امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 57987
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 04 خرداد 1396 - 12:37 | | ارسال توسط :

« چای آخر» سرلشکر خلبان احمد کشوری

کتاب «چای آخر» روایت‌هایی است کوتاه و دلنشین درباره زندگی شهید احمد کشوری از کودکی تا شهادت که به قلم و همت مسعود آب آذری گردآوری و تدوین شده است.

به گزارش بابل نوین،کتاب «چای آخر» که در رده مجموعه خاطرات دفاع مقدس انتشارات سازمان عقیدتی سیاسی ناجا قرار می‌گیرد، روایت‌هایی کوتاه و دلنشین درباره زندگی شهید احمد کشوری از کودکی تا شهادت است که از گفت‌و‌گو و مصاحبه با خانواده، دوستان همکلاسی، همدوره‌ها و همرزمان جنگ فراهم آمده است. این کتاب به قلم و همت مسعود آب آذری گردآوری و تدوین شده است.

سرتیپ ۲ خلبان کیومرث احدی، فرمانده هوانیروز، در پیشگفتار این کتاب می‌گوید: «بی‌شک یکی از ستارگان پرنور که هدایتگر انسان‌های بی‌شمار در طول تاریخ  و در اعماق ظلمت جهان و جهل بشر خواهد بود، شهید پرافتخار و قهرمان ملی ایران احمد کشوری است که هر زاویه از زندگی کوتاه، اما پربارش، سرشار از آموزه‌های ارزشمند و موثر در تربیت اعتقادی و ملی برای جوانان این مرز و بوم در نسل‌های حال و آینده می‌باشد.

برای فردی با این ویژگی‌های منحصر به فرد، تنها کاری که می‌توان انجام داد، ترویج اندیشه‌ها و اعتقادات رفیع و عمیق اوست که عمر و جان خود را به پایش گذاشته است. از این‌رو تدوین و نشر چنین کتابی، کمترین کاری است که می‌توان برای معرفی این بزرگمردان و ارائه بخشی از روح بلند آنان انجام داد.»

«چای آخر» زندگی شهید کشوری را در پنج فصل کودکی و تحصیلات، هوانیروز و دوران دانشجویی، مبارزات سیاسی، پیروزی انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی و ایلام و دفاع مقدس در قالب خاطراتی کوتاه روایت می‌کند.

فصل اول ۱۰ خاطره شاخص از دوران کودکی و تحصیلات شهید کشوری است که از زبان همکلاسی‌ها و خانواده‌اش بیان شده است و فصل دوم شامل هشت خاطره از دوران دانشجویی و ورود او به هوانیروز است.

نویسنده در فصل سوم هفت خاطره از شهید کشوری ذیل عنوان «مبارزات سیاسی» گردآوری کرده است و دو فصل آخر به زندگی خلبانی و حرفه‌ای شهید کشوری معطوف است و خاطرات انقلاب، جنگ و در انتها نحوه شهادت این شهید را به تصویر کشیده است. پایان‌بخش کتاب نیز تصاویر رنگی از دوره‌های مختلف زندگی این شهید آمده است.

در بخشی از فصل چهارم این کتاب تحت عنوان «پروفسور سمیعی» آمده است: «چند روز پس از مطالعات لازم در پرونده‌اش، پزشکی در بیمارستان ۵۰۲ ارتش به نام پروفسور سمیعی پذیرفت تا او را جراحی کند. پروفسور سمیعی می‌گفت: «به هنگام جراحی، کشوری اجازه بیهوشی را به من نداد و من هم بدون اینکه او را بیهوش کنم، جراحی روی گردنش را انجام دادم و چون مشغول جراحی شدم، آن جوان مشغول خواندن دعا و راز و نیاز با خدا شد و گفت: «دکتر چقدر لذت دارد صدای تیغ جراحی شما که به واسطه آن ترکش‌هایی را از بدنم در می‌آوری که آن ترکش‌ها برای رضای خدا داخل بدنم شده‌اند و اکنون با جراحی شما بیرون می‌آیند.»

کتاب «چای آخر» در ۱۸۴ صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و با بهای ۸ هزار تومان از سوی انتشارات سازمان عقیدتی سیاسی ناجا منتشر شده است. این کتاب برای اولین بار در زمستان ۸۸ زیر چاپ رفته و چندی بعد به چاپ دوم رسیده است.  /ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.