امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 50823
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 16 اسفند 1395 - 18:26 | | ارسال توسط :

آغاز جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت علوم در ۴۸۰ دانشگاه

آزمون بخش کتبی سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم امروز در ۱۲۰ دانشگاه دولتی و ۳۶۰ مرکز غیرانتفاعی به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.

به گزارش بابل نوین، رشید جعفرپور، مدیرکل اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‌، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به برگزاری آزمون بخش کتبی سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم، گفت: این آزمون امروز ۱۶ اسفندماه به صورت همزمان در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود.
وی افزود: در این آزمون علاوه بر بخش معارفی که شامل رشته‌های بخش کتبی است، آزمون کتبی در رشته‌های مربوط به حفظ قرآن کریم در بخش شفاهی نیز برگزار می‌شود.
وی بیان کرد: بنابر این در آزمون امروز، شاهد برگزاری بخش کتبی به اضافه رشته‌های حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم نیز خواهیم بود، بنابر این در این آزمون روی هم رفته شاهد رقابت دانشجویان در ۱۱ رشته بخش کتبی و بخش شفاهی خواهیم بود.
جعفرپور با تأکید بر اینکه این آزمون از ساعت ۱۰ تا ۱۲ به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این آزمون دانشگاه‌های دولتی زیر نظر وزارت علوم و نیز دانشگاه‌های غیرانتفاعی سراسر کشور به عنوان حوزه در نظر گرفته شده است، تعداد دانشگاه‌های دولتی ۱۲۰ و تعداد دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز ۳۶۰ مرکز است که همه آنها درگیر آزمون هستند.
وی اظهار کرد: در تمام این دانشگاه‌ها مشارکت‌کننده در بخش کتبی خواهیم داشت و به طور یکنواخت در ساعت در نظر گرفته شده این المپیاد علمی قرآنی برگزار خواهد شد.
جعفرپور با تأکید بر اینکه سوالات مربوط به رشته‌های مختلف تهیه شده و در روز آزمون به کارشناسان مستقر در دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد، گفت: پاسخ‌نامه‌ها نیز تهیه شده و همه شرایط برای برگزاری این آزمون در بالاترین سطح فراهم است.
مدیرکل اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‌ خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل مشارکت دانشگاه‌های غیرانتفاعی کم بود اما امسال تمامی دانشگاه های غیرانتفاعی و همه دانشگاه در جشنواره حضور دارند.
مدیرکل اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‌ در مورد آمار ثبت نام‌کننده‌ها در این دوره از جشنواره، اذعان کرد: سامانه‌ای برای ثبت آمار شرکت کنندگان در جشنواره نداریم و از تعداد ثبت‌نامی‌ها تاکنون آماری در دست نیست، با این وجود پیش‌بینی ما این است که در این دوره شاهد رشد ۲۰ تا ۳۰ درصد تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال قبل باشیم.
وی با تأکید بر اینکه این جشنواره تنها برای دانشجویان وزارت علوم است، گفت: برای هر رشته از جشنواره ۴۰ سوال چهارگزینه‌ای در نظر گرفته شده است، همچنین پنج سوال تشریحی در نظر گرفته شده است که ابتدا سوالات گزینه‌ای مورد محاسبه قرار می‌گیرد و در صورتی که نمرات برابر باشد نمره بخش تشریحی مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.
جعفرپور در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد تعداد افراد راه‌یافته به مرحله بعد پس از پایان این آزمون به در نظر گرفته شدن ظرفیتی خاص برای مرحله منطقه ای اشاره و بیان کرد: تاکنون نمره حدنصاب که براساس آن افراد برگزیده به مرحله بعد راه پیدا کنند، اعلام نشده است، بر اساس ظرفیت مرحله منطقه ای که ۱۰۰۰ نفر است، حدنصاب این دوره را مشخص خواهیم کرد.
مدیرکل اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‌ در مورد زمان اعلام نتایج بخش کتبی نیز با اشاره به اینکه تا روز ۲۵ اسفندماه باید پرونده این مرحله بسته شود، افزود: از زمان پایان آزمون تا روز ۲۵ اسفندماه به دانشگاه‌ها مهلت داده شده است تا نفرات برگزیده به دبیرخانه های مرحله منطقه‌ای ارسال شود.
جعفرپور در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه مرحله منطقه‌ای این جشنواره در بخش کتبی نیمه های اردیبهشت ماه با حضور برگزیدگان مرحله دانشگاهی برگزار خواهد شد، گفت: این آزمون با حضور دانشجویان وزارت علوم و در سه مرحله دانشگاهی، منطقه ای و کشوری برگزار می شود.
وی در بخش پایانی صحبت های خود در مورد تغییرات بخش کتبی این دوره از جشنواره نسبت به ادوار گذشته، گفت: از جمله تغییراتی که در این دوره شاهد هستیم این است که رشته های پرسمان و صحیفه سجادیه اضافه شده است البته سال گذشته به جای این دو رشته پاسخ به شبهات دانشجویی را در جشنواره داشتیم.
یادآور می‌شود سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شش بخش آوایی(شفاهی)،‌ معارفی(کتبی)، پژوهشی،‌ فناوری، ادبی و هنری و در ۳۵ رشته برگزار می‌شود که برخی رشته‌های بخش آوایی عبارت از قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل،‌ دعا و مناجات، اذان و تواشیح(آقایان) هستند.
همچنین رشته‌های بخش معارفی نیز شامل؛ مفاهیم نهج‌البلاغه، آشنایی با سیره معصومین(ع)،‌ حفظ موضوعی قرآن کریم، آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن، احکام، آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه،‌ آشنایی با احادیث اهل بیت(ع) و پرسمان معارفی است. /ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.