امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 79661
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 09 اسفند 1396 - 13:21 | | ارسال توسط :

معنای صحیح اسلامی‌سازی علوم انسانی/ غرب تحمل حجاب را ندارد

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تصریح کرد: باید توجه داشت که اسلامی‌سازی در همه رشته‌ها یک معنا ندارد؛ ما رشته زبان‌های خارجی را در دست بررسی داریم و اگر کسی مقصود ما را ندارد، می‌گوید مگر زبان خارجی اسلامی هم داریم؟

به گزارش بابل نوین، کارگاه‌های زمستانه مطالعات علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبائی، امروز ۹ اسفندماه با سخنرانی غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی آغاز شد.

حدادعادل در آغاز سخنانش گفت: امروز ما هزاران مسئله ریز و درشت از جنس مسائل علوم انسانی داریم و به متخصص علوم انسانی نیازمندیم و اگر صاحب‌نظران در علوم انسانی نتوانند مشکل را حل کنند، دیگر رشته‌‌ها نیز نمی‌توانند، از این رو یکی از مسائل مهم در تحول علوم انسانی کارآمدی علوم‌انسانی است.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: برنامه درسی دانشگاه‌ها در علوم انسانی باید طوری باشد که فارغ‌التحصیل بعد از دانشگاه کاری داشته باشد. متأسفانه برخی از ۱۶ رشته علوم انسانی در این چهل سال هیچ تغییری نکرده است؛ البته اخیرا برنامه دوره اقتصاد در کارشناسی را پس از حدود ۵ سال تصویب کردیم.

حداد عادل با بیان اینکه بومی‌سازی یکی دیگر از مأموریت‌های تحول علوم انسانی است، گفت: پیش از برنامه جدید رشته اقتصاد واحدی در خصوص اقتصاد ایران نداشت اما امروز ۶ واحد اقتصاد ایران دارد؛ دانشجوی اقتصاد باید وارد مباحث ایرانی شود.

وی تصریح کرد: یکی از مأموریت‌های دیگر ما روزآمد‌سازی است؛ جهان در سالیان اخیر با گسترش ارتباطات وارد سپهر دیگری شده و بسیاری از مفاهیم ارتباطات عوض شده است. ما روزی صحبت می‌کردیم که رادیو و تلویزیون باید انحصاری باشد اما امروز هر کسی هم خبر تولید می‌کند و هم استفاده می‌کند؛ امروز ما باید رشته خاص حقوق مجازی داشته باشیم. فضای مجازی مشکلات جدیدی ایجاد کرده و جرم‌شناسی و حقوق خاصی می‌خواهد.
حداد‌عادل با بیان اینکه اسلامی‌سازی از دیگر برنامه‌های ماست، گفت: این مورد از همه چالش‌برانگیزتر است؛ برخی شعارهای سیاسی می‌دهند ولی باید توجه داشت که اسلامی‌سازی در همه رشته‌ها یک معنا ندارد. ما رشته زبان‌های خارجی را در دست بررسی داریم. اگر کسی مقصود ما را ندارد، می‌گوید مگر زبان خارجی اسلامی هم داریم؟ اسلامی‌کردن زبان خارجی به چه معناست؟ مانند آقای رئیس‌جمهور که می‌گفت خودروی اسلامی. ما در اسلامی‌سازی زبان خارجی دنبال این هستیم که در کتاب‌هایی که در جای دیگر نوشته شده و فرهنگ جای دیگر را در جامعه تعلیم می‌دهد، چیزی را که غلط می‌دانیم ترویج نکنیم. آیا اگر در متنی صحبت از شراب شده است ما حق نداریم آن را تغییر دهیم؟
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی افزود: در رشته تاریخ ما به دنبال آنیم که تاریخ اسلام یک رشته شود؛ این معنای اسلامی‌سازی تاریخ است. ما که انقلاب‌اسلامی کرده‌ایم، باید ببینیم که مسلمانان در تاریخ چه کاری کرده‌اند. در کشور ایران ۵ نفر پیدا نمی‌کنید که تخصص این حوزه را داشته باشند. یا مثلا تاریخ تشیع، که باید تاریخی داشته باشد؛ عده‌ای می‌گویند تشیع را صفویه درست کرده‌، آیا این طور است؟
حدادعادل تصریح کرد: اسلامی‌کردن حقوق نیز به این معناست که باید و نبایدهای حقوقی باید بر اساس اسلام باشد. اسلامی‌سازی در خصوص روانشناسی به این معناست که تعریف انسان که موضوع این علوم است بر اساس اسلام باشد. اگر انسان را موجودی مادی بدانیم، قبل و بعد از زندگی مادی مورد بررسی نخواهد بود؛ انسان‌شناسی اسلامی معتقد است که زندگی انسان قبل و بعد از حیات مادی معنایی دارد و از این انسان‌ روانشناسی و جامعه‌شناسی متفاوتی خواهد داشت.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یک مشاوری که در آمریکا تحصیل کرده است به زنی که از خیانت همسرش سخن می‌گوید پیشنهاد مقابله به مثل می‌دهد. اما ما چنین مشاوره‌ای را نمی‌خواهیم.
وی تصریح کرد: غرب نمی‌خواهد تمدن دیگری اظهار وجود کند. قرن امروز هیچ فرقی با غرب قرن ۱۷ و استعمار کهن ندارد؛ غربی‌ها معتقد بودند که تمدن غربی است و دیگر تمدن‌ها تمدن نیستند و مقدماتی برای تشکیل تمدن غربی بودند. این از تعلیمات اگوست کنت بود؛ کنت می‌گوید علم غربی و پوزیتیویسم کلید سعادت است و همه تمدن‌های دیگر باید پشت سر این تمدن قرار بگیرند.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی افزود: غربی‌ها دیگر تمدن‌ها را اشکال ناقص تمدن بشری می‌دانستند و باید پیش ما بیایند که ما آنها را مانند حیوان اهلی و متمدن کنیم. این تفکر نمی‌خواهد اجازه دهد کسی در مقابل غرب حرف مستقل بزند.
حدادعادل با باین اینکه در دنیا لباس‌های مختلفی وجود دارد، گفت: برای مثال ژاپنی‌ها کیمونو و هندی‌ها ساری می‌پوشند، چرا غرب روسری را به عنوان لباس بومی ما تحمل نمی‌کند. غرب ما را تحریم کرده و هواپیما و بیمارستان ما ناقص است و آنها دلسوزی نمی‌کنند اما اینکه زنان ما پارچه‌ای سرشان بیاندازد، شده است فاجعه؟. این به خاطر ان است که آنها حجاب را استقلال در برابر غرب می‌دانند.

وی تصریح کرد: غرب از جنگ منطقه سود خود را دارد. وقتی یک داعشی در شهر نیس ۹۰ نفر را کشت، من که می‌دانستم این فرانسوی‌ها چقدر به داعشی‌ها کمک کرده‌اند، یک عبارت یک سطری در توئیترم که شعری از سعدی است نوشتم که «کس نیاموخت، علم تیر از من/ که مرا در عاقبت نشانه نکرد». غرب داعش را پرورش داد و در نهایت گرفتار آن شد. بعد از این توئیت ضدانقلاب و سلطنت‌طلب‌ها به من فحش چارواداری دادند که چرا از تمدن غرب انتقاد کرده‌ام.
حدادعادل در پایان گفت: ما حق داریم تفکر مستقل خود را داشته باشیم. صحبت این نیست که با تحول علم انسانی دو دو تا چهارتا را تغییر دهیم. قانون جاذبه نیوتن اسلامی و غیر اسلامی ندارد و علم، علم است اما همه علوم انسانی علم است و یا اینکه دیدگاه‌های مختلف مبنا می‌شود و علم از درون این دیدگاه بیرون می‌آید. علوم انسانی مانند ریاضی، فیزیک نیست که عینیت داشته باشد؛ علوم انسانی با فلسفه و فرهنگ و هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی ارتباط دارد و باید خودآگاهی داشته باشیم که چیزی که درست است را بپذیریم و اگر درست نبود نپذیریم./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.