امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 74037
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 23 آذر 1396 - 13:59 | | ارسال توسط :

موسوی لاری: احزاب باید برای مشارکت همه جانبه مردم در اداره امور تلاش کنند

وزیر کشور دولت اصلاحات، پایه ترین اصل حکومت خوب را اصل مشارکت دانست، گفت: احزاب باید برای مشارکت همه جانبه مردم در اداره امور کشور تلاش کنند.

به گزارش بابل نوین، عبدالواحد موسوی روز پنجشنبه در هفتمین کنگره سراسری حزب اسلامی کار در مجموعه فرهنگی تلاش افزود: حکمرانی خوب یا اداره مطلوب امور، سلسله ای از شاخص ها و ویژگی ها را دارد که اگر این شاخص ها تامین شود، تعریف مدیریت مطلوب، واقعی تلقی خواهد شد.
وی ادامه داد: برای اینکه آن شاخص ها را مورد توجه قرار دهیم، هم متون دینی در اختیار داریم و هم متونی که در قوانین موضوعه کشور وجود دارد و هم آن بخش از مقررات بین المللی که با ارزش های حاکم در جامعه ما هماهنگی دارد.
موسوی لاری تصریح کرد: افتخار می کنیم که در متونی دینی مان، منشور حکومت امام علی(ع) به عنوان عهدنامه مالک اشتر وجود دارد. شاید این عهدنامه اولین و آخرین منشوری باشد که در متون دینی ما در اختیار یک حکمران قرار گرفته است.
وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه پایه ترین اصل حکومت خوب، اصل مشارکت است، گفت: همگان باید در اداره جوامع شرکت داشته باشند؛ یا باید اداره بخشی از جامعه را به عهده بگیرند یا با دقت نظر، مدیران را در بهتر اداره کردن جامعه کمک کنند.
موسوی لاری افزود: فلسفه وجودی احزاب در این مورد معنا پیدا می کند، اگر بنا باشد شهروندان یک جامعه، در اداره جامعه مشارکت داشته باشند، در راس هرم مدیریت جامعه افراد محدودی قرار می گیرند. قاعده جامعه، همه آنهایی هستند که در جامعه صاحب حق هستند و شهروند تلقی می شوند. پیوند میان راس هرم مدیریت و قاعده از طریق های تشکل های سیاسی و صنفی انجام می گیرد.
وی اضافه کرد: احزاب، حلقه واسط میان افراد حاضر در راس هرم مدیریت و کسانی اند که در متن جامعه زندگی می کنند و دارای حق و حقوقی هستند، احزاب باید به گونه ای رفتار کنند که شرایط مشارکت مردم در اداره جامعه مهیا شود.
موسوی لاری تصریح کرد: مخالف این هستم که بعضی ها می گویند ما در پی کسب قدرت نیستیم؛ خیر، احزاب برای این هستند که قدرت را به دست بگیرند.
این فعال سیاسی گفت: اگر احزاب و تشکل ها در پی کسب قدرت نباشند، یعنی هیچ ایده و حرفی برای اداره جامعه ندارند، احزاب با در دست گرفتن قدرت می توانند ایده و حرف های درونی خود را محقق کنند.
وی گفت: متاسفانه حزب گریزی همچنان در جامعه ما وجود دارد، احزاب باید برای مشارکت همه جانبه مردم در اداره امور تلاش کنند.
وزیر کشور دولت اصلاحات با اشاره به لزوم رعایت قانون اظهار کرد: مگر می شود در جستجوی جامعه مطلوب باشیم اما خط کشی لازم برای تنطیم مناسبات فرد، جامعه، مردم و حکومت را نداشته باشیم؟
موسوی لاری افزود: قانون گرایی، حق مردم بر حکومت و حد و مرز حکومت را مشخص می کند، قانون باید حرف اول را بزند. اگر احساس می کنیم که جامعه آنطور که باید نیست، یا به دلیل نبودن قانون است یا به دلیل قانون بد است یا تفسیرهای غلط و سلیقه ای از قانون است.
وی تاکید کرد: یک اصل را باید بپذیریم؛ آن هم اینکه وجود قانون ولو بد، بهتر از نبود قانون است، هیچ کسی فراتر از قانون نیست. هیچ کسی نمی تواند خود را از چارچوب های قانون بی نیاز ببیند و احساس کند که قانون معنا ندارد.
موسوی لاری اظهار کرد: هر جا قانون نداشته باشیم، خواست های مختلف حاکم می شود و این سلیقه ها به تعارضات دامن می زند و تعارضات هم جامعه را به تششت می کشاند و در نهایت وحدت ملی آسیب می بیند و اگر وحدت ملی آسیب دید، جامعه در معرض خطر فروپاشی قرار می گیرد.
وی گفت: باید قانون را به عنوان یک اصل تلقی کنیم، اما متاسفانه گاهی از ناحیه پاسداران قانون، قانون زیر سوال می رود. اگر مسئولان و کسانی که اجراکننده قانون هستند و مجلس درست عمل نکنند مردم هم از قانون گریزان می‌شوند.
موسوی لاری گفت: نمی‌شود چند نفر بنشینند و بگویند فرد زرتشتی حق شرکت در شورای شهر را ندارد. به انگیزه‌ها کار ندارم اما قانونی بوده که چهار سال اجرا شده اما اینکه جمعی بنشینند بگویند از امروز تصمیم اینگونه است، درست نیست. در این نوع نگاه به قانون فقط فرد رای آورده متضرر نمی‌شود بلکه کسانی که به او رای دادند هم متضرر می‌شوند.
وی با بیان اینکه اگر قانون می‌خواهد تغییر کند باید مسیر خود را طی کند، افزود: در غیر این صورت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. وقتی مردم مشارکت می‌کنند شفافیت اصلی است که همه باید به آن توجه کنند، کارهایی که مدیران می خواهند انجام دهند، مشخص است.
وزیر کشور دولت اصلاحات افزود: وقتی همه به رای مردم تکیه دارند، شفافیت کمک می‌کند مردم در صحنه باشند و تصمیمات باید به گونه‌ای باشد که عامه مردم را تسکین دهد، نمی‌گویم همه مسائل اعم از محرمانه باید گفته شود اما شفافیت در مسائل باعث اعتماد مردم می‌شود.
وی یادآور شد: وقتی گفته می‌شود دادگاه مطبوعات و دادگاه متهمان سیاسی باید علنی و با حضور هیات منصفه باشد اما این را نمی‌بینیم یعنی شفافیت وجود ندارد، چرا فسادها در حال نهادینه شدن هستند؟ یکی از دلایلی که مفاسد در جامعه به وجود می‌آید، این است که رسانه‌ها می‌توانند شفافیت ایجاد کنند.
موسوی لاری افزود: اگر جلوی جریان آزاد اطلاعات گرفته شود رسانه‌ها به حدس و گمان متوسل می‌شوند و به حرف‌هایی که پایه و اساس ندارد روی می‌آورند و جامعه ملتهب می‌شود.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه برای اینکه جامعه شفافیت داشته باشد باید روند آزادی رسانه پیگیری شود، گفت: تشکل‌های صنفی و سیاسی و مردم بنیان همه کمک می‌کنند تا سلایق مختلف رها نباشد و همه پاسخگو باشند اگر فردی منتسب به جریان و حزبی باشد قبل از خود حزب باید پاسخگو باشد، این گلایه باقی است که احزاب نباید فصلی حرکت کنند و باید این سیر مستمرا ادامه داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: احزاب باید به کادرسازی و تحلیل مسائل روی آورند تا دیگر به قحط ‌الرجال مبتلا نشویم و فقط بگوییم افرادی که در دهه ۶۰ بودند. نظام مردم‌سالار بدون احزاب مقتدر امکان شکل‌گیری و تداوم ندارد.
موسوی‌لاری تاکید کرد: باید تلاش شود احزاب خود را بالا بکشند، امیدواریم این حرکت در جامعه راه افتد، از قانون جدید احزاب گله‌مندیم، اگر احزاب فعال بودند قانون توسط کسانی که ضد احزاب هستند نوشته نمی‌شد، بنابراین تلاش شود که با فعالیت بیشتر قانون‌های کامل‌تری را مشاهده کنیم./ز

ایرنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.