امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 81902
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 15 اردیبهشت 1397 - 17:10 | | ارسال توسط :

مطالب صوفیانه گاه به حاشیه ادبیات دینی رسوخ کرده است

به گزارش بابل نوین، رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در آثار دینی ما مثلا در تفسیر و شرح احادیث و خطابه‌های دینی، کسانی که کمتر آشنا هستند گاه با غفلت از مضامین اندیشه‌های نادرست صوفیانه، این مطالب و انحرافات را منتشر می‌کنند؛ یعنی این مطالب صوفیانه، گاهی […]

به گزارش بابل نوین، رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در آثار دینی ما مثلا در تفسیر و شرح احادیث و خطابه‌های دینی، کسانی که کمتر آشنا هستند گاه با غفلت از مضامین اندیشه‌های نادرست صوفیانه، این مطالب و انحرافات را منتشر می‌کنند؛ یعنی این مطالب صوفیانه، گاهی به حاشیه ادبیات دینی ما نیز رسوخ کرده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی با اشاره به برگزاری نخستین پیش نشست همایش ملی تصوف، شاخصه‌ها و نقدها در قم، تصریح کرد: اندیشه‌های صوفیانه، گاه در ادبیات عمومی ما مانند شعر فارسی و داستان‌ها و حکایت‌ها به گونه‌ای نفوذ کرده که برای مردمی که با ادبیات شیرین فارسی مانوس هستند و از مضامین عالی آن استفاده می‌کنند، مغفول می‌ماند.

وی افزود: این انحرافات از طریق همین ادبیات منتقل می‌شود و آثار نادرست خود را بر جای می‌گذارد.

مطالب صوفیانه گاه به حاشیه ادبیات دینی رسوخ کرده است

رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: بسیار دیده می‌شود که مداحان ما از اشعاری استفاده می‌کنند که عرف شیعی اعم از مراجع عظام و سطوح مختلف مردم از آنها غلو و بزرگ‌گویی درباره اهل بیت علیهم السلام را برداشت می‌کنند و از آن شگفت زده می ‌وند، وقتی ریشه‌یابی می‌کنیم مشاهده می‌شود که این اشعار از درون فرقه‌های صوفیانه اخذ شده است.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی ادامه داد: حتی در حوزه موسیقی سنتی که مورد توجه اقشاری از جامعه است، مضامین نادرست صوفیانه تبلیغ و ترویج می‌شود که بخشی از جامعه ناخواسته و ناآگاهانه درگیر با این تفکرات ناصحیح می‌شوند.

نشر مطالب ناصحیح صوفیانه در کتب درسی

وی تاکید کرد: اخیرا مشاهده می‌شود که حتی برخی از کتب درسی که رسالت آنها نشر ادبیات فارسی و فرهنگ دینی است، با غفلت از این نکات، مطالب ناصحیح صوفیانه را نشر می‌دهند و ذهن جوانان را درگیر می‌کنند.

نخستین پیش نشست همایش ملی تصوف، شاخصه‌ها و نقدها برگزار می‌شود

رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این دفتر به عنوان یک نهاد حوزوی که توسط مقام معظم رهبری به عنوان نماد روشنفکری حوزه تلقی شده وظیفه خودش می‌داند در مقابله با این گونه حرکت‌های فرهنگی نقش روشنگرانه داشته باشد و نخبگان و محققان را دعوت کند تا این مباحث را برای عموم جامعه تببین نمایند.

وی خاطرنشان کرد: برهمین اساس نخستین پیش نشست همایش ملی تصوف، شاخصه‌ها و نقدها روز ۲۰ اردیبهشت ماه ۹۷ از ساعت ۱۰ صبح در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می شود.

لازم به ذکر است، حجج اسلام والمسلمین سبحانی، خسروپناه و دکتر یثربی در این نشست به سخنرانی خواهند پرداخت.

/ایسنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.