امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 74682
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 29 آذر 1396 - 10:56 | | ارسال توسط :

کتاب‌های نابینایان در بازار کتاب توان رقابت ندارد و مغفول می‌ماند

علی‌اکبر جمالی، رئیس شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره ملی «کتاب نابینایی و کم‌بینایی» گفت: هدف این جشنواره حمایت از کتاب‌های نابینایان و کم بینایانی است که توان رقابت در بازار کتاب را با سایر آثار ندارند و مغفول واقع شدند.

به گزارش بابل نوین،علی‌اکبر جمالی، رئیس انجمن نابینایان با اشاره به توسعه برنامه‌های فرهنگی برای این گروه از جامعه عنوان کرد: انجمن نابینایان تلاش می‌کند تا کارهای فرهنگی را برای این گروه از جامعه توسعه دهد، در همین راستا نیز تا کنون ۱۵ کتابخانه گویای دیجیتال نابینایان ویژه کودک و نوجوان تاسیس کردیم و همچنین کتاب‌های دیگری مانند «نخبگان قرآنی» چاپ کردیم که در آن مفسران، قاریان و … نابینا و کم‌بینای قرآنی از سال ۱۳۳۰ تاکنون در آن معرفی شدند.

وی ادامه داد: در این میان بسیاری از نابینایان و کم‌بینایان صاحب تالیفات و ترجمه هستند،اما مغفول واقع شدند و با اینکه کتاب‌هایشان چاپ شدند مورد توجه قرار نمی‌گیرند و محتوای کتاب‌هایشان توان رقابت در بازار کتاب را با سایر آثار ندارد و مظلوم واقع می‌شود به همین دلیل ما با برگزاری این جشنواره به دنبال این هستیم تا از نابینایان و کم بینایان که در حوزه‌های مختلفی ترجمه و تالیف دارند تجلیل و تقدیر کرده و از آثار آن‌ها حمایت کنیم.

به گفته وی، همچنین برخی از نویسندگان نیز درباره نابینایان و کم بینایان صاحب آثاری هستند که این کتاب‌ها نیز در این جشنواره شناسایی شده و از برخی از آن‌ها نیز تجلیل می‌شود.

جمالی درباره نحوه حمایت از آثار برگزیده در این جشنواره گفت: قرار است در جلسه مشترکی که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهیم داشت هماهنگی‌هایی را به عمل آوریم تا از آثاری که در این جشنواره برگزیده می‌شوند برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی در معرفی کتاب یا حتی خرید حمایتی، راهکارهایی را استخراج کنیم. از سوی دیگر در میان نابینایان و کم بینایان افرادی هستند که به دلیل بضاعت مالی کم قادر نیستند کتاب‌های خود را چاپ کنند به همین دلیل در این جشنواره به دنبال تدبیری برای این موضوع نیز هستیم.

رئیس شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره ملی «کتاب نابینایی و کم‌بینایی» درباره ترکیب اعضای هیئت داوران نیز عنوان کرد: اعضای هیئت داوران نیز همان اعضای داوری هستند که در خانه کتاب کار داوری جوایز معتبر جایزه‌های نقد کتاب را انجام می‌دهند البته من نیز به نمایندگی از سوی انجمن نابینایان در این کمیته حضور خواهم داشت.

این مقام مسئول در پایان گفت: شرکت‌کنندگان تا ۱۸ دی ماه فرصت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند پس از آن تا اواسط بهمن کار داوری آثار صورت می‌گیرد و در نهایت هفتم اسفندماه در فرهنگسرای اندیشه مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.

جمالی در پایان گفت: تلاش ما این است تا از طریق نمایندگی‌های بهزیستی در شهرستان‌ها و انجمن نابینایان فراخوان جشنواره را توزیع کنیم و شرکت‌کنندگان شهرستانی را نیز مطلع کنیم./ز

ایبنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.