امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 42683
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 12 دی 1395 - 10:12 | | ارسال توسط :

مصائب و گرفتاری های دنیوی نتیجه گناهان است

حجت الاسلام حسن‌آبادي با اشاره به اينكه هيچکس در يک لحظه، عاقبت به خير يا عاقبت به شر نمي‌شود بلکه بستگي به اعمال گذشته او دارد، گفت: براساس آيات قرآن و روايات معصومين، مصائب و گرفتاري ها نتيجه گناهان است که به دست خود مرتکب شده‌ايم و البته خداوند از بسياري از آنها مي‌گذرد.

به گزارش بابل نوین، حجت الاسلام مهدی حسن‌آبادی شنبه شب در سلسله جلسات بصیرتی، اخلاقی  که در مسجد سلمان کاشان برگزار شد، با اشاره به روایتی که اگر جاهل ساکت می‌شد مردم به اختلاف نمی‌افتادند، گفت: در ماجرای فتنه خرداد ۸۸ که تا دی‌ماه طول کشید و حدود ۸ ماه مملکت را دچار مشکل کرد، اگر عده‌ای از روی جهل و هوی سخن نمی‌گفتند این اختلافات به وجود نمی‌آمد.

وی در پاسخ به این شبهه که چرا اوضاع مملکت با اینکه تحت اشراف رهبری است، این همه مشکلات دارد، گفت: در صدر اسلام با اینکه یک معصوم یعنی رسول گرامی اسلام(ص) بالای سر جامعه اسلامی بود ولی با این حال در محاصره اقتصادی شعب ابیطالب قرار گرفتند و جامعه کفر نمی‌گذاشت تا طفل نوپای جامعه اسلامی پیشرفت کند.

این مبلغ حوزوی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت عاقبت به خیری اشاره کرد و در این رابطه بیان کرد: از حضرت آیت الله گلپایگانی در واپسین لحظات عمرشان پرسیدند که اگر قرار باشد همین الآن خداوند یک حاجت شما را برآورده سازد، شما چه می‌خواهید که ایشان فرمود: از خداوند عاقبت به خیری می‌خواهم.

حجت الاسلام حسن‌آبادی با بیان این مطلب که هیچکس در یک لحظه، عاقبت به خیر یا عاقبت به شر نمی‌شود بلکه بستگی به اعمال گذشته او دارد، ‌یادآور شد: در قرآن کریم حدود ۱۸ واژه داریم که تمام آنها را «گناه» ترجمه می‌کنیم در حالی که معانی آنها با هم متفاوت است؛ یکی از واژه‌های پرکاربرد «ذنب» است که به معنای «دنباله» است، یعنی این گناه  در زندگی‌ شما دنباله دارد و یک روز گریبان شما را خواهد گرفت.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: طبق آیات قرآن و روایات معصومین(ع)، مصائب و گرفتاری ها در واقع نتیجه گناهان است که به دست خودمان مرتکب شده‌ایم و البته خداوند از بسیاری از آنها می‌گذرد.

وی یکی از نمادهای عاقبت به شری را زبیر دانست که از لحاظ نسبی، پسر عمه پیامبر(ص) و پسردایی حضرت زهرا(س) بود و کارنامه درخشانی در مبارزات اسلامی داشت چرا که از اولین کسانی بود که در مکه اسلام آورد و از شهود وصیت حضرت زهرا(س) به امیرمومنان(ع) بود و همچنین بعد از واقعه غدیر و پیمان‌ شکنی، او در دفاع از حضرت علی(ع) شمشیر کشید اما در نهایت عاقبت به خیر نشد.

حجت الاسلام حسن‌آبادی تصریح کرد: نکته مهم این است که زبیر شمشیر کشید در حالی که هنوز امیرمؤمنان(ع) و یاران او از جمله سلمان، ابوذر، مقداد و دیگران شمشیر نکشیده بودند، یعنی از امام خود جلو افتاد و این قاعده در تمام تاریخ جاری و ساری است که افراط‌کاری در نهایت به تفریط منجر می‌شود همانطور که در قضیه انقلاب اسلامی شاهد آن بودیم که عده‌ای در اوایل انقلاب موی سر مردم را ماشین می‌کردند اما امروز در شبکه‌های آمریکایی و صهیونیستی فعال هستند.

لازم به ذکر است، مسجد سلمان فارسی خیابان امیرکبیر یکی از مساجد فعال شهرستان کاشان در امور فرهنگی است که چندین سال متوالی است سلسله بحث های بصیرتی اخلاقی به همت و تلاش امام جماعت این مسجد، حجت الاسلام سید محمد لاجوردی برگزار می شود./م

منبع : رسا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.