امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 50586
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 13 اسفند 1395 - 17:51 | | ارسال توسط :

بررسی کارکردهای سلبی و ایجابی نشانه‌های ظهور

امام جمعه قیدار گفت: نشانه‌های ظهور نيز در كنار اصول و ضوابط دين، نقش متمم و كمكی دارند و می‌توانند در هنگام جهل يا غلبه شبهات مفيد بوده و هم كاركرد سلبی داشته باشد و هم ايجابی.

به گزارش بابل نوین، حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی، امام جمعه قیدار، ظهر امروز جمعه ۱۳ اسفندماه در خطبه‌های نماز جمعه این شهر اظهار کرد: در روایات ما و حتی در روایات اهل سنت بحث از نشانه علائم ظهور مطرح است که بحث بسیار مهمی است و ثمرات فراوانی دارد.

وی افزود: علایم ظهور کارکردهایی دارد که عمده این کارکردها در حوزه اجتماع است؛ یعنی نشانه‌های ظهور درصدد این هستند که جامعه را در انجام حرکت‌هایی که منجر به فراهم شدن زمینه‌های ظهور می‌شود راهنمایی کنند و نیز وظیفه او را در قبال حرکت‌های اجتماعی انجام شده مشخص کند.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه نشانه‌های ظهور حداقل در دو مورد می‌توانند کارکرد اساسی داشته باشند، تصریح کرد: اول جایی مردم به دلیل غفلت از این بینات، اصول و معیارهای دین بی‌اطلاع باشند و نتوانند حق را از باطل شناسائی کنند. دوم جایی که مردم به دلیل گرفتار شدن در دام شبهات و جوسازی‌های جبهه باطل و پیچیدگی شرایط، نتوانند بر اساس معیارها و ضوابط، درست را از نادرست تشخیص دهند و در این جاست که علایم می‌توانند راه‌گشا باشند و به کمک آنها می‌توان جهت درست حرکت را دریافت.

امام جمعه قیدار تاکید کرد: رسول گرامی اسلام هم در مورد جانشینی امیرالمومنین علی علیه السلام از چنین شیوه‌ای استفاده کرد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بارها درباره امامت و جانشینی امیرالمؤمنین علیه السلام سخن گفت و با بینات و هدایت‌های خود این مسئله را برای مردم توضیح داد و حقانیت امام علی علیه السلام و لزوم پیروی مردم از ایشان پس از رحلت خود را بیان فرمودند.

وی افزود: این هدایت‌ها و بینات آن قدر زیاد بودند که اگر کسی واقعاً به دنبال شناخت حق بود، تنها با مراجعه به برخی از آنها می‌توانست بدان دست یابد. با این حال، آن حضرت در کنار این روشنگری‌ها و ضوابط، نشانه‌هایی نیز بیان فرمود. برای مثال از عمار به عنوان نشانه جبهه حق یاد کرد و با جمله معروف «تقْتُل عمّاراً الفئهُ الباغیه» به مسلمانان فهماند که هرگاه در فضای فتنه از شناخت حق و باطل ناتوان شدند، بدانند گروهی که عمار را می‌کشد، جبهه باطل است.

حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: بدیهی است که وجود این نشانه‌ها به این معنا نیست که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم برای تشخیص حق از باطل روشنگری نفرموده است، بلکه بدین معناست که پیامبر اکرم به گواهی تاریخ، علاوه بر بیان اصول و معیارها به صورت مکرر به عنوان مکمل، نشانه‌هایی نیز قرار داده تا کسانی که از اصول و معیارها بی‌اطلاعند، یا گرفتار شبهاتند و در فضای غبارآلودی که دشمن ایجاد کرده نمی‌توانند فهم درستی از معیارها داشته باشند، بتوانند مسیر حق را شناسایی کنند.

امام جمعه قیدار گفت: نشانه‌های ظهور نیز در کنار اصول و ضوابط دین، نقش متمم و کمکی دارند و می‌توانند در هنگام جهل یا غلبه شبهات مفید بوده و هم کارکرد سلبی داشته باشد و هم ایجابی. کارکرد سلبی آن این خواهد بود که می‌توان مدعیان دروغین را شناخت و دروغ کسانی که پیش از تحقق نشانه‌های حتمی ادعای مهدویت دارند را شناسایی کرد و در کارکرد ایجابی آن می‌توان با دیدن آن نشانه‌ها به امید و تسریع در آمادگی رسید.

ایکنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.