امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 69032
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 09 آبان 1396 - 19:43 | | ارسال توسط :

چین و روسیه قرارداد سوآپ ارزی بین ۲ کشور را ۳ سال دیگر تمدید کردند

در حالی که پیش از این چین و روسیه در سال ۲۰۱۴ قرارداد سوآپ ارزی ۳ ساله امضا کرده بودند، معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد این قرارداد به منظور کاهش وابستگی به دلار تا سه سال دیگر تمدید شد.

به گزارش بابل نوین،به نقل از راشاتودی، براساس اعلام معاون نخست‌وزیر روسیه همکاری‌های اقتصادی روسیه و چین فعالانه در حال توسعه است.

وی با بیان اینکه دمتری‌مدودوف نخست‌وریر روسیه دیدار رسمی با چین خواهد داشت، گفت: در حال حاضر تنظیم‌کنندگان مالی دو کشور برای تمدید توافق سواپ ارزشی دوجانبه طی سه سال آینده کار می‌کنند.

معاون نخست‌وزیر روسیه همچنین اضافه کرد: توافق روی ارزهای ملی به تدریج در حال گسترش است، در سال ۲۰۱۶ پرداخت‌های روسیه با ارزهای ملی برای کالاهای صادراتی و خدمات بیش از ۱۳ درصد و برای واردات ۱۶ درصد بود که در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ این آمارها به ترتیب ۱۴ و ۱۸ درصد شد.

معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد، چین سیستمی را برای پرداخت‌های برون‌مرزی با یوآن تنظیم کرده، سیستم پرداخت‌های بین‌المللی چین (CIPS) استفاده از مرزهای ملی در پرداخت‌های بین‌المللی را روز به روز توسعه می‌دهد.

وی اضافه کرد که برخی بانک‌های روسی هم به این سیستم CIPS چین ملحق شده‌اند.

در سال ۲۰۱۴ بانک‌های مرکزی چین و روسیه سوآپ ارزی روبل ـ یوآن را به مدت سه سال امضا کردند که ارزش آن بیش از ۲۵ میلیارد دلار بود این با هدف افزایش تجارت‌ها با ارزهای ملی و کاهش وابستگی به دلار و یورو انجام شد.

بزرگترین وام‌دهنده بروسی یعنی سِبربنک، نخستین بانک در این کشور بود که صدور کارت‌هایی که تضمین‌کننده یوآن چین بود را صادر کرد.

مبادلات تجاری بین مسکو و پکن با افزایش ۲٫۲ درصدی به ۶۹٫۵۲ میلیارد دلار رسید.

دو کشور اهداف افزایش تجارت برای رسیدن به ۸۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۸ و ۲۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ را طراحی کرده‌اند.

به گزارش فارس، طی چند سال گذشته به منظور کاهش سلطه دلار بر بازارهای جهانی، بسیاری از کشورها استفاده از ارزهای ملی را به جای دلار مدنظر قرار داده‌اند و ایران نیز چنین قراردادی را با ترکیه و روسیه امضا کرده است.

منبع:فارس

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.