امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 5 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 50824
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 16 اسفند 1395 - 18:27 | | ارسال توسط :

پرونده لایحه بودجه ۹۶ بسته شد؛ سرنوشت اعتبارات قرآنی همان همیشگی

کار بررسی لایحه بودجه ۹۶ در مجلس به پایان رسید و اعتبارات ردیف توسعه فرهنگ قرآنی در میان افزایش‌های کم و زیادی که در سایر ردیف‌ها صورت گرفت، همان همیشگی شد؛ با ۵۰ درصد کاهش و تجربه نشان داده سرنوشت تخصیص آن نیز قطعاً همان همیشگی است.

به گزارش بابل نوین، لایحه بودجه ۱۳۹۶ در موعد مقرر، ۱۴ آذرماه از سوی رئیس جمهور تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی شد؛ لایحه‌ای که ۱۰ میلیون و ۸۴۹ هزار و ۳۹۲ میلیارد و ۹۳۴ میلیون ریالی بسته شده بود و هرچند رئیس مجلس گفته بود تا بهمن ماه کار بودجه به پایان می‌رسد اما به دلیل بررسی لایحه برنامه ششم این کار تا نیمه اسفندماه به طول انجامید و نهایتاً به تصویب رسید.
یکی از ویژگی‌های این لایحه افزایش ۱۲ درصدی اعتبارات حوزه فرهنگی بود، اما همچون گذشته این افزایش به صورت یک نواخت و متوازن رشد پیدا نکرده و هرچند در سال‌های گذشته برخی اعداد و ارقام در برابر رشد سایر اعداد، ثابت می‌ماند اما امسال سهم برخی ردیف‌ها در افزایش بیش از ۱۲ درصدی حوزه فرهنگ، کاهش بوده است. از این میان رکورد بیشترین کاهش به حوزه فعالیت‌های قرآنی رسید.
این کاهش ۵۰ درصدی هرچند رقم بالایی محسوب می‌شد اما به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت کاهش اعتبارات در یک ردیف خاص(منشور توسعه فرهنگ قرآنی) نباید به نام کل حوزه فرهنگ تمام شود.
اگر به حساب کل فرهنگ نگذاریم این حق وجود خواهد داشت که به حساب کل حوزه فرهنگ دینی به ویژه حوزه قرآنی بگذاریم؛ حوزه‌ای که علی رغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب و گستردگی فعالیت‌های این حوزه و نیز ضرورت حمایت بخش دولتی، کاهش شدید و یک‌باره ردیف توسعه فرهنگ قرآنی سد محکمی برای اجرای صحیح و مؤثر امور قرآنی است.
از سوی دیگر البته باید به این نکته توجه داشت با شرایطی که پیش از این و طی سال‌های گذشته وجود داشت، تبدیل رقم ردیف توسعه فرهنگ قرآنی از ۲ هزار میلیارد ریال به یک هزار میلیارد ریال تأثیر چندانی بر روند فعالیت‌های قرآنی ندارد چه اینکه تخصیص پنجاه درصدی، یک چهارمی و حتی صفر درصدی ردیف توسعه فرهنگ قرآنی اصل رقم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. حال اینکه ۲ هزار میلیارد ریال باشد یا کمتر یا بیشتر، قطعا تخصیص آن کامل نخواهد بود.
در دوره‌های گذشته نمایندگان مجلس به خصوص در فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس قول پیگیری برای تخصیص کامل اعتبار را می‌دادند اما به نظر می‌رسد بهانه دولت‌ها برای خالی بودن دستشان نمایندگان و مسئولان حوزه قرآن را به تخصیص بخشی از رقم کل قانع کرده است.
اما کاهش ۵۰ درصدی رقم این ردیف باعث می‌شود تا اهتمام مسئولان به حوزه قرآنی مورد تردید واقع شود. چندی پیش رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس در سخنانی گفته بود نحوه اعتباربخشی و تخصیص بودجه به فعالیت‌های قرآنی از سوی دولت نشان می‌دهد که این رقم به سمت صفر شدن و حذف پیش می‌رود.
البته در سال‌های گذشته اگر مجلس توان افزایش اعتبارات بخش فرهنگ دینی و قرآنی را داشت اما به نظر می‌رسد امسال حمایت مجلس هم از این بخش برداشته شد. در لایحه برنامه ششم توسعه که به تصویب مجلس نیز رسید، بخشی از برنامه‌ها معطوف به گسترش فعالیت‌های قرآنی روستاها بود. این بند، تنها بخش قرآنی لایحه محسوب می‌شود. از این منظر انتظار می‌رفت در حوزه حمایت از فعالیت‌های قرآنی استان‌ها به ویژه مناطق روستایی مصوبه یا پیشنهادی  در زمان بررسی لایحه بودجه سال آینده مطرح شود. هرچند این پیشنهاد از سوی فراکسیون قرآن، عترت و نماز آماده شده بود و به نظر می‌رسید در ساعات پایانی بررسی لایحه بودجه این پیشنهاد مطرح شود اما با پایان یافتن جلسه عصر مجلس در ۱۵ اسفندماه، این پیشنهاد به بایگانی رفت.
اختصاص یک درصد از اعتبارات دستگاه‌های اجرای برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی استان‌ها، پیشنهادی بود که می‌توانست اعتبار قابل توجهی را برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در نظر بگیرد اما نه این مطرح شد و نه وعده‌هایی که برای افزایش اعتبارات بخش قرآنی داده شده بود، محقق شد.
کار بررسی لایحه بودجه ۹۶ در مجلس به پایان رسید و اعتبارات ردیف توسعه فرهنگ قرآنی در میان افزایش‌های کم و زیادی که سایر ردیف‌ها داشت، همان همیشگی شد؛ با ۵۰ درصد کاهش و تجربه نشان داده تخصیص آن نیز قطعاً همان همیشگی است./ص

ایکنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.