امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 59621
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 28 خرداد 1396 - 13:27 | | ارسال توسط :

چرایی طرح فرمان «آتش به اختیار» در جمع دانشجویان

مشاور سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: جریان دانشجویی به ویژه دانشجویان مسلمان انقلابی با تجزیه و تحلیل و منطق حرکت می‌کنند برای همین موضوع «آتش به اختیار» از سوی رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان مطرح شد.

به گزارش بابل نوین، مصطفی نوروزی، مشاور سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به فرمان «آتش به اختیار» رهبر معظم انقلاب به افسران جنگ اظهار کرد: مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب را که دنبال کنیم و در کنار یکدیگر قرار دهیم، نکته‌ای که به دست می‌آید تأکید بر جایگاه و نقش مردم است؛ چه مطالبی که ایشان در این دیدار مطرح کردند و چه سخنانی که قبل‌تر بیان فرمودند و در چه مباحثی که در سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) عنوان کردند، بر این مسائل تأکید شده بود.
وی افزود: در یکی از محورهای وصیت‌نامه امام (ره) نیز به نوعی به این مسئله اشاره شده که مردم در بعضی شرایط و موقعیت‌ها باید خودشان بر اساس چارچوب تصمیم بگیرند لذا نقش و جایگاه مردم در این قضیه پررنگ دیده می‌شود.
نوروزی با بیان اینکه دو تفکر در جهان اسلام نسبت به حکومت و دولت مطرح بوده، گفت: نگاه اول یک نوع وادادگی است؛ یعنی در طول ۱۴۰۰ سال گذشته تا امروز برخی کشورهای اسلامی اختیارات و جایگاهی به دولت‌ها دادند که یک جایگاه مطلق بود و برای این مسئله نیز توجیهات دینی هم آورده شد.
وی ادامه داد: در این دیدگاه رهبران یا دولت‌ها مالکیت مطلق جوامع را در کشورها به عهده دارند و مردم عددی محسوب نمی‌شوند که این مسئله منجر شد به دولت‌های استبدادی و دولت‌های غیر مردمی و دولت‌هایی که در تمام حوزه‌ها در مورد مردم تصمیم می‌گیرند؛ این مسئله حتی در جایگاه اندیشمندان مسلمان این کشورها تحت عنوان «حاکمیت قهر و غلبه» دفاع شد و برای آن روایاتی نیز ذکر شد تحت این عنوان که اگر کسی با قهر و قدرت بتواند بر دیگران غلبه کند رهبر مسلمان‌ها محسوب شود و هرگز برای کسی که ایمان به خدا و قیامت دارد روا نیست که شب بخوابد و این فرد ستمگر را امام خودش نداند و این فرد چه خلیفه جنایتکار باشد چه خلیفه خوبی باشد، مطاع است.
مشاور سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: بر اساس این دیدگاه دولت‌های استبدادی شکل گرفتند که امروز نیز در برخی کشورهای اسلامی دیده می‌شوند به طوری که مردم برایشان هیچ ارزش و جایگاهی ندارد و مردم در یک شرایط بسیار بسیار اسفباری قرار گرفته‌اند.
وی نگاه دوم را برخاسته از انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: بر اساس این دیدگاه حکومت متعلق به مردم است؛ در این رابطه امام(ره) تعابیر فراوانی دارند و رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر این اصل تأکید داشته‌اند و می‌توان گفت مردمی‌ترین نوع حکومت حتی در مقایسه با دولت‌های دموکراسی‌خواه و در بالاترین نوع تئوریک دموکراسی، نظام جمهوری اسلامی ایران است.
وی با تأکید بر اینکه بر اساس این دیدگاه نه تنها مردم نامحرم نبوده، بلکه مسئولیت دارند، اظهار کرد: این دیدگاه برخلاف تعابیری است که در برخی کشورهای اسلامی مطرح می‌شود؛ تعابیری که باعث شده جامعه نابود شود چرا که قدرت و استبداد مطلقی به دولت‌ها داده شد تا تمام سرمایه‌های فکری و روحی جامعه اسلامی را نابود کنند.
نوروزی گفت: دیدگاه دوم مردم در جامعه اختیاردار هستند و تمام پایه‌های نظام‌ پیوسته بر نقش مردم تأکید دارند و این نقش تنها در زمان انتخابات نیست و در تعابیر امام(ره) و رهبری نقش و جایگاه مردم بیش از اینها دیده شده و مردم واقعاً باید در صحنه باشند به خصوص آن لایه پیشگام، یعنی قشر متعهد و انقلابی و حزب‌اللهی چرا که مسئولیتشان بیشتر است و باید رصد، پیگیری، آمادگی و حضور دائم و پیوسته داشته باشند.
وی افزود: نظارت و حضور مردم در مسائل مختلف پیوسته است به ویژه در اموری که افت داریم و کیفیت لازم در حوزه تصمیم‌ساز وجود ندارد نقش مردم به ویژه مردم مذهبی جدی‌تر می‌شود و اینها باید هوشیاری بیشتری داشته باشند؛ اگر اتفاقی بیفتد تنها متوجه دولت نیست و این انتقاد مطرح می‌شود که چرا مردم نقش‌آفرینی نکردند و در صحنه حضور نداشتند و پیگیری نکردند در چنین شرایطی مسئله «آتش به اختیار» به کار می‌رود و قطعاً همراه با همه مرزها و چارچوب‌هاست.
نوروزی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب طی سال‌های گذشته پس از حوادث مختلف اظهار کرد: در مسئله سفارت انگلیس رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان فرمودند که این اقدام، اقدام سنجیده‌ای نبود؛ در قضیه سفارت عربستان نیز همین مسئله تأکید شد بنابراین مسئله «آتش به اختیار» و مطالبی که از سوی امام و رهبری به طور کلی مطرح می‌شود را باید در کلام خودشان تجزیه و تحلیل کنیم.
مشاور سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: این مباحث را نباید نازل و به تصمیمات خرد و جزئی تبدیل کرد چرا که باعث می‌شود نتایج غلطی بگیریم؛ سخن مقام معظم رهبری در حکم راهبردهای کلان نظام است و بر اساس آن نظام باید قدرت بگیرد نه اینکه دچار آشوب و تعارض بشود.
وی با بیان اینکه نباید هر کسی تصمیمات مغایر با اهداف نظام بگیرد، گفت: قطعاً آنارشیست در کلام امام و رهبری مطرود است بلکه سخنانی که مطرح می‌شود در جهت اقتدار نظام و نظام مردمی است که منجر به اقتدار نظام و جایگاه مردم می‌شود.
نوروزی گفت: اگر حرکت‌های خودجوش مردمی نباشد نظام ما نظام زنده‌ای نمی‌تواند باشد؛ حرکت‌های خودجوش و متکی به مردم و رصد و نظارت پیوسته و اقدامات به موقع و مقتضی نتایج ارزشمندی را برای نظام به همراه دارد اما اگر این مباحث را در شکل نازل‌تر و تحت تأثیر مسائل سیاسی و تسویه‌حساب‌های رقابتی قرار گیرد، نتایج عکسی خواهد داشت.
وی با تأکید بر اینکه مطالب مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب نگاه‌های راهبردی برای تقویت جایگاه نظام است، اظهار کرد: اگر دولت یا برخی سازمان‌ها در حوزه‌هایی تزلزل داشته باشد به دلیل اینکه نظام مردمی است، مردم باید حضور داشتند باشند و مقتدرانه کار را پیش ببرند؛ هر نظامی که بر دوش و روح و ذهن مردم باشد زمین نمی‌خورد حتی نظام‌های غیر دینی اگر این قدرت را داشته باشند که مردم با جان و دل حرکت نظام را در جهت تقویت نظام اداره کنند نظام‌های مقتدری هستند.
مشاور سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها موضوع «آتش به اختیار» را در جهت رسیدن به نظام آوانگارد تعبیر کرد و گفت: از آنچه رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان مطرح کردند به یک آوانگاردیسم می‌رسیم؛ یعنی به یک نظام پیشگام و نظامی که در هیچ شرایطی دچار ضعف و آشفتگی نمی‌شود.
وی ادامه داد: شرایط بسیاری پیش می‌آید که نظام‌ها دچار ضعف می‌شوند؛ چرا که دولت‌ها افراد مشخصی هستند و این هنر انقلاب اسلامی است که ملت را پیوسته در صحنه نگه داشته است.
وی با اشاره به پیشگامی نخبگان جامعه در این مسئله گفت: ژنرال‌های نظام جمهوری اسلامی ایران نخبگان هستند؛ افسران و فرماندهانی که در دانشگاه مورد خطاب قرار می‌گیرند نخبگانی هستند که نقش فرماندهی می‌گیرند؛ یعنی دانشجویان مسلمان انقلابی.
نوروزی گفت: جریان دانشجویی به ویژه دانشجویان مسلمان انقلابی با تجزیه و تحلیل و حرکت منطقی حرکت می‌کنند برای همین موضوع آتش به اختیار در جمع دانشجویان مطرح شد؛ دانشجویان، نخبگان و فرهیختگان عاقلانه، دردمندانه و با درجه هوشی بالا برای تقویت و اقتدار نظام تجزیه و تحلیل می‌کنند و قشری نیستند که بی‌قاعده و بی‌ضابطه و با استنباطات سطحی و بر خلاف آنچه گفته شده، پیش بروند.
مشاور سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: اگر دانشگاهیان، نخبگان و فرهیختگان نقش‌آفرینی کنند و به سمت بهبود نظام حرکت کنند، هرگز برای نظام ستی و کاستی تصور نمی‌شود و نظامی قدرتمند، پیشگام و رو به جلو خواهیم داشت.

محمود قره‌داغی

ایکنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.