امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 69020
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 09 آبان 1396 - 18:46 | | ارسال توسط :

چالش نهنگ آبی نتیجه بی سوادی مدیران کانالهای تلگرامی است

رئیس انجمن سواد رسانه ای عنوان کرد که چالش نهنگ آبی نتیجه بی سوادی مدیران کانال های تلگرامی است.

به گزارش بابل نوین،رئیس انجمن سواد رسانه ای عنوان کرد که چالش نهنگ آبی نتیجه بی سوادی مدیران کانال های تلگرامی است.

درباره فعالیت و اقداماتی که در حوزه رسانه های اجتماعی انجام می دهید توضیح دهید.

در سال ۹۴ پژوهشی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات صورت گرفت. این پژوهش درباره آینده پژوهی وضعیت کشور در حوزه های رسانه بود.

نتیجه این پژوهش نشان دهنده نمره ۱۲ درصدی مردم ایران در سواد رسانه ای بود. البته این پژوهش مربوط به سال ۹۳ هست. طبق نمره پایینی که مردم ایران در سواد رسانه ای کسب کرده بودند این احتمال به وجود آمد که اگر سواد مردم در این زمینه ارتقا پیدا نکند در سال ۹۶ به بهانه برگزاری انتخابات، دشمن قصد به وجود آوردن بحران سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را داشته باشد. در سال ۹۳ که نتایج این پژوهش منتشر شد سپاه پاسداران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و وزارت آموزش پرورش اقدامات لازم را آغاز کردند. سپاه و بسیج دوره های سواد آموزی را برگزار کردند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همایش ملی سوادرسانی را برگزار کرد و خود بنده دبیر کل این همایش هستم و این همایش برگزار شد و در نهایت سازمان صدا و سیما نیز به تولید برنامه های رادیویی و تلویزیونی پرداخت.

نتیجه این اقدامات این بود که در سال ۹۶ زمانی که انتخابات برگزار شد ملت ایران پیروز شد و هیچ بحرانی اتفاق نیفتاد. مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری انتخابات تأکید کردند که امنیت انتخابات حفظ شود. انتخابات درفضایی امن و با آرامش برگزار شد و این مسئله نشان می دهد که سواد رسانه ای مردم ایران افزایش پیدا کرده است. در انتخابات ۹۶ دشمن به دنبال پروژه باخت – باخت بود؛ یعنی هم مردم و هم نظام بازنده شوند. اما این پروژه شکست خورد و مردم ایران پیروز شدند چون انتخابات در فضای آرام برگزار شد. دشمن قصدش این بود که مطالبه مردم به حدی افزایش پیدا کند که هیچ دولتی نتواند به آنها پاسخ دهد.

به همین دلایل من فکر می کنم که سواد رسانه ای مردم ایران دیگر ۱۲ درصد نیست اما پژوهش دوباره باید صورت بگیرد. چون آن پژوهش برای سال ۹۳ بود و باید پژوهشی جدید در سال ۹۶ انجام شود و نمره سواد رسانه ای مردم ایران دوباره ارزیابی و مشخص شود.

بنابراین هم اکنون هیچ آماری از میزان سواد رسانه ای مردم در دست نیست؟

خیر، اکنون هیچ آماری از میزان سواد رسانه ای مردم ایران وجود ندارد.

حادثه ای که اخیراً رخ داد چالش نهنگ آبی است که در نتیجه آن دو دختر نوجوان دست به خودکشی زدند؟ آیا این حادثه و حوادثی از این دست مربوط به فضای مجازی است؟

برخی می گویند خودکشی دو دختر نوجوان بر اثر چالش نهنگ آبی بوده اما پلیس فتا نظریه متفاوتی دارد. من می گویم آن اتفاق نتیجه کم سوادی مدیران کانالهای تلگرام است. به این دلیل که چالش نهنگ آبی زمانی که مطرح شد کانال های تلگرام به منظور اینکه مخاطبان خود را افزایش بدهند ویدئو هایی را منتشر کردند که فردی درباره نهنگ آبی صحبت می کرد. اولاً نهنگ آبی بازی رایانه ای نیست، بلکه یک چالش رسانه ای بود اما ما نمی دانیم که این چالش آیا وجود خارجی داشته است یا خیر. به همین دلیل نهنگ آبی می تواند یک بازی رسانه ای باشد. اما مشخصاً اگر حتی این چالش در ایران اتفاق افتاده باشد و دو دختر نوجوان بر اثر چالش نهنگ آبی خودکشی کرده باشند معنای این کار این است که یک چالش جدیدی در ایران به خاطر برجسته شدن نهنگ آبی توسط برخی افراد سودجو و بیمار در فضای مجازی به وجود آمده است.

زمانی که در شبکه ماهواره ای فردی چیزی را تبلیغ می کند و برای مثال مردم نیز متعاقباً اقدام زشتی را انجام می دهند این موضوع نشان از بی سوادی برخی از مدیران فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دارد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.