امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 61046
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 19 تیر 1396 - 17:22 | | ارسال توسط :

اشتغالزایی و رونق اقتصادی با نرخ سود فعلی میسر نیست/التماس کردم یک خط اعتباری حمایت از تولید داخل ایجاد شود اما نشد

به گزارش بابل نوین، محمدرضا دیانی رئیس مجمع کارآفرینان ایران در نشست خبری در خصوص عملکرد موسسات بانکی گفت:بانک مرکزی در تلاش است تا موسسات مالی و اعتباری را ساماندهی کند و در این خصوص باید افکار عمومی را آماده کرد. وی افزود: نباید از سپرده گذارانی که در موسسات غیرمجاز با هدف اخذ سود سپرده […]

به گزارش بابل نوین، محمدرضا دیانی رئیس مجمع کارآفرینان ایران در نشست خبری در خصوص عملکرد موسسات بانکی گفت:بانک مرکزی در تلاش است تا موسسات مالی و اعتباری را ساماندهی کند و در این خصوص باید افکار عمومی را آماده کرد.

وی افزود: نباید از سپرده گذارانی که در موسسات غیرمجاز با هدف اخذ سود سپرده بیشتر سپرده گذاری کردند حمایت کرد و بانک مرکزی را تحت فشار قرار داد.

دیانی با بیان اینکه برخی موسسات بهره ٣٠ درصدی به سپرده اختصاص می دهند، گفت: باید مشکلات بازار پول حل شود،در غیر اینصورت اشتغالزایی و کارآفرینی صورت نخواهد پذیرفت چرا که به جای حمایت از تولید از سرمایه و سپرده گذار حمایت می شود.

رئیس مجمع کارآفرینان ایران تصریح کرد: با این نرخ بهره بانکی نباید انتظار خرید از سوی مردم، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی را داشت که ضرورت دارد به این امر توجه جدی بکنیم.

دیانی با اشاره به مشکلات خصوصی سازی عنوان کرد: بیش از ٨۵ درصد اقتصاد کشور در دست دولت و مابقی آن نیز دولت در آن شریک است و طول سالهای گذشته خصوصی سازی به خوبی انجام نشده و دولت هر روز بزرگتر و هزینه هایش بیشتر می شود.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات بانکداری مهمترین معضل اقتصاد کشور است، گفت: معاف از مالیات بودن سپرده گذاران و دادن ربا توسط بانک ها آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد کرده و بانک ها نیز در شرایطی قرار گرفته اند که چاره ای جز ادامه روند فعلی ندارند.

رئیس مجمع کارآفرینان ایران بیان کرد: موسسات خصولتی و غیردولتی باید ساماندهی شوند و در این خصوص سیاسی شدن موضوع مانع بزرگی است و این مجموعه های خصولتی هر روز توسعه یافته و بخش های دیگر اقتصاد را در اختیار گرفته و مدیریت اقتصادی ناکارآمدی هم دارند.

وی تاکید کرد: بالاترین نرخ بهره وری به سپرده داده می شود در حالیکه باید این سود و بهره به تولید اختصاص یابد که با این روند مشکلات اقتصادی همچنان ادامه خواهد داشت.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی اضافه کرد: به شخصه سه سال در مقابل بانک مرکزی گدایی و التماس کردم تا یک خط اعتباری دو سه هزار میلیارد تومانی برای کارت ایرانی و حمایت از تولید داخل ایجاد شود اما در نهایت هیچ نتیجه‌ای نداشت. اکنون ما باید توجه داشته باشیم که تا زمانی که نرخ سود بانکی کاهش پیدا نکند، شرایط اقتصادی کشور اصلاح نمی‌شود. کاهش نرخ سود نیز با توصیه و صلوات انجام نمی‌شود.

دیانی با اشاره به اینکه در خصوص کارت اعتباری خرید کالای ایرانی که اخیراً پیشنهاد اجرایی فاز دوم آن توسط وزارت صنعت مطرح شده است، تصریح کرد: اگر در این حوزه کارتی به شکل عمومی ارائه شود، منجر به سود نخواهد شد. چرا که مردم می‌توانند این هزینه را صرف خرید کالاهای خارجی کنند اما اگر نهادهای متولی این بخش مانند بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و … با تعامل مسیر تحقیقات پیرامون این نوع طرح‌ها را طی کند، ممکن است تاثیرگذاری این نوع طرح‌ها بیشتر شود. در این کارت اعتباری پرداخت سود ۱۲ درصدی برای خریداران مطرح و ۶ درصد سود نیز از طرف تولیدکننده باید پرداخت شود.

وی افزود: البته هنوز در این رابطه به نتیجه نرسیده‌ایم که اجرای چنین طرح‌هایی برای کشور ارزشی فوق‌العاده به همراه داشته باشد ولی به هر صورت اقتصاددانان بر این نکته تاکید دارند که بهترین شیوه تزریق نقدینگی به یک جامعه آن است که شرایطی فراهم شود که این نقدینگی صرف بحث تولید شود.می‌توان این کار را از کالاهای واسطه‌ای که دامنه وسیع‌تری دارند آغاز کرد و در مراحل بعدی با بهره‌گیری از تجربیات این بخش سراغ بخش‌های دیگر رفت.

دیانی تولید انبوه را یکی از موضوعات اساسی در توسعه صنعت لوازم خانگی به شمار آورد و گفت: در حال حاضراکنون کشورهای مختلف دنیا در برخورد با تولیدکنندگان ایرانی و یا حتی سایر تولیدکنندگان محدودیت‌های بسیاری را در نظر می‌گیرند. بر همین اساس می‌توان در ایران هم چنین رویکردی را مورد توجه قرار داد.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.