امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 50587
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 13 اسفند 1395 - 17:53 | | ارسال توسط :

نگاه‎های سکولاریستی و ترس از شعارزدگی؛ موانع ارائه چهره مناسب از زن مسلمان در سینما

کارگردان سینما گفت: دائم درباره نگاه و جایگاه نامناسب زن در سینما می گویم، اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم سینمایی که مبلغ و مروج فرهنگ سکولاریسم است، چگونه می خواهد مروج فرهنگ و الگوی فاطمی باشد.

به گزارش بابل نوین، حمید بهمنی، کارگردان سینما، در گفت و گو با  ایکنا درباره جایگاه زن در سینما و تلویزیون و مطابقت آن با الگوی فاطمی گفت: رسالت اهل بیت(ع) در حقیقت ادامه راه پیامبر(ص) است؛ راهی که به بشر می آموزند چگونه در مسیر خوب زندگی کردن قدم بردارد. این کار نیز به شکلی کامل از طرف اهل بیت (ع) انجام شد، اما در این میان، من سخت ترین قسمت را مربوط به نقش حضرت زهرا(س) می دانم، زیرا وقتی ولایت به حضرت علی (ع) منتقل شد شرایط بسیار سختی برای مولا به وجود آمد و در این میان تنها حضرت فاطمه (س) بودند که با رشادت و عشق تمام پشت سر امیرالمومنین (ع) ایستادند و در نهایت نیز جان خود را فدای دفاع از مولی کردند.

وی افزود: فضایلی که در کردار حضرت فاطمه(س) بود به اندازه ای زیاد است که می توان از آن هم در جامعه و هم در عالم هنر استفاده کرد، اما متاسفم که بگویم امروزه به کمترین شکل ممکن از بیانات و گفته های ایشان استفاده می شود، اما اگر بخواهم درباره جایگاه حجاب در سینما که ویژگی بارز و شاخص حضرت فاطمه (س) بود سخن گویم باید گفت آن چیزی که در سینما شاهدش هستیم، هیچ نمودی از حجاب مورد نظر (اسلامی) را در فیلم های سینمایی ندارد.

این کارگردان ادامه داد: متاسفانه در سینمای ما عموماً افرادی که وام مانده یا سرخورده هستند، افراد دارای حجاب هستند و جالب اینجاست افرادی که دارای پوشش غربی هستند، آدم های تاثیرگذار و روشنفکر نشان داده می شوند! موضوع دیگری که، می بایست در فیلم های سینمایی به آن توجه داشت تا الگوی فاطمی به شکل بهتری در سینما تصویر شود این است که عشق و علاقه به همسر را باید از حضرت فاطمه(س) آموخت؛ حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) خوشبخت ترین زوج روی زمین بودند که تا به امروز خلق شده اند. این داشته را ما شیعیان در اختیار داریم، برای همین چرا نباید از آن بهره لازم را بریم؟

جشنواره فجر؛ تصویرگری نامناسب از زن

وی با بیان اینکه در جشنواره فیلم فجر به شکلی مناسب زن مسلمان تصویر نمی شود، گفت: فستیوال فجر مهمترین رویدادی است که در سینمای کشورمان وجود دارد، اما الگوسازی اسلامی در آن به شکل حداقلی نیز رخ نمی دهد، چون جدا از پوشش زنان، تصویری که از زنان در اکثر فیلم های جشنواره فجر نشان داده می شود با آموزه های اسلامی همخوان نیست، زیرا در بسیاری از فیلم ها می بینیم همسران دائم در حال خیانت کردن به هم هستند یا اینکه همیشه با هم می جنگند. این رفتارها فاصله بسیار با زن مسلمان دارد، هرچند این رفتار با کردار زنی که شرافت انسانی داشته باشد نیز غریبه است.

کارگردان فیلم «گلوگاه شیطان» با ذکر مثالی گفت: برای درک بهتر از فیلمی مثال می زنم که همه آن را دیده اند و آن کار توانسته جایزه اسکار را نیز به خود اختصاص دهد. این فیلم «جدایی نادر از سیمین» نام دارد؛ در این کار ساره بیات نقش یک زن مذهبی را بازی می کند که به اعتقادات دینی به شدت پایبند است، اما وی در فیلم دروغگو نشان داده می شود و همین تصویرسازی در پربیننده ترین جشنواره دنیا نیز نشان داده می شود، آیا چنین کارهایی می خواهد تصویرگر زن مسلمان ایرانی باشد؟ دلیل به وجود آمدن چنین وضعیتی هم رواج سکولاریسم در سینما، همچنین ترس از انگ شعارگویی است.

مادران و همسرا شهدا، الگوهایی زیبا برای تصویرسازی در سینما

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: جدا از نگاه سیاه یا فمنیستی به زن آسیبی دیگر نیز وجود دارد که باعث می شود، الگوی فاطمی در سینما ما مشاهده نشود، آنهم اینکه به دلیل برخی تعصبات یا سوءبرداشت ها ما از نشان دادن زن پرهیز می کنیم. این شکل از نگاه نیز به زن به هیچ وجه پسندیده نیست، چون در جامعه ما الگوهای بسیاری زیادی از زنان شریف و بزرگ وجود دارد که ایثار را معنا کردند که مادران و همسران شهدا بخشی از آنان هستند؛ پس چرا نباید چنین الگوهایی را بیشتر در فیلم های سینمایی تصویر کنیم.

این کارگردان در انتهای سخنان خود گفت: جدا از نقدهایی که به نقش و جایگاه زنان در سینما وارد کردیم، باید بگویم که معدود کارهای خوبی هم در سینما و تلویزیون تولید شده که در آنها زن به شکلی نمایش داده شده که نزدیکی خاصی را با الگوی فاطمی دارد. برای مثال می توانم به فیلم «شیار ۱۴۳» اشاره کنم که نگاه به زن در آن به اندازه ای شریف و زیبا بود که مسلما تا سالها در یادها باقی خواهد بود، اما مگر چنین کارهایی تا چه اندازه در سینمای کشورمان تولید می شود که بخواهیم به آن دل خوش کنیم./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.