امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 56187
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 12 اردیبهشت 1396 - 12:28 | | ارسال توسط :

۹۱ شعر کودک درباره کار و کارگر منتشر شد

91 شعر کودک درباره کار و کارگر در قالب مجموعه‌ای با عنوان «کارنامه» به کوشش کامران شرفشاهی از سوی انتشارات تجلی مهر منتشر شد.

به گزارش بابل نوین، یازدهم اردییهشت‌ماه مصادف با روز کار و کارگر است. بی‌گمان ادبیات کارگری به عنوان شاخه‌ای از ادبیات اجتماعی نقش بسیار عمیق و موثری در انتقال مفاهیم ارزنده‌ای دارد که در راستای نیل به توسعه و پایدار و تحقق اقتصاد مقاومتی کارآمد خواهد بود.

کتاب «کارنامه» مجموعه ۹۱ عنوان شعر کودک و نوجوان درباره کار و کارگر است که به کوشش کامران شرفشاهی توسط انتشارات تجلی مهر برای بچه‌ها منتشر شده است. شعرهای این مجموعه گزیده‌ای از اشعار شاعران متعهد و نام‌آشنای کودک و نوجوان در اهمیت کار و تلاش و پرهیز از کاهلی و همچنین تجلیل از کار و کوشش خستگی‌ناپذیر کارگران این مرز و بوم است. کار کردن در همه این اشعار بسیار ارزشمندی جلوه داده شده و به نوعی، عبادت محسوب می‌شود و تمامی کسانی که برای تامین نیازها و رفع حوائج اجتماع به کار شرافتمندانه مشغولند، مورد احترم قرار می‌گیرند.

«کارنامه» شامل شعرهایی از شاعران مختلف این حوزه مانند مصطفی رحماندوست، شکوه قاسم‌نیا، جعفر ابراهیمی‌شاهد، بیوک ملکی، ناصر کشاورز، اسدالله شعبانی، کامران شرفشاهی، طیبه شامانی، شاهین رهنما، مهری ماهوتی، هدا حدادی، محمدکاظم مزینانی، مرحوم سلمان هراتی و اشعاری از دیگر شاعران کودک و نوجوان است.

«مسافرکش، کار در معدن، ماهیگیر و توفان، مرد زحمت، باغبان، با بیل و جارو، یخ فروش، گلفروش محله ما، نقاش ساختمان، خورشید و پدرم، بچه‌های مرد، دنبال یک لقمه نون، سلمانی، نمکی، نگاه گلفروش، زحمتکش، تکه‌های حضور، دوره گرد و وانت بابام» عناوین برخی از اشعاری است که در این مجموعه آمده است.

البته همانطور که در دیباچه این کتاب هم به آن اشاره شده است، در سال ۸۱ نیز مجموعه شعر دوجلدی با عنوان «دسترنچ» پیرامون نقش و جایگاه کار و کارگر به همت معاونت پژوهشی موسسه آموزش عالی کار گردآوری و منتشر شده بود با رویکرد مثبت خواص و استقبال چشمگیر و دلگرم‌کننده عامه جامعه روبه‌رو شد و پس از گذشت سال‌ها از آن تاریخ این کتاب تنها منبع و مرجع درباره شعر کارگری است. در آن دو مجموعه حجم انبوه و قابل ملاحظه‌ای از اشعار شاعران معاصر در خصوص جایگاه رفیع کار در توسعه پایدار جامعه و تکریم کارگران و مقام والای آنان فراهم شد که جلد سوم این مجموعه نیز آماده چاپ است.

مجموعه شعر «کارنامه» در قالب ۱۱۲ صفحه با شمارگان هزار و ۲۰۰ نسخه و قیمت ۹۸ هزار ریال توسط انتشارات تجلی مهر منتشر شده است.  /ص

ایبنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.