امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 74479
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 27 آذر 1396 - 14:30 | | ارسال توسط :

اصلی‌ترین مانع وحدت حوزه و دانشگاه

آیت‌الله سعید شاه آبادی به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه به بیان اصلی‌ترین موانع وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت.

به گزارش بابل نوین،به مناسبت ۲۷ آذرماه که مصادف با روز وحدت حوزه و دانشگاه است، آیت‌الله سعید شاه‌آبادی رئیس مؤسسه غدیرشناسی و از پیشکسوتان عرصه وحدت حوزه و دانشگاه به پرسشی مبنی بر اینکه چرا وحدت حوزه و دانشگاه تا به الان به صورت بایسته و شایسته اتفاق نیفتاده است، به شرح ذیل پاسخ داد:

وحدت حوزه و دانشگاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از پیش اهمیت یافت به گونه‌ای که امام خمینی(ره) در یکم اردیبهشت ۱۳۵۹ هجری خورشیدی فرمودند: «باید دانشگاه اسلامی بشود تا علومی که در دانشگاه تحصیل می شود، در راه ملت و در راه تقویت ملت و با (ملاحظه) احتیاج ملت همراه باشد. معنای اسلامی شدن دانشگاه این است که استقلال پیدا کند و خودش را از غرب جدا کند و یک ملت مستقل، یک دانشگاه مستقل، یک فرهنگ مستقل داشته باشیم)

مراد از وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت سازمانی و یا ایجاد یک نظام مشترک در این دو نهاد نیست بلکه ما نیازمند هر دو نظام حوزه و دانشگاه به طور مستقل از یکدیگر، اما در تعامل با هم هستیم.

حوزه و دانشگاه باید به لحاظ مبنایی، معرفت‌‍شناسی، روش‌شناسی و منطق علمی به یکدیگر نزدیک شوند. بنابراین در حوزه‌های علمیه، تجارب عمیق و دقیقی شکل گرفته که باید این موضوعات به دانشگاه‌ها منتقل شود.

شاید نخستین مانع در راه وحدت حوزه و دانشگاه، عدم وضوح و تبیین دقیق مفهوم آن نزد طرفین باشد. به نظر می‌رسد که این موضوع به صورت جدی بررسی نشده و در عوض، برخی نتایج علمی و احتمالی این وحدت در زمینه‌های مختلف مورد تأکید بوده است. نبودِ همدلی و خوش‌بینی متقابل نیز می‌تواند مانع دیگری در راه وحدت حوزه و دانشگاه به شمار آید. موضِع‌گیری‌ها و سخنان غیردوستانه برخی از طرفین ، به تدریج همدلی و خوش‌بینی متقابل را کم رنگ ساخته و می‌سازد.

یکی دیگر از موانع وحدت، عدم شناخت دقیق از خصوصیات و توانایی‌های خود و طرف مقابل است، لذا به نظر من اصلی‌ترین مانع در راه وحدت حوزه و دانشگاه، نبودن گفتمان «علم دینی» است. همچنین استقبال از کارهای شکلی و همایشی و عدم عنایت کافی به کارهای محتوایی و بنیادی، مانع اصلی تحقق وحدت حوزه و دانشگاه بوده است، اگرچه تعامل‌های حداقلی به وجود آمده بین این دو نهاد علمی،قابل ستایش و تحسین است./ز

تسنیم

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.