافات جشنواره فجر و کارگردان هیچ ارتباطی با شورای صنفی نمایش ندارد. این شورا بر اساس مصوبات ثابت این شورا و به صورت یکسان مسائل اکران فیلم ها را بررسی می کند.

 

فرجی همچنین در پاسخ به این نکته که پوران درخشنده نیز به اکران زودتر از موعد فیلمش اعتراض دارد گفت: در هیچ یکی از قراردهای شورا تاریخی ثبت نمی شود. بلکه قید میکنیم بعد از اتمام اکران فیلم قبلی، ضمنا هر کدام از دوستان که معترض به موضوع اکران ها هستند به جای کشیدن این موضوع به رسانه ها بیایند به صورت رسمی شکایت خود را ارائه بدهند تا بررسی شود.

 

این در حالی است که توزیع سالن های نمایش و زمان اکران فیلم توسط شورای صنفی به صورت عادلانه ای صورت نمی گیرد. در همین روزها فیلم ویلایی ها با وجود مضمون ارزشی که دارد تعداد سالن هایش نصف سالن های فیلم «گشت۲» است که با دیلوگ های رکیک و نامناسبش تا کنون بارها مورد نقد قرار گرفته است.

 

تاریخ اکران این فیلم نیز در بازه زمانی مناسبی نبود، از یک سو ماه رمضان و از سوی دیگر فصل امتحانات و شور انتخابات نیز عواملی بود که فروش این فیلم را کم رونق تر کرد./ص

خبرگزاری دانشجو

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.