امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 56127
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 11 اردیبهشت 1396 - 19:52 | | ارسال توسط :

پیام خانواده شهدای‌منا برای روحانی‌و جهانگیری

جمعی از خانواده شهدای ایرانی فاجعه منا و مسجدالحرام به رییس‌جمهور نامه نوشتند و نسبت به رویکرد روزهای اخیر روحانی و جهانگیری واکنش نشان دادند.

به گزارش بابل نوین، جمعی از خانواده شهدای ایرانی فاجعه منا و مسجدالحرام به رئیس‌جمهور نامه نوشتند و نسبت به رویکرد روزهای اخیر روحانی و جهانگیری واکنش نشان دادند.

در این نامه خطاب به حسن روحانی آمده است: «اینک که این نامه از سوی جمعی از خانواده شهدای ایرانی فاجعه منا و مسجدالحرام، به جنابعالی نگاشته می‌شود بیش از ۱۹ ماه از دو فاجعه تلخ و غمبار منا و مسجدالحرام که به شهادت نزدیک به ۵۰۰ حاجی ایرانی و هزاران حاجی از اقصا نقاط جهان منجر شد، می‌گذرد.

در طی این ماه‌ها و روزها ، با چشمانی اشک‌بار مصیبت تلخ شهادت مظلومانه و جانکاه عزیزمان را تحمل می‌کردیم و از خداوند جبار، انتقام از ظلمه طاغوت شجره خبیثه ملعونه آل‌سعود را مسئلت می‌کردیم؛ اما سخنان معاون اول جنابعالی در جریان مناظرات انتخاباتی، داغ ما و همه ملت ایران را یک‌بار دیگر تازه کرد. ایشان چنان برای سفارت این رژیم خبیث در تهران دلسوزی می‌کرد که همه ما با خود گفتیم ای‌کاش ذره‌ای از حمایت‌های این‌گونه را نیز از شهدای مظلوم منا که شهروندان ایرانی و اتباع دولت ایران -که جنابعالی تصدی ریاست آن‌را برعهده‌دارید- از شما و کابینه‌تان می‌دیدیم.

در بخش دیگری از این نامه تاکید شده: «این نامه را ازاین‌رو به جنابعالی نوشتیم که مردم ایران از شما وعده بازگرداندن عزت را به پاسپورت ایرانی در انتخابات گذشته شنیدند و میزان عمل به این وعده را در مواجهه شما و دولت‌تان با فاجعه غمبار منا مشاهده کردند. فاجعه منا یک کشتار کم‌سابقه شهروندان ایرانی در کشوری خارجی در سال‌های اخیر است. شهروندانی که با پاسپورت ایرانی – که شما وعده عزت یابی آن‌را به مردم دادید- عازم سفر حج شدند.

درست در روزهای تلخ پس از وقوع این فاجعه که شوک و بهت تلخ این حادثه همه ملت را فراگرفته بود و نگرانی از بابت بازنگرداندن ابدان مطهر شهدا به میهن وجود داشت، جنابعالی در سفر نیویورک سرگرم پرداختن به علاقه‌مندی‌های دیگرتان بودید و بی‌توجه به وسعت فاجعه حاضر نشدید سفر خود را قطع و برای مدیریت درست مواجهه به کشور بازگردید. اوج لطف شما آن بود که سفر خود را تنها یک روز، کوتاه کردید. همان روزهای تلخ که وزیر ارشاد را که نماینده رسمی دولت شما برای پیگیری ماجرا بود به عربستان راه ندادند، تنها چیزی از که دیپلماسی کابینه‌تان مشاهده کردیم، زانو زدن وزیر خارجه‌تان در کنار امیر کویت بود؛ زانو زدن التماس گونه‌ای که نتیجه‌ای نیز دربرنداشت.»

در ادامه خانواده شهدای حادثه منا خطاب به رئیس جمهور نوشته‌اند: «امیدواریم روزی که اولین گروه از پیکرهای شهدای منا به وطن بازمی‌گشت و سخنانی را که در آن مراسم بر زبان بردید از یاد نبرده باشید! شما که مدعی حقوق‌دان بودن هستید که خود را آشنا به فنون دیپلماسی می‌دانید، آن روز در سخنانی نسنجیده سطح مطالبه گری از رژیم سعودی را از سوءمدیریت و مسوولیت یک دولت به خطای چند مأمور دون‌پایه تنزل داده و گفتید: «اگر ثابت شود که عده‌ای از مأموران در این حادثه تقصیر داشته‌اند ما به‌هیچ‌عنوان از خون عزیزانمان نخواهیم گذشت.»

شاید بتوان ادعا کرد که هیچ خدمتی بزرگ‌تر از این به رژیم آل‌سعود وجود نداشت که این‌چنین آن‌ها را از ورطه مسوولیت‌پذیری یک دولت رها کند. همان روز وعده دادید که «دولت همچنان پیگیر حادثه باقی خواهد ماند و نتیجه را به اطلاع ملت خواهد رساند» اکنون مردم و همه خانواده شهدای منا بهترین داوران برای ارزیابی عمل به این وعده هستند. کمیته حقیقت‌یابی که در صبح روز ۱۱ مهرماه از ضرورت تشکیل‌اش سخن گفتید، هنوز تشکیل نشده و وزارت خارجه شما نیز هیچ تلاش محسوسی برای پیگیری آن انجام نداده است.

تنها هنر وزیر خارجه شما آن بود که چندماه بعد قاتلان سعودی شهدای منا را برادر بخواند و با افتخار تصریح کند: «نزدیک به ۵۰۰ زائر ما در مراسم حج کشته شدند، اما ما روابط خود را قطع نکردیم، حتی روابط خود را با عربستان کاهش هم ندادیم». در مقابل جنایتی که سعودی‌ها با شهروندان متبوع دولت شما انجام دادند، پاسخ شما جز لبخند، التماس و انفعال چیز دیگری نبود و اکنون نیز بیش از آنکه مدافع حقوق شهدای ایرانی فاجعه منا باشید، برای سفارت عربستان در تهران دل می‌سوزانید. قطعاً حمله به سفارت سعودی در تهران قابل دفاع و توجیه نیست، اما باید به یاد داشته باشید که شما در صد روز پس از فاجعه منا که هنوز این سفارت در تهران فعال و روابط دولت‌تان با سعودی‌ها، برقرار بود، هیچ عمل مثبت و نتیجه بخشی برای دفاع از حقوق شهروندانتان انجام ندادید و حتی همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد، به سعودی‌ها برای فرار از مسوولیت‌پذیری کمک کردید.»/م

منبع: رسا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.