امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 72813
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 11 آذر 1396 - 11:49 | | ارسال توسط :

کتابی که بچه‌ها را به نوشتن تشویق می‌کند

آتوسا صالحی از انتشار نهمین جلد از مجموعه تام گیتس با عنوان «شاگرد اول کلاس (بگی نگی)» خبر داد و گفت: خواندن این مجموعه برای بچه‌ها لذت‌بخش است و می‌تواند ایده‌هایی برای نوشتن به آنها بدهد و خلاقیت‌شان را شکوفا کند.

به گزارش بابل نوین،آتوسا صالحی از انتشار نهمین جلد از مجموعه رمان گرافیکی تام گیتس با عنوان «شاگرد اول کلاس (بگی نگی)» با نویسندگی و تصویرگری لیز پیشون از سوی انتشارات افق خبر داد و گفت: تا به حال ۱۳ جلد از این مجموعه توسط ناشر اصلی منتشر شده است و من همه را ترجمه کرده و به نشر افق تحویل داده‌ام. جلد نهم این مجموعه به تازگی منتشر شده و جلد دهم هم تا دو هفته آینده منتشر خواهد شد.

وی درباره مجموعه «تام گیتس» توضیح داد: این مجموعه رمان گرافیکی است و داستان از طریق متن و تصویر با هم روایت می‌شود و گرافیک در فونت و طراحی حروف هم درنظر گرفته شده است و در میان کتاب‌هایی که ترجمه کرده‌ام نخستین بار است که با این طراحی مواجه  شده‌ام.

صالحی افزود: این مجموعه هم از نظر طنز و هم روایت موقعیت‌های روزمره زندگی به زبان طنز خیلی مورد توجه قرار گرفته است و سبب شده برنده جوایز مختلفی مانند جایزه کتاب‌های خنده‌دار رولد دال و جایزه کتاب سال رد هوس شود. این جایزه از سوی نوجوانان انتخاب می‌شود. به دلیل اینکه در این مجموعه کلی اتفاق‌های جالب می‌افتد خواندن آن برای بچه‌ها لذت‌بخش است و می‌تواند به انها ایده‌هایی برای نوشتن بدهد و خلاقیت آنها با خواندن این داستان‌ها شکوفا می‌شود چون نویسنده خیلی ساده و روان نوشته است و بچه‌ها را به صورت غیرمستقیم به نوشتن اتفاق‌های روزمره زندگی‌شان تشویق می‌کند و اعتماد به نفس آنها را تقویت می‌کند. از سویی دیگر درهرجلد علاوه بر اتفاق‌های مختلفی که روی می‌دهد اطلاعات خوبی هم به صورت غیرمستقیم به بچه‌ها می‌دهد

به گفته این مترجم، در جلد نهم از مجموعه «تام گیتس» تام به کتابخانه می‌رود و نقاشی طنزی درباره معلمش می‌کشد و آن را در دایره‌المعارف پرندگان جا می‌گذارد و ماجراهایی را از سر می‌گذراند تا بتواند این نقاشی را پیدا کند. بچه‌ها در جریان این داستان مطالبی در حوزه «پرنده نگری» می‌آموزند. تام در این کتاب پیشنهادهایی مانند سرِ کلاس‌ها بیدار بمانید، از معلم‌هایتان نقاشی‌های خنده‌دار نکشید، دوروبر قلدر کلاس نپلکید تا توی دردسر نیفتید، نگذارید مامان و بابا چیزی توی دفتر گزارش تحصیلی‌تان بنویسند و نگذارید خواهر بداخلااقتان بهتان امر و نهی کند را برای شاگرد اول کلاس شدن مطرح می‌کند.

«دنیای معرکه تام گیتس»، «بهانه‌های باحال تام گیتس»، «همه چیز عالی است (یک جورهایی)»، «تام گیتس لنگه ندارد(البته بعضی وقت ها)»، «ایده‌های بیست (حالا بگو نوزده)»، «جایزه‌های خیلی خفن»، «یک کوچولو خوشبختی» و «بعله! شاید هم نه» سایر عنوان‌های این مجموعه است که تا به حال از سوی انتشارات افق راهی کتابفروشی‌ها شده است.

لیز پیشون نویسنده مجموعه کتاب‌های «تام گیتس»، از نویسندگانی است که توانسته، برنده جایزه رولد دال شود. «رولد دال» داستان‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس اهل ویلز بریتانیا و از مشهورترین نویسنده‌های انگلیسی بود که برای کودکان می‌نوشت. جایزه «رولد دال»، جایزه کتاب‌های خنده‌دار است که سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. این جایزه دو هزار و ۵۰۰ پوندی به خنده‌دارترین کتاب‌های پدید آمده از سوی نویسندگان و تصویرگران انگلستان برای کودکان در گروه‌های سنی زیر ۶ سال و ۷ تا ۱۴ سال اهدا می‌شود.

کتاب «شاگرد اول کلاس (بگی نگی)» با شمارگان دو هزار نسخه در قالب ۲۴۰ صفحه با قیمت ۱۷۰هزار ریال از سوی نشر افق منتشر شده است./ز

ایبنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.