امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 33720
  پرینتخانه » اقتصادی, سیاسی تاریخ انتشار : 17 آبان 1395 - 6:38 | | ارسال توسط :

هدف اصلی انقلاب اسلامی اجرای احکام دینی بود/ دولتی بودن بانک ها مانع اصلی تحقق بانکداری اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین علوی با بیان این که مقداری دیر به بحث «امکان اجرای تدریجی شریعت» پرداخته شده است، گفت: مردم پیش از انقلاب شنیده بودند که احکام اسلامی مجموعه ای است که اگر اجرایی شود، مدینه فاضله را تشکیل می دهد و به همین دلیل انقلاب کردند.

 

 

به گزارش بابل نوین،حجت الاسلام والمسلمین سید محمدتقی علوی در کرسی ترویجی عرضه و نقد دیدگاه علمی با موضوع «امکان اجرای تدریجی شریعت» که روز گذشته در دانشگاه مفید قم برگزار شد، اظهار داشت: در دوران رسول خدا(ص) اگر احکام به شکل تدریجی نبود اصلا اطاعت از سوی مردم انجام نمی شد و ممکن بود که رسالت ناقص بماند.

پژوهشگر مرکز مطالعات اقتصادی حوزه علمیه قم ابراز داشت: باید توجه داشت که توضیح و تبیین برخی احکام به ائمه معصومین(ع) واگذار شده بود و این می تواند دلیلی بر امکان اجرای تدریجی شریعت باشد.

وی ادامه داد: نقدی که وارد است این است که مقداری دیر به این بحث پرداخته شده است چرا که به این دلیل انقلاب شد که مردم شنیده بودند، احکام اسلام یک مجموعه ای است که اگر جمع بشود مدینه فاضله به وجود می آید.

استاد حوزه علمیه قم افزود: اکنون که جامعه چنین انقلابی انجام داده است، نمی شود که بگوییم بنشینید و صبر کنید تا ما به تدریج احکام را اجرا کنیم؛ البته تندروی هایی انجام شد که مورد رضایت امام راحل هم نبود.

وی تصریح کرد: مسأله اصلی کوتاهی هایی بود که در این زمینه انجام شده است؛ امروز به جایی رسیده ایم که عده ای از پخش اذان در مساجد شکایت می کنند؛ بنابراین اگر بخواهیم که به دلیل عدم وجود زمینه، این احکام اسلامی را به شکل تدریجی اجرایی کنیم، امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام والمسلمین علوی به کوتاهی در تبیین احکام اشاره کرد و گفت: در برخی زمینه ها هم ما فکر می کنیم که جامعه پذیرای یک حکم نیست در حالی که در تبیین این احکام کوتاهی کرده ایم و اگر احکام به خوبی تبیین شود حتی ممکن است که جامعه حکم سنگسار را هم بپذیرد.

وی تأکید کرد: اگر احکام اسلامی به خوبی تبیین شده بود امروز کسی برای اعتراض با جمهوری اسلامی، کشف حجاب نمی کرد؛ برای بانکداری اسلامی هم باید همه جوانب سنجیده و بررسی شود تا برای اجرایی کردن آن با مشکلی رو به رو نشویم و در مرحله اجرا شکست نخوریم.

پژوهشگر مرکز مطالعات اقتصادی حوزه علمیه قم گفت: باید تبیین شود که چه احکامی می تواند تدریجی اجرا شود و از سوی دیگر حکومت در مواردی مجبور است که از حکم حکومتی استفاده کند؛ چرا که در هر جامعه افراد متخلفی هستند و برای مجریان احکام مشکلاتی ایجاد می کنند.

وی خاطرنشان کرد: آیت الله موسوی اردبیلی در یک زمانی که رییس دیوان عالی کشور بود، در یک نامه گفته بود که دیگر دعوای مربوط به زمین های کشاورزی در مراجع قضایی پذیرفته نشود؛ این نامه با اعتراض شدید آیت الله گلپایگانی رو به رو شد و وی یک نامه طولانی و مفصل درباره این جریان به امام راحل نوشت و عرض کرد که چنین شیوه ای اشتباه است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در مسأله بانکداری اسلامی بیش از ۳۰ سال است که نشسته ایم و نگاه می کنیم و هیچ تبصره و ماده ای درباره این موضوع اجرا نکرده ایم و این کوتاهی بوده است که باید جبران شود.

وی در پایان بروز برخی مشکلات را دولتی بودن آن ها دانست و گفت: گاهی اوقات مشکل اصلی از حکومتی و دولتی بودن یک قضیه است و امروز شاهد هستیم که بانکداری در کشورهایی که عقاید کفر دارند، پیشرفت بیشتر داشته است در حالی که در ایران اسلامی این پیشرفت حاصل نشده است و فقط داد می زنیم که بانکداری باید اسلامی شود

منبع : رسا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.