امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 5455
  پرینتخانه » اخبار بابل, سخن سردبیر تاریخ انتشار : 29 اردیبهشت 1394 - 19:03 | | ارسال توسط :

محوطه باستانی «قلعه‌بن» بابل پارک‌موزه می‌شود

به گزارش بابل نومه،التفات اباذری با اشاره به اینکه طرح جامع کاووش‌های باستان‌شناسی محوطه «قلعه‌بن» بابل با هدف ایجاد پارک‌موزه در دست اجرا‌ست، اظهار کرد: استان‌های شمالی ایران از جمله مازندران از غنای مطلوب و مناسب در زمینه باستان‌شناسی برخوردار است اما به‎دلیل بهره‌برداری فشرده از زمین و اجرا نکردن طرح آمایش سرزمین در این […]

به گزارش بابل نومه،التفات اباذری با اشاره به اینکه طرح جامع کاووش‌های باستان‌شناسی محوطه «قلعه‌بن» بابل با هدف ایجاد پارک‌موزه در دست اجرا‌ست، اظهار کرد: استان‌های شمالی ایران از جمله مازندران از غنای مطلوب و مناسب در زمینه باستان‌شناسی برخوردار است اما به‎دلیل بهره‌برداری فشرده از زمین و اجرا نکردن طرح آمایش سرزمین در این استان‌ها، محوطه‌های باستانی که مهم‌ترین مولفه‌های گردشگری فرهنگی محسوب می‌شود، در معرض جدی‌ترین آسیب‌ها قرار گرفته و تاکنون هیچ پژوهش منسجم و قابل اعتنایی در آن انجام نشده است.

وی افزود: محوطه باستانی «قلعه‌بن» واقع در محدوده شهری خشرودپی یکی از استقرارگاه‌های تاریخی ایران است که دارای آثاری از دوره‌های مفرغ، آهن و پارت بوده و می‌تواند نقش مهمی در شناخت جایگاه تاریخی مازندران مرکزی ایفا کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بابل تصریح کرد: ایجاد پارک‎موزه یکی از کاربردی‌ترین طرح‌های باستان‌شناسی است که در تمامی کشورهای پیشرفته و کشورهای دارای غنای آثار تاریخی، از اولویت‌های حاکمیتی بین اقوام ملل مختلف، به اجرا گذاشته شده است.

این مسئول هویت بخشیدن و شناساندن جایگاه تاریخی منطقه را در سطح کشوری و بین‌المللی از مهم‌ترین اهداف اجرا این طرح برشمرد و یادآور شد: اجرا این طرح سبب ایجاد اشتغال برای منطقه و جذب توریست داخلی و خارجی می‎شود ضمن اینکه خلا تاریخی منطقه را پرکرده و مردم را با گذشته تاریخی‌شان پیوند می‌دهد.

اباذری با بیان اینکه از بین رفتن آثار تاریخی ایران به هیچ‌وجه بازگشت‌پذیر نبوده و اگر کمی تعلل شود تمامی حوزه استحفاظی بابل به‌طور کلی در آینده نزدیک تهی از آثار تاریخی می‌شود، تصریح کرد: پژوهش‌های باستان‌شناسی در محل سبب تغییر رویکرد ساکنان منطقه شده و افزایش غرور ملی را به همراه دارد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر تقریباً بخش مرکزی مازندران خالی از هرگونه مطالعه جدی تاریخی است، گفت: اجرای چنین طرحی سبب می‌شود تا تعدادی از دانشگاه‌های داخل و خارج کشور، بخش مرکزی بابل را به‌عنوان محل اجرای طرح پژوهشی خود انتخاب کنند که این امر بازخورد مثبتی به‌دنبال دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری بابل با اشاره به اینکه به سبب بی‌توجهی نیمی از محوطه ارزشمند «قلعه‌بن» از بین رفته و در حال حاضر تنها دو هکتار وسعت دارد، بیان کرد: با حمایت شهردار خشرودپی اجرای طرح‌های بزرگ فرهنگی و گردشگری در منطقه در دستور کار قرار گرفته و با توجه به کاووش‌های گسترده باستان‌شناسی که در سطح بین‌المللی در این تپه انجام شده امکان ایجاد پارک‌موزه را فراهم کرده است.

این مسئول ادامه داد: این طرح پژوهشی درنظر دارد که به مدت پنج سال ضمن دست‌یابی به اهداف علمی، زمینه ایجاد یک موزه باستان‌شناسی را در شهر خشرودپی بابل فراهم آورد و همه آثار غیرمنقول با حفظ تمام زوایای حفاظتی و مرمتی برای عموم جامعه به نمایش گذاشته شود.

اباذری با اشاره به اینکه دانشگاه تهران و دانشگاه مازندران مسئول تیم بین‌المللی کاووش در «قلعه‌بن» بابل به مدت پنج سال هستند، اضافه کرد: این هیئت متشکل از افراد متخصص در دیرین اقلیم‌شناسی، باستان جانورشناسی، باستان گیاه‌شناسی، زمین باستان‌شناسی، انسان‌شناسی جسمانی است.

وی افزود: هیئت کاووش همچنین متعهد شده است که نتیجه علمی آن را در قالب چند جلد کتاب کامل توسط دانشگاه‌های مذکور چاپ و منتشر کنند تا اینکه حاصل علمی این طرح ده‌ها مقاله بین‌المللی و رساله دکتری و پایان‎نامه فوق‌لیسانس است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بابل با اشاره به اینکه شهرستان بابل دارای ۹۰ آثار ثبتی و ۱۱۰ اثر حفاظتی است، بیان کرد: حفظ و صیانت از میراث فرهنگی بدون فرهنگ‌سازی، ایجاد بسترهای مناسب فرهنگی و مشارکت مردمی امکان‌پذیر نیست.

این مسئول برخورد جدی با متجاوزان به آثار فرهنگی و حفاران و قاچاقچیان آثار تاریخی را از اهم برنامه‌های جدی اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برشمرد و خاطرنشان کرد: طرح همکاری با خیران مدرسه‌ساز برای ورود به این عرصه در دستور کار قرار گرفت که در این طرح هر خیری که مرمت آثار تاریخی بابل را به عهده بگیرد به نام وی ثبت می‌شود.

اباذری از راه‌اندازی نخستین انجمن بابل‌شناسی یا دوست‌داران میراث در بابل خبر داد و گفت: تاکنون دو جلسه با ۹ کار گروه در قالب شاخه‌های مختلف فرهنگی در این انجمن تشکیل شده تا شاهد ارتقای فرهنگ و میراث فرهنگی در بابل باشیم.

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.