امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 5 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 56426
  پرینتخانه » ورزشی تاریخ انتشار : 16 اردیبهشت 1396 - 20:10 | | ارسال توسط :

کمبود قاتل بالفطره در لیگ شانزدهم

نگاهی به جدول گلزنان لیگ های معتبر اروپایی و مقایسه آن با جدول گلزنان ایران نشان می دهد که در لیگ برتر ایران اکثر تیم ها از داشتن یک گلزن تمام عیار محروم‌اند.

به گزارش بابل نوین، همین الان در لیگ انگلیس ۱۶ بازیکن با آمار بالای ۱۰ گل وجود دارند اما در ایران تنها چهار بازیکن شمار گلهای خود را از ۱۰ بیشتر کردند.

چندین تیم لیگ برتری حتی یک گلزن با ۸ گل نداشتند و این نشان می دهد که اوضاع تیم ها از نظر بهره بردن از یک تمام کننده چندان جالب نبوده است. چند تیم دست به دامن مهاجمان خارجی شدند که در بین خارجی ها فقط آمار گادوین منشای پیکان آماری قابل قبول ارائه کرد. با گلزنان برتر هر تیم آشنا شوید؛

پرسپولیس: مهدی طارمی(۱۸گل)

آقای گل لیگ برتر این فصل هم از پرسپولیس آمد. مهدی طارمی در شرایطی با ۱۸ گل آقای گل لیگ برتر شد که با دقت بیشتر می توانست به راحتی بالای ۲۰ گل بزند. با این حال داشتن مهاجمی که ۱۸ گل بزند یک امتیاز برای قرمزها بود. طارمی ۳۹ درصد گلهای تیمش را زد که آمار مطلوبی است. یکی از نقاط ضعف پرسپولیس در این فصل وابستگی به گلزنی طارمی بود. پرسپولیس به غیر از طارمی گلزن خاص دیگر نداشت. بعد از این بازیکن نوبت به وحید امیری می رسد با ۶ گل. با احتساب امید عالیشاه ۹ بازیکن در این فصل برای پرسپولیس گل زدند. این در حالی است که در تیم های انتهای جدولی هم ۱۰ یا ۱۱ گلزن دیده می شود. اتکای برانکو به بازیکنان محدود در این آمار دیده می‌شود.

 

استقلال: امید ابراهیمی و کاوه رضایی (۷ گل)

استقلال در این فصل از نظر گلزنی بسیار خوب کار کرد. این تیم پس از پرسپولیس بهترین خط حمله لیگ را داشت و تنها یک گل از پرسپولیس کم آورد. با این وجود منصوریان در طول فصل نتوانست یک گلزن تمام عیار رو کند. بهترین گلزنان استقلال امید ابراهیمی و کاوه رضایی با هفت گل‌اند. اینکه امید ابراهیمی در صدر جدول گلزنان استقلال قرار گرفته کمی تعجب برانگیز است. جابر انصاری و علی قربانی هم ۶ گل زدند. بهترین گلزن استقلال تنها ۱۵ درصد گلهای تیمش را زده و منصوریان باید این نقص را برطرف کند. در بین استقلالی‌ها ۱۲ بازیکن گل زدند که این یک ویژگی مثبت نایب قهرمان لیگ بود.

 

تراکتورسازی: فرزاد حاتمی و ادینیو (۷گل)

تبریزی ها انتظار گلهای بیشتری از ادینیو داشتند اما او آن گلزن بی رحم سالهای قبل نبود. ادینیو در نهایت با گلی که به نفت تهران زد با هفت گل به همراه فرزاد حاتمی بهترین گلزن تیمش شد. محمد ایران پوریان و محمد ابراهیمی هم شش گل زدند. گلزن‌ترین مدافع لیگ ایران پوریان لقب گرفت. بهترین گلزن تراکتورسازان هم سهمی ۱۸ درصد در گلهای تیمش داشته است. تیم سوم جدول هم مثل تیم دوم از نداشتن یک گلزن ششدانگ محروم بود. در بین تراکتورسازان هم ۱۲ بازیکن گل زدند.

 

ذوب آهن: مرتضی تبریزی(۱۰گل)

مرتضی تبریزی با ۱۰ گل بهترین گلزن ذوب آهن بود. او ۲۶ درصد گلهای تیمش را زد که آمار متوسطی است با این وجود ذوب آهن تیمی بود که از سه گلزن موفق سود برد. مهدی رجب زاده ۹ گل زد و جری بنگستون ۸ بار موفق به گلزنی شد. ذوب آهن هم از بهترین زوج خط حمله لیگ سود می برد و هم از خطرناک ترین مثلث هجومی. زوج رجب زاده- تبریزی ۱۹ گل زدند بیشتر از هر زوجی. مثلث رجب زاده- تبریزی-بنگستون هم ۲۷ گل به ثمر رساندند؛ ۷۰ درصد گلهای ذوب آهن. این مثلث از شش تیم لیگ بیشتر گل زد. به غیر از این سه بازیکن، پنج بازیکن دیگر هم در این فصل برای ذوب آهن گل زدند.

 

سپاهان: مهرداد محمدی و مسعود حسن زاده (۷گل)

سپاهان در نیم فصل اول موفق نشد یک گلزن درجه یک رو کند. با آمدن مسعود حسن زاده این مشکل سپاهانی‌ها تا حدودی حل شد. او در دور برگشت هفت گل برای سپاهان زد و با تک گل نیم فصل اولش برای سایپا ۸ گله شد. مهرداد محمدی هم که موتورش در این هفته های آخر روشن شد با هفت گل به کار خود پایان داد. با این حساب حسن‌زاده و محمدی بهترین گلزنان سپاهان شدند با زدن ۷ گل و سهمی ۱۸ درصدی. سپاهان هم مثل تراکتورسازی و استقلال گلزن قهار در این فصل نداشته. جلال الدین علی محمدی ۶ گل زد و احسن حاج صفی ۵گل. در بین سپاهانی‌ها۱۱ بازیکن گل زدند.

 

پیکان: گادوین منشا(۱۵ گل)

پیکان از معدود تیم هایی بود که یک گلزن بالای ۱۰ گل در ترکیب خودش داشت. گادوین منشا در اولین فصل حضورش در لیگ ایران خوب کار کرد و ۱۵ گل زد. او تا مرز آقای گلی پیش رفت. ۳۸ درصد گلهای پیکان به نام منشا ثبت شد. مرتضی آخان و سیامک نعمتی هم ۶ گل زدند. مثلث پیکان هم ۷۰ درصد گلهای تیمش را زده است. آمار مثلث پیکان دقیقا مثل مثلث ذوب آهن است. به غیر از این سه بازیکن، شش بازیکن دیگر هم برای پیکان گل زدند.

 

استقلال خوزستان: حسن بیت سعید (۱۰گل)

استقلال خوزستان معمولا مشکل گلزنی نداشت. در نیم فصل اول رحیم زهیوی با زدن ۷ گل خوب کار کرد و در مجموع هم حسن بیت سعید با زدن ۱۰ گل مانند فصل گذشته بهترین گلزن تیمش شد. بیت سعید ۲۸ درصد گلهای تیمش را زد. به احتمال فراوان اگر زهیوی راهی قطر نمی شد بهترین زوج حمله لیگ به نام زهیوی- بیت سعید ثبت می شد. علی اصغر عاشوری هم ۵ گل زد . در مجموع ۱۰ بازیکن برای استقلال خوزستان گل زدند.

 

گسترش فولاد: لوسیانو پریرا(۱۰ گل)

گسترش فولاد از جمله تیم‌هایی بود که در گل زدن واقعا مشکل داشت. تیمی که در طول فصل تنها ۲۶ گل زد و از این لحاظ در رده دوازدهم لیگ قرار می گیرد. در ابتدای فصل تصور می شد زوج لوسیانو پریرا- محمدرضا خلعتبری یکی از خطرناک ترین زوج های لیگ باشد اما اینگونه نشد. به هر ترتیب پریرا با ۱۰ گل کار خود را به پایان رساند و ۳۸ درصد گلهای تیمش را زد که آمار خوبی است. به غیر از پریرا شش بازیکن دیگر برای گسترش گل زدند که رضا خالقی فر با ۶ گل زده بهتر از بقیه بوده است.

نفت تهران: محمد قاضی (۱۲گل)

نفت تهران در خط حمله متکی به محمد قاضی بود و این مهاجم هم خوب کار کرد. زدن ۱۲ گل برای این مهاجم آمار قابل قبولی است. قاضی ۳۹ درصد گلهای تیمش را زد. ایراد بزرگ نفت همین وابستگی به قاضی بود. این تیم پس از قاضی حتی یک مهاجم ۵گله هم نداشت. به غیر از قاضی ۱۰ بازیکن دیگر برای علی دایی گل زدند که امیر ارسلان مطهری با ۴گل بهترین بود.

 

فولاد: ساسان انصاری(۱۶گل)

فولاد خوزستان این فصل از یکی از بهترین مهاجمان لیگ بهره می برد؛ ساسان انصاری. اخراج در بازی یکی مانده به آخر اجازه نداد تا انصاری برای آقای گلی شانس خود را امتحان کند. انصاری اگر در نیم فصل دوم هم مانند نیم فصل اول گل می زند به راحتی آقای گل می شد . به هر ترتیب او با ۱۶ گل به کار خود پایان داد و ۵۳ درصد گلهای فولاد را به نام خود ثبت کرد. هیچ مهاجمی در این فصل موفق نشد چنین سهمی در گلهای تیمش داشته باشد. جالب اینکه در فولاد فقط شش بازیکن گل زدند یک آمار بسیار ضعیف. ایوب والی به لطف دو پنالتی‌اش با ۵ گل پس از ساسان انصاری قرار دارد.

 

پدیده: محسن یوسفی (۶گل)

پدیده تیمی بود که عملا گلزن نداشت. بهترین گلزن این تیم محسن یوسفی شد با ۶ گل. بازیکنی که یک هافبک نفوذی است. یوسفی با زدن ۲۱ درصد گلهای تیمش به این عنوان رسید. پدیده تیم خیلی گلزنی نبود با این حال اکثر بازیکنانش حداقل یک گل زدند و در این تیم ۱۳ بازیکن موفق به گلزنی شدند.

 

صنعت نفت آبادان: حکیم نصاری و محمد شادکام(۵گل)

نفت آبادان هم تیم چندان گلزنی نبود. این تیم هم گلزن درجه یکی رو نکرد . در بین ۹ بازیکنی که برای این تیم گل زدند حکیم نصاری و محمد شادکام با ۵ گل بهترین بودند؛ ۲۱ درصد.

 

سایپا: حامد شیری (۶گل)

خط حمله سایپا فصل بسیار بدی را پشت سر گذاشت. شاید مصدومیت شدید مهدی ترابی پیش نمی آمد چنین وضعیتی رقم نمی خورد. پس از ماشین‌سازی ضعیف ترین خط حمله لیگ متعلق به سایپا بود. حامد شیری هافبک سایپا که پنالتی زن اول این تیم هم بود در نهایت با ۶ گل بهترین گلزن تیمش شد. او ۲۰ درصد گلهای سایپا را زد. ۹ بازیکن دیگر به غیر از شیری برای سایپا گل زدند که مهدی ترابی با چهار گل در رده دوم قرار دارد.

 

سیاه‌جامگان: پیام ملکیان، گوران یرکوویچ وعباس عسگری(۴گل)

سیاه‌جامگان هم مانند اکثر تیم های انتهای جدول گلزن مشخصی ارائه نکرد. در این تیم سه بازیکن با زدن چهار گل بهترین گلزن شدند. اینکه بهترین گلزن یک تیم تنها چهار گل بزند آمار ضعیفی است که سیاه‌جامگان و صبا به جا گذاشتند. پیام ملکیان، گوران یرکوویچ و عباس عسگری بهترین گلزنان سیاه‌جامگان هر کدام ۱۷ درصد گلهای تیمشان را زدند. یرکوویچ البته از نیم فصل دوم به تیم اضافه شد. حسین بادامکی هم در این هفته های پایانی سه گل ارزشمند برای سیاه‌جامگان زد. به غیر از این چهار بازیکن، پنج بازیکن دیگر هم برای سیاه‌جامگان گل زدند. گل ارزشمند روح الله سیف اللهی در هفته پایانی باعث بقا سیاه‌جامگان شد.

 

صبای قم: احمد حسن زاده، امید جهانبخش (۴گل)

صبا هم شرایطی مثل سیاه‌جامگان داشت. گلزن قابل اتکایی رو نکرد و بهترین گلزنش چهار گله بود. ۱۰ بازیکن برای صبا گل زدند که حسن زاده و جهانبخش با زدن ۱۸ درصد گلهای تیم بهترین شدند. رضا عنایتی بهترین گلزن تاریخ لیگ برتر هم در این فصل سه گل برای صبا زد.

 

ماشین‌سازی ‌تبریز: امین قاسمی نژاد(۶گل)

ماشین‌سازی با زدن ۱۸ گل ضعیف ترین خط حمله لیگ را داشت. با این حال در این تیم یک گلزن برجسته دیده می شد. امین قاسمی نژاد با زدن ۶ گل ۳۳ درصد گلهای تیمش را زد. بعد از او هم نوبت به پیام صادقیان با چهار گل می‌رسد. این دو با هم ۵۵ گلهای این تیم را سقوط کرده را به ثمر رساندند./م

منبع: نود

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.