امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 57752
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 02 خرداد 1396 - 11:02 | | ارسال توسط :

وقتی یک فیلم ایرانی دستمایه تمسخر ایران می‌شود/ گستاخی روزنامه عربی به جمهوری اسلامی

«الحیاه» پرمخاطب ترین روزنامه عرب زبان بخشی از صفحه اصلی اش را به فیلم «لرد» ساخته یک کارگردان ایرانی اختصاص داده و نوشته است «این همه فساد در امپراتوری ملاّیان!»

به گزارش بابل نوین، فیلم سینمایی «لرد» ساخته محمد رسول اف است که این روزها در جشنواره فیلم «کن» حضور دارد.

 

نمایش این فیلم ضد ایرانی در جشنواره فیلم کن حاشیه های فراوانی تا کنون داشته است. از جمله این حاشیه ها واکنش های تمسخرآمیز تماشاچیان خارجی این فیلم است.

 

 

لرد داستان جوان دانشجویی است که از دانشگاه اخراج شده و حکومت به او حتی اجازه زراعت هم نمی دهد. این جوان که مدام در فیلم سعی می‌شود به عنوان فردی فرهیخته و نماینده‌ای از جامعه روشنفکر جا زده شود به طور پیاپی از سوی افرادی مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرد که گویا همه وابستگان حکومت هستند و آمده‌اند تا حتی حق حیات را نیز از این دانشجوی اخراجی بگیرند!

در جای دیگری از فیلم شاهد یک دفاع تمام قد از فرقه ضاله بهائیت هستیم و رسول اف دانش‌آموزی را نشان مان می دهد که به اتهام بهائی بودن از مدرسه اخراج می‌شود و بعد از خودکشی، حتی اجازه دفن وی در گورستان داده نمی‌شود!

گفته می شود چند کارگردان ایرانی که در جشنواره حضور داشتند بعد از تماشای فیلم به کارگدان اثر که از جمله محکومان فتنه ۸۸ هم هست انتقاد کرده اند که چرا تا این حد فیلمش چهره کشور را سیاه نمایش داده است؟

بعد از این واکنش ها، روز قبل نیز «الحیاه» پرمخاطب ترین روزنامه عرب زبان در اقدامی گستاخانه با انتشار عکسی از حضور بازیگران زن این فیلم در جشنواره کن بخشی از صفحه اصلی اش را به این فیلم اختصاص داده و نوشته است «این همه فساد در امپراتوری ملاّیان!»

پس از حاشی های فراوان اکران این فیلم در جشنواره کن، علی رغم آنکه عوامل این فیلم از جمله سه بازیگر مطرح حوزه تئاتر و سینما آزادانه و به عنوان نمایندگانی از سینمای ایران در جشنواره کن حضور دارند، محمدرضا فرجی مدیر کل سینمای حرفه ای ایران اعلام کرد فیلم سینمایی «لرد» به هیچ عنوان مجوز نمایش حتی مجوز نمایش جشنواره‌ای ندارد.

فرجی در خصوص این نکته که فیلم رسول اف با مجوز رسمی سازمان سینمایی ساخته شده است گفت:‌ این فیلم براساس فیلمنامه ارائه شده به شورای پروانه ساخت، ساخته نشده ودر شورای پروانه نمایش مورخ ۱۳۹۶/۱/۳۰ رد شده است و کارگردان فیلم در جریان دلایل رد فیلم قرار دارد.

گفتنی است فیلم سینمایی «لرد» در سال ۹۵ ساخته شده اما توسط جشنواره فیلم فجر پذیرفته نشد. کارگردان این اثر در تلاش برای اکران فیلمش در جشنواره فجر اعلام کرده بود حاضر است هر میزان ممیزی که سازمان سینمایی صلاح میداند را در فیلمش اعمال کند اما به دلیل بالا بودن حجم حذفیات، اساسا فیلم در جشنواره فجر قابل اکران نبود!

با در نظر گرفتن این نکته که فیلم «لرد» به کفته مسئولان سینمایی دارای مجوز نمایش نبوده، این سوال مطرح است که چرا سازمان سینمایی سازوکار مشخص و شفافی در خصوص معرفی فیلم های ایرانی به جشنواره های خارجی ندارد تا هر کارگردانی نتواند به عنوان نماینده کشورمان با نمایش تصاویری چرک ذهمن مردم جهان را نسبت به ایران مخدوش نکند./ص

خبرگزاری دانشجو

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.