امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 58686
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 13 خرداد 1396 - 19:49 | | ارسال توسط :

مهیج‌ترین تقابل دو سبک متفاوت از فوتبال در کاردیف؛ پیروز میدان کیست؟

فینال لیگ قهرمانان اروپا ۱۷-۲۰۱۶ بین دو تیم آماده رئال مادرید و یوونتوس برگزار خواهد شد. تحلیل آماری عملکرد این دو تیم، شاید به درک بهتر از مسابقه فینال کمک کند.

به گزارش بابل نوین، مسابقه فینال لیگ قهرمانان اروپا تا ساعاتی دیگر در ورزشگاه میلینیوم کاردیف بین تیم های یوونتوس و رئال مادرید برگزار خواهد شد. هر دو تیم یک فصل بسیار خوب را پشت سر گذشته و در لیگ های داخلی به قهرمانی رسیده اند. آخرین بار که یک تیم به دو قهرمانی پیاپی در لیگ قهرمانان اروپا (جام باشگاه های اروپا) دست یافت، تیم میلان در سال های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ بود. حالا رئال مادرید نیز یک فرصت طلایی را به دست آورده تا تحت هدایت زین الدین زیدان، به چنین افتخار بزرگی دست یابد. رئال مادرید از سال ۱۹۵۸ تاکنون نتوانسته طی یک فصل به قهرمانی توأم در اسپانیا و اروپا برسد. رئال مادریدِ زیدان همچون سال های ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۰ توانسته طی ۴ سال اخیر، به ۳ فینال اروپایی راه یابد. ریمون کوپا، هکتور رایال، آلفردو دی استفانو، فرانس پوشکاش و فرانسیسکو خنتو از ستاره های رئال مادرید در آن ۴ سال طلایی بودند.

 

 

تیم های یوونتوس و رئال مادرید در شرایطی به مصاف یکدیگر می روند که هر دو در اوج دوران آمادگی قرار داشته اما سبک بازی آنها بسیار متفاوت است. یوونتوس همچنان به سنت فوتبال تدافعی و محافظه کارانه ایتالیایی پایبند مانده اما رئال مادرید یک فوتبال ظریف، تماشاگر پسند و هجومی را ارائه می کند. همان قدر که نقطه قوت یوونتوس در خط دفاعی است، نقطه قوت رئال مادرید در فاز تهاجمی بوده و آنها اتکای عجیبی به کریستیانو رونالدو دارند. اگر گرت بیل در ترکیب اصلی رئال مادرید به میدان می رفت، آن گاه می توانستیم این مسابقه را تقابل بین دو مثلث BBC بنامیم؛ BBC رئال مادرید یعنی بنزما، بیل و کریس رونالدو با BBC یوونتوس یعنی بارزالی، بونوچی و کیِلینی.

از مقایسه همین BBC ها نیز می توان به این نتیجه رسید که نقطه قوت این دو تیم تا چه اندازه متفاوت بوده و سبک فوتبال آنها هیچ شباهتی به یکدیگر ندارد. بارزالی، بونوچی، کیلینی و بوفون مجموعاً ۲۴۴۹ بازی را در سطح حرفه ای تجربه کرده و میانگین گل های خورده یوونتوس در فصل جاری را به ۰،۶ رسانده اند. برخی گمانه زنی ها حاکی از تغییر استراتژی مکس آلگری برای مسابقه فینال و استفاده از خط دفاعی ۴ نفره است ولی برخی دیگر از کارشناس ها، استفاده از سیستم دفاعی ۳ نفره توسط آلگری را محتمل تر می دانند.

 

 

این دو تیم یک وجه مشترک هم دارند که همانا موفقیت های بزرگ در فصل جاری است. یوونتوس به ششمین قهرمانی پیاپی در سری آ و سومین قهرمانی پیاپی در کوپا ایتالیا دست یافته و در صورت پیروزی در کاردیف، فاتح «سه گانه» خواهد شد. رئال مادرید نیز به سلطه بارسلونا در لالیگا خاتمه داده و پس از چند سال، تاج قهرمانی در اسپانیا را بر سر نهاد. در واقع وجه اشتراک این دو تیم، کسب توفیق در جام های داخلی بوده هر چند که این دستاوردها با تکیه بر دو سبک متفاوت، رقم خورده است.

کریستیانو رونالدو اگر چه همان ماشین گلزنی همیشگی در لالیگا نبود و رئال مادرید در بسیاری از مسابقات فصل اخیر لالیگا، به وی تکیه نکرد اما بدون شک، رونالدو کلیدی ترین بازیکن کهکشانی ها در لیگ قهرمانان اروپا بود. نبوغ رونالدو توانست رئال مادرید را از مهلکه بایرن مونیخ نجات دهد و سپس در بازی با اتلتیکو مادرید نیز رونالدو دیواره دفاع آهنین شاگردان دیگو سیمئونه را فرو ریخت. رونالدو مجموعاً ۴۰ گل را در کلیه مسابقات فصل ۱۷-۲۰۱۶ برای رئال مادرید به ثمر رسانده و در روزهایی که گرت بیل و کریم بنزما در اوج نیستند، هنوز هم این ابرستاره پرتغالی وظایف سنگینی را بر دوش می کشد.

 

 

رئال مادرید طی ۵۹ بازی در فصل ۱۷-۲۰۱۶ توانسته ۱۶۵ گل را درون دروازه حریفان قرار دهد اما یوونتوس طی ۵۶ بازی، فقط ۸۷ گل به ثمر رسانده است. یوونتوس بر خلاف حریف خود، اتکای زیادی به یک گلزن خاص نداشته و ۶۹% گل های بیانکونری در فصل جاری توسط ماریو مانژوکیچ، پائولو دیبالا و گونسالو هیگوایین زده شده اند. آمار و ارقام نیز حاکی از برتری قاطع رئال مادرید در فاز تهاجمی است. هر دو تیم رئال مادرید و یوونتوس ۹ گل را از طریق ضربات پنالتی در کلیه مسابقات فصل جاری به ثمر رسانده اند. یوونتوس هر ۹ پنالتی خود را گل کرده اما رئال مادرید ۲ ضربه پنالتی را از دست داده است.

وقتی به آمار گل های خورده این دو تیم در کلیه رقابت های فصل جاری می نگریم، کفه ترازو کاملاً به سود یوونتوس سنگینی خواهد کرد. رئال مادرید ۷۱ گل را دریافت کرده و فقط ۱۳ کلین شیت در کارنامه دارد اما یوونتوس با ۳۸ گل خورده، آمار فوق العاده ای به ثبت رسانده است. بیانکونری در نیمی از بازی های خود (۲۸ بازی) کلین شیت کرد. کیلور ناواس طی ۱۲ بازی در فصل جاری لیگ قهرمانان، ۱۷ گل دریافت کرد و فقط یک بار کلین شیت داشت. ۸ کلین شیت طی ۱۲ مسابقه یوونتوس در فصل جاری لیگ قهرمانان به ثبت رسیده ولی فراموش نکنیم که رئال مادرید نیز در هر ۶۴ بازی رسمی اخیر توانسته دروازه حریفان را فرو بریزد.

 

 

اگر چه رئال مادرید یک تیم سرعتی تر به نظر می رسد اما یوونتوس از لحاظ میزان دوندگی و استقامت، وضعیت بهتری دارد. ۶ بازیکن مختلف رئال مادرید با سرعت دوندگی ۳۴km/hr حائز بالاترین رکورد در این زمینه بوده ولی تنها ۲ بازیکن یوونتوس یعنی مانژوکیچ و کوادرادو به سرعت ۳۴km/hr رسیده اند. از لحاظ مجموع میزان دوندگی در کلیه مسابقات فصل، ۹ بازیکن مختلف یوونتوس از مرز ۲۰۰ کیلومتر عبور کرده اند که سامی خدیرا رکورد دار است. تنها ۵ بازیکن رئال مادرید بیش از ۲۰۰ کیلومتر دویده اند که بین آنها، بیشترین میزان دوندگی به تونی کروس تعلق دارد.

تونی کروس با ۱۶ پاس گل، بهترین آمار را از این حیث داشته و جالب این که، ۱۰ پاس گل وی با استفاده از توپ های مرده بوده است. پائولو دیبالا و میرالم پیانیچ نیز به ترتیب ۹ و ۱۴ پاس گل به ثبت رسانده اند که ۵ پاس گل از طریق ضربات شروع مجدد می باشد.

یکی از نقاط قوت رئال مادرید، وجود دو مدافع کناری نفوذی یعنی دنی کارواخال و مارسلو است. کارواخال در بهترین زمان ممکن از مصدومیت برگشته و حالا زیدان می تواند روی جناح راست تیمش نیز حساب بیشتری باز کند. اگر چه نفوذهای کارواخال و مارسلو یک نقطه قوت برای رئال مادرید محسوب می شود اما در ضد حملات دقیقاً به نقطه ضعف این تیم تبدیل خواهد شد. معمولاً در ضد حملات، جای خالی کارواخال یا مارسلو احساس می شود که در این صورت، فقط سرخیو راموس و رافائل واران به همراه کاسمیرو و شاید لوکا مودریچ یا تونی کروس بتوانند یک بلوک دفاعی را مقابل این ضد حملات تشکیل دهند.

 

آریگو ساکی یکی از افرادی است که همواره از مکس آلگری تمجید کرده و او را یک تاکتیک شناس بزرگ در دنیای فوتبال می داند. آلگری در این فصل به اوج نبوغ مربیگری رسیده و تیمش با سیستم های مختلف همچون ۲-۵-۳، ۱-۳-۲-۴ یا حتی ۲-۱-۴-۳، ۲-۴-۴ و ۳-۳-۴ نیز بازی کرده است. درباره انقلاب تاکتیکی آلگری در میانه های فصل نیز بارها نوشتیم. زین الدین زیدان عملاً با استفاده از سیستم چرخشی و دو تیم تقریباً متفاوت در رقابت های داخلی و اروپایی به میدان رفت.

اگر چه زیدان به تغییرات مداوم در ترکیب اصلی تیمش اعتقاد دارد اما به اندازه آلگری، به سراغ تغییر سیستم نمی رود. رئال مادرید در فصل جاری معمولاً از سیستم هایی مانند ۳-۴-۴، ۲-۴-۴ و ۱-۳-۲-۴ استفاده کرده است.

گونسالو هیگوایین مهاجم نوک یوونتوس در نخستین فصل حضور خویش در تورین کارنامه موفقی داشت. مهاجم اسبق رئال مادرید طی ۵۳ بازی در کلیه رقابت های فصل جاری، ۳۲ گل و ۴ پاس گل را به ثبت رسانده است. البته آمار گلزنی هیگوایین در اروپا دقیقاً بر عکس رونالدو بوده و اغلب گل های وی در رقابت های داخلی می باشد. هیگوایین تنها ۵ گل را در لیگ قهرمانان برای یوونتوس زده که ۳ گل نیز در مرحله گروهی بوده است. هیگوایین از ۱۷ موقعیت گل در لیگ قهرمانان، ۵ گل به ثمر رسانده اما رونالدو از ۲۵ موقعیت گل، ۱۰ بار دروازه حریفان اروپایی را گشود.

 

منبع: نود

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.