امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 7 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 57358
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 28 اردیبهشت 1396 - 20:51 | | ارسال توسط :

موج نارضایتی اصناف از دولت روحانی/ از کسادی بازار میوه فروشان تا رکود بی سابقه بازار لاستیک

به گزارش بابل نوین،یونس حیدری اظهار داشت: صنف تراشکاری در کرمانشاه هم اکنون در رکود کامل به سر می‌برد. وی با بیان اینکه هزینه‌های بیمه برای تراشکاران کرمانشاه مشکل ساز شده است، افزود: قبلا کارگاه‌های تراشکاری که ۵ تا ۲۰ نفر کارگر داشتند از معافیت بخشودگی دولت استفاده می‌کردند و ۷ درصد آن را پرداخت […]

به گزارش بابل نوین،یونس حیدری اظهار داشت: صنف تراشکاری در کرمانشاه هم اکنون در رکود کامل به سر می‌برد.

وی با بیان اینکه هزینه‌های بیمه برای تراشکاران کرمانشاه مشکل ساز شده است، افزود: قبلا کارگاه‌های تراشکاری که ۵ تا ۲۰ نفر کارگر داشتند از معافیت بخشودگی دولت استفاده می‌کردند و ۷ درصد آن را پرداخت می‌کردند اما اکنون همه از معافیت خارج شدند و کارگاهی که پنج یا شش نفر کارگر دارد باید ماهیانه یک میلیون و ششصد هزار تومان بابت بیمه پرداخت کند.

حیدری گفت: در سال ۹۵ تعداد زیادی کارگاه تراشکاری در کرمانشاه تعطیل شده و پروانه آنها را هم باطل کردیم و دلیل این مشکلات، رکود بازار است و کار نیز خوابیده است.

وی حیدری با بیان اینکه هم اکنون ۲۵۰ کارگاه تراشکاری در شهرستان کرمانشاه فعالیت دارند، گفت: روز بروز وضعیت رکود در صنف تراشکاران بیشتر می‌شود، به عنوان نمونه کارگاهی با ۱۷ یا ۱۸ کارگر داشتیم که به دلیل مشکل مالیات بر ارزش افزوده کارگاه را تعطیل و کارگران نیز همه اخراج شدند و این کارگران به قشون بیکاران شهرستان کرمانشاه اضافه می‌شوند.

رئیس اتحادیه صنف تراشکاران استان کرمانشاه بیان کرد: شهرک صنعتی ما کلاً تعطیل شده، کارگاه‌هایی داریم که تنها یک نگهبان آنجا مستقر است و کارگران همه از کار بیکار شدند.

وی بیان کرد: مسئولان همکاری نمی‌کنند مدیر عاملان کارخانجات و شرکتها و اداره‌جات کرمانشاه، کارهای خود به استان‌های دیگر مانند همدان و اصفهان می‌دهند و هر چه که ما زور می‌زنیم هیچکس با ما همکاری نمی‌کند.

حیدری افزود: ما کارگاه‌های ریخته‎گری داشتیم که دارای دستگاه‌های دایکات و مجهز بودند اما هرچه دوندگی کردند و خواهان همکاری اداراتی همچون آب و فاضلاب بودند تا سفارش این دریچه‌های چدنی آب و فاضلاب را بگیرند اما به نتیجه نرسیدند. مدیران سفارشات خود را برای دریچه‌ها و کنتور آب به اصفهان می‌دهند.

وی گفت: ما کارخانه گچ گیلانغرب را داشتیم، هزار عدد ریل واگن به اصفهان دادند در صورتیکه اگر این تعداد سفارش را به کرمانشاه می دادند و ریخته گری و تراشکاری می شد حدود سه شیفت کارگر باید کار می کردند. خود مسئولان برای استان مقداری مشکل ساز شدند، سفارش کار مدیر عاملان و… به بیرون از استان می رود. به این مشکل هم اعتراض کردیم اما کسی جوابگو نیست.

حیدری بیان کرد: ما هم اکنون کارگاه بزرگ ریخته گری در جاده سنندج داریم که قطعات یدکی را با شرکت تراکتورسازی تبریز قرارداد بسته بود اما قیمت ها که بالا رفت قرارداد را منتفی کردند و هرچقدر که دوندگی کردیم و نامه به اداره آب و فاضلاب نوشتیم که سفارش این دریچه ها به همدان نفرستند به ما بدهند تا ریخته گری کنیم اما ندادند و الان این کارگاه تبدیل به جای پرنده ها شده است.

وی با بیان اینکه کارهای صنف تراشکاران به استان های دیگر صادر می شود، اظهار کرد: استاندار باید جلوی مدیر عامل های شرکت ها را بگیرد ما یک کارگاه تراش کاری در  شهرک صنعتی داریم که با شرکت زمزم ۲۰ سال قرارداد دارد اما با تغییر مدیرعامل شرکت زمزم، قرارداد را منتفی کردند با شهر دیگری قرارداد منعقد کرده اند و این کارگاه نیز ۱۳ کارگر داشت که متاسفانه ورشکست شد الان فقط یک جوشکار در آنجا مشغول کار است.

حیدری با اشاره به رکود صنف تراشکاران پس از برجام گفت: در ماجرای برجام چند ماه بازار به صورت روانی تکانی خورد و بعد دوباره اُفت کرد و به عبارت دیگر برجام زودگذر بود و الان بازار راکد است و هر مغازه با سیصد چهارصد میلیون دستگاه و چند کارگر بیکار نشستند و نمی دانیم عاقبت آنها چه می شود.

وی افزود: کارگاه‌های ما تسهیلاتی ندارند، وام‌هایی تا سقف یک میلیارد تومان وجود دارد اما حالت مضاربه دارد ۱۸ درصد سود و یک ساله بازپرداخت…  کسی که صد میلیون وام بگیرد با ۱۸ درصد سود و بعد از یک سال هم باید پرداخت کند در صورتیکه تا فرد بخواهد تکانی بخورد سال تمام شده و بدهکار هم شده است.

وی بیان کرد: کارگاه‌های تراشکاری در شهرستان کرمانشاه در منطقه دیزل آباد، در شهرک صنایع سبک دولت آباد، کارگاه های سه راه جوانشیر، شهرک صنعتی درود و فرامان واقع است.

حیدری با اشاره به اینکه تامین اجتماعی نیز قدری مشکل ساز شده، گفت: باید وام های واقعی با سود کم به کارگاه های ما تعلق گیرد و ارزش افزوده هم قدری بر کارگاه های تراشکاری فشار آورده در صورتیکه کار تولیدی و خدماتی ارزش افزوده به آن تعلق نمی گیرد.

رکود بی سابقه بازار لاستیک یعنی حمل و نقل تجاری کشور خوابیده است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد  رئیس اتحادیه صنفی لاستیک فروشان کرمانشاه اظهار داشت: سالهای اخیر برای صنف ما یک بی سامانی و رکود بی سابقه وجود داشته است که حتی از سرمایه ما هم کاسته شده و ضرر کرده ایم.

وی افزود: یکی از دلایل رکود در صنف ما رکود شدید در بازار حمل و نقل کشور است که نتوانسته اند برای آن فکری بکنند.

پیری رکود و کسادی در بازار لاستیک و حمل و نقل کشور را در بیست سال اخیر بی سابقه خواند و گفت: بسیاری از همکاران ما در این صنف ورشکست شده اند.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۰ نفر در کرمانشاه جواز کسب دارند گفت: تعداد قابل توجهی از این افراد (حدود ۳۰ نفر) ورشکست شده و کار را رها کرده اند.

رئیس اتحادیه صنفی لاستیک فروشان با اشاره به اینکه سال ۹۵ عمیق ترین رکود را شاهد بودیم گفت: کالاهای قاچاق کمر بازار را شکسته است.

وی گفت: از سوی دیگر وقتی حمل و نقل در کشور جریانش به شدت کند شده است راننده کامیونی که نمی تواند خودش را تامین کند یکی از اقلامی که کمتر می تواند آن را به روز کند لاستیک است یا اینکه اقساطی می برند و نمی توانند پرداخت کنند.

پیری گفت: در این شرایط وقتی بحث مالیات های سنگین پیش می آید ماجرا پیچیده تر می شود… خیلی ناراحت کننده است وقتی سالم ترین فرد این صنف بعد از ۲۰ سال سابقه ورشکست شده و باید خانه اش را بفروشد.

این بازاری در حوزه فروش لاستیک گفت:  کارخانه های داخلی هم در سالهای اخیر قدرت تامین بازار را نداشته اند.

وی برجام را دارای یک اثر کاذب دانست و گفت: عملا بازار بعد از توافق برجام هیچ رونقی نداشته است.

برجام بازار سیب و گلابی را کساد کرد/ یک دهم قبل درآمد داریم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد عیسی حاجعلیانی،  اظهار داشت: در حال حاضر در بازار ما رکود بسیار شدید و کسب و کار عملاً نیمه تعطیل است.

رئیس اتحادیه صنفی میادین میوه و تره بار استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ۱۸۰ نفر در این صنف پروانه کسب دارند: اظهار داشت از سه سال و نیم گذاشته تا کنون رکود بسیار شدیدی در بازار حاکم است به شکلی که بسیاری از همکاران ما با وام و قرض به کار خود ادامه می دهند.

وی اظهار داشت: حقیقتا ادامه این روند وحشتناک به صلاح نیست و دولت نشان داده است که از عهده ی حل و فصل رکود بازار بر نمی آید و اگر چنین فضایی ادامه داشته باشد بسیاری از بازاریان و کسبه ورشکست و نابود  خواهند شد.

رئیس اتحادیه صنفی میادین میوه و تره بار استان کرمانشاه افزود: متاسفانه یکی از دلایل مهم رکود بازار عدم توانایی مردم و نداشتن قدرت خرید است امروز خرید میوه برای مردم به اولویت چندم تبدیل شده و کسی با این مشکلات مالی به فکر خریدن میوه نیست.

حاجعلیانی اظهار داشت: ماجرا وقتی مهم تر می شود که بدانید بیش از ۵۰۰۰ نفر در میادین میوه و تره بار کارگر و پرسنل وجود دارند و این رکود روی زندگی تک تک این ها اثرات مخرب گذاشته است.

وی با اشاره به کمبود درآمد فعالان در صنف میادین میوه و تره بار اظهار داشت: با این که ما یک دهم سالهای گذشته درآمد داریم اما همچنان مالیات ها دست بردار نیستند و حتی بیمه کارگران را هم به سختی پرداخت می‌کنیم.

رئیس اتحادیه صنفی میادین میوه و تره بار استان کرمانشاه در پایان با اشاره به قول دولت برای بهبود فضای کسب و کار بعد از برجام گفت: حقیقت نه تنها هیچ تاثیری نداشته که هیچ، معکوس و بدتر هم شد و امروز ادامه این شرایط دیگر قابل تحمل نیست.

۴۰۰ صنف مرتبط بامسکن درتنگنا/ رکود ۵۰ برابر قبل از برجام است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد  رئیس اتحادیه صنفی آهن فروشان استان کرمانشاه،  اظهار داشت: سال گذشته صنف آهن فروشان در  رکود بسیار شدیدی قرار داشت و در سال جاری نیز همچنان اوضاع به همین منوال است.

کوروش امیری گفت: ساخت و ساز در بازار فعلی به سال‌های گذشته رسیده است و این به معنای توقف بسیار شدید در حوزه مسکن و ساخت و ساز است که به طور مستقیم روی صنف آهن فروشان و رکود در بازار آنها اثر دارد.

وی افزود: بارها با امور مالیاتی تماس گرفتیم و درخواست کردیم تا با یک استعلام ساده از شهرداری از وضعیت ساخت و سازها آگاه شود و بازار این روزها را با سالهای گذشته مقایسه نکنند.

این کاسب حوزه فروش مصالح ساختمانی ادامه داد: در این راستا بسیاری از فعالان صنف ما کارشان به تعطیلی کشیده شده است و دهها کارگر بیکار شدند کارگرانی که قبلا بیمه بودند و حقوق می‌گرفتند اما متاسفانه در عین این رکود و بیکاری مالیات های سنگین همچنان  طبق روال معمول است و این تعطیلی واحدهای تجاری را سرعت داده است.

امیری همچنین خواستار تطابق مالیات های اخذ  شده با درامد اصناف در سالهای رکود شد.

وی گفت: متاسفانه مدتی است که با انسداد مسیر دسترسی به محل صنوف آهن فروشی و مصالح ساختمانی در شهرک دولت آباد کرمانشاه، رکود در این بازار تشدید شده است و این در حالی است که مسئولین شهرداری و حوزه ترافیک باید وقتی اقدام به عملیاتی می کنند راهکارهای جایگزین در حین کارهای عمرانی را در نظر بگیرند. قطعا در صورت بروز یک اتفاق دسترسی به این منطقه با زمان بسیار زیادی انجام خواهد شد.

امیری با اشاره به فشارهای مالیاتی در شرایط رکود اظهار داشت: امروز بسیاری از کسبه از آوردن اجناس گوناگون در حوزه آهن آلات و  مصالح ساختمانی خودداری می کنند و همین باعث شده است که  اگر شما اجناس متعددی را بخواهید مجبور به جستجو در تمام بازار باشید چرا که یک کاسب خاص اقدام به فروش اجناس مختلف نمی‌کند چون از نظر اقتصادی برای او به صرفه نخواهد بود.

بعد از برجام رکود اوج گرفته است

وی با اشاره به وعده دولت برای رونق اقتصادی در سال‌های بعد از برجام اظهار داشت: به هیچ عنوان از رکود خارج نشدیم به جرأت می‌توان گفت که سال‌های قبل در چنین روزی را شاهد نبودیم.

امیری همچنین با اشاره به برخی خبرها در خصوص اینکه فقط بازار مسکن در رکود است اظهار داشت: فقط ۴۰۰ صنف و شغل دیگر با بازار مسکن در ارتباط است شغل های تولیدی صنعتی و خدماتی، چطور می‌توان گفت که فقط بخش مسکن در رکود است؟ قطعاً تمام این بخش ها که با بازار مسکن در ارتباط هستند نیز اکنون در رکود شدید به سر می برند.

کرمانشاه گران‌ترین گوشت را دارد/ کسب و کاری نمانده است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد حسن آمویی، اظهار داشت: مقام معظم رهبری تاکید کردند که اصناف و مسئولان در کنار یکدیگر به تقویت اقتصاد کشور کمک کنند اما مسئولان دولتی پشت اصناف را خالی کردند و در تصمیم گیری ها از تجربیات اصناف استفاده نکردند.

آمویی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب خط مشی و مسیر اقتصاد مقاومتی را ترسیم نمودند، اظهار کرد: متاسفانه ضعف مسئولان دولت، ما را به بی‌راهه برده و استان کرمانشاه که مرکز بهترین گوشت کشور است امروز گران‌ترین گوشت را دارد.

رئیس اتحادیه صنفی قصابان کرمانشاه با اشاره به اینکه در صنف قصابان مشکلات زیادی ایجاد شده، گفت: بعضی از مسئولان برای حفظ موقعیت خود، بدون اینکه ببینید اصلاً مازاد گوشت داریم یا نه، بهترین دام‌های ما را صادر کردند و شب عید مردم در تنگنا قرار گرفتند.

آمویی با اشاره به اینکه مشکلات صنف قصابان مکرر به اطلاع مسئولان دولت رسیده، گفت: مسئولان میادین دام را به امان خدا رها کردند و با وجود اینکه در منطقه‌ای پراستعداد به سر می‌بریم اما مردم ‌تاوان ندانم کاری مدیران را با گرانی و فشار اقتصادی می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه تصمیمات غلط دولت در سیاست‌گذاری مراکز عرضه دام و کشتارگاه ها مشکلاتی را ایجاد کرده، گفت: کشتارگاه های ما در ۵۰ کیلومتری شهرها بدون نظارت درستی رها شدند در صورتیکه باید حضور میدانی بر کنترل و نظارت بر قیمت خرید و فروش گوشت انجام شود.

رئیس اتحادیه صنفی قصابان کرمانشاه افزود: بعد از برجام نیز هیچ تغییری نداشتیم رکود بازار بدتر شد گوشت از چهار ماه پیش حداقل کیلویی ۶۰۰۰ تومان گران‌تر شده است.

وی افزود: گوشت قوت روزانه مردم است و مردم  ناچار هستند که بخرند و مصرف کنند در سال‌های اخیر همه کسبه بویژه صنف ما کسب و کاری نداشتند تورم و گرانی در گوشت طی سال گذشته قدرت خرید مردم و فروش و درآمد ما را گرفت.

رکود بی سابقه سالهای اخیر بازار را تعطیل کرده/ این وضع ادامه پیدا کند بقیه هم ورشکست می شوند/ برجام کجا گشایش آورده که ما نمی بینیم؟

رئیس اتحادیه صنفی پارچه فروشان استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: در صنف پارچه  فروشان سال به سال رکود بیشتر شده و در یک رکود اقتصادی شدید به سر می بریم.

یزدانی خاطرنشان کرد: متاسفانه امسال هم نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی نداشتیم و به قول معروف سال به سال می آید بدتر از پارسال.

وی گفت: شاید چند سال پیش حتی در ایام نوروز شاهد رونق کمی در بازار بودیم اما طی این سالهای اخیر حتی در این روزها هم شاهد بهتر شدن نیستیم و به شدت رکود حاکم است.

وی گفت: در عین این رکود قیمت پارچه هم بالا رفته و به شکل قابل توجهی مردم کاهش قدرت خرید پیدا کردند.

تولیدی ها برای جبران هزینه مجبورند گران بفروشند

یزدانی با اشاره به دلیل افزایش قیمت در عین رکود در بازار پارچه گفت: تولیدی ها هم که مشغول تولید هستند با کاهش فروش که مواجه می‌شوند و برای جبران هزینه های خود مجبور به افزایش قیمت هستند به همین دلیل مردم هم با کاهش قدرت خرید مواجه می‌شوند.

رئیس اتحادیه صنفی پارچه فروشان کرمانشاه ادامه داد: متاسفانه دولت از بخش خصوصی هیچ حمایتی نمی‌کند و تولیدی ها هم از حمایت دولت محروم هستند. ما حتی از حمایت بانک‌ها از بخش خصوصی و صنف پارچه فروشان و یا تولیدکنندگان پارچه محروم هستیم. امروز بانک ها به معنای واقعی کلمه برای پرداخت یک وام مردم را اذیت می کنند و همراه نیستند.

یزدانی با اشاره به اینکه دولت به رکود در بازار واقف است گفت: اگر دولت با این موضوع که در بازار رکود شدید وجود دارد مخالف بود و قبول نداشت. مالیاتها را اضافه می کرد. اما تصمیم گرفتند که مالیات را از سال ۹۳ به ۹۴ اضافه نکنند این یعنی دولت واقف است به اینکه رکود شدید در بازار حاکم است.

بزازها دارند تعطیل می کنند

وی با اشاره به اینکه در صنف پارچه فروشان حدود ۳۶۰ نفر در کرمانشاه دارای پروانه بودند گفت: به دلیل اینکه بسیاری از آنها می بینند این بازار دیگر برای آنها صرف نمی کند روز به روز از تعداد آنها در حال کم شدن است و دارند به شغل های دیگر رو می آورند. حدود ۱۰۰ نفر هم بدون پروانه مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به  عدم ظرفیت تولید پارچه های خاص در ایران گفت: این ضعف تولید به اندازه ای است که قاچاق کالا دیگر اثری بر بازار داخلی ندارد. چون پارچه هایی که وارد می شوند عموما تولید داخلی آنها وجود ندارد.

وی با اشاره به رکود بی سابقه بازار در سال جاری گفت حقیقتا  امسال دیگر با سال‌های گذشته وضعیت بسیار متفاوت است و عملاً بازار تعطیل است. شما خودتان هم اگر در بازار گذری داشته باشید شاید در مغازه ها کسی را نبینید. ممکن است برای کسانی که در طبقه بالای جامعه هستند وضعیت فرق کند اما برای قشر متوسط جامعه حقیقتا شرایط بی سابقه ای داریم.

از برجام گشایشی ندیدیم

یزدانی با اشاره به برخی وعده های دولت در باره گشایش های بعد از برجام گفت: گشایش کجا بوده است؟ کدام تغییر و کدام تحول؟ ما هیچ چیزی ندیدیم اصلا نمی توانیم بگوییم که مردم وضعشان بهتر شده است. دولت باید برای رونق و بازار کاری بکند. اگر این گونه پیش برود بسیاری از مردم ورشکست می‌شوند آن کسی که سرمایه ندارد در این رکود باید چه کاری انجام بدهد؟ این وضعیت بازاریان است من نمی دانم به اقشاری مثل بازنشستگان و مردمی که درآمد بازاری ندارند چه می گذرد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.