امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 69033
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 09 آبان 1396 - 19:47 | | ارسال توسط :

کاهش قیمت نفت با افزایش صادرات عراق و آمریکا

روز سه شنبه، قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی است که اواخر روز دوشنبه، قیمت نفت افزایشی نسبی داشت و بشکه ای ۶۰.۹۰ دلار معامله شد. از دلایل کاهش قیمت نفت برنت، برنامه ی دولت آمریکا مبنی بر افزایش صادرات نفت است. همچنین دلیل دیگر کاهش قیمت نفت، تصمیم دولت عراق بر افزایش تولید نفت از مرزهای جنوبی خود بوده است.

به گزارش بابل نوین،به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز جمعه،  ۱۲ سنت (۰.۲ درصد) کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۶۰.۷۸ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵ سنت کاهش، بشکه‌ای ۵۴.۱۰ دلار صورت گرفت.

برنامه ی دولت آمریکا مبنی بر افزایش صادرات،  از دلایل کاهش قیمت نفت برنت نفت است. به گفته ی اداره ی اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت خام آمریکا در هفته ی منتهی به ۲۰ اکتبر به میزان ۱٫۱ میلیون بشکه در روز افزایش داشته است و به ۹٫۵ میلیون بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که میزان میانگین صادرات نفت این کشور در ماه گذشته به سطح جدید ۱٫۷ میلیون بشکه در روز رسیده است.
علاوه بر این، با تشدید تنش ها میان بغداد و دولت منطقه ای کردستان (KRG)، جریان نفت کردستان عراق از طریق بندر مدیترانه ای جیحان واقع در ترکیه بسیار کاهش یافته و بین ۲۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار بشکه در روز در نوسان بوده است. تصمیم دولت عراق مبنی بر افزایش ۲۲۰۰۰۰ بشکه ای صادرات نفت از مرزهای جنوبی خود تلاشی در جهت جبران کاهش صادرات نفت از منطقه ی کرکوک عراق بوده است. کشور عراق دومین صادر کننده نفت اوپک است.
این در حالی است که  تولید نفت آمریکا از اواسط سال ۲۰۱۶ میلادی  ۱۳ درصد افزایش داشته است و به میزان ۹.۵ بشکه در روز رسیده است. این امر باعث آن شده است که قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت ۶.۷۰ دلار به نسبت قیمت نفت برنت کمتر باشد.
همچنین، روز پنجشنبه ی هفته ی گذشته محمّد بن سلمان، ولیعهد  سعودی، در گفتگو با رویترز اذعان کرده بود که عربستان سعودی از ادامه ی کاهش تولید نفت جهت ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا حمایت خواهد کرد.
لازم به ذکر است که سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن، افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. قرار است که سران اوپک روز ۳۰ ام نوامبر در وین اتریش با هم ملاقات کنند.
منبع:تابناک
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.