امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 67237
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار بابل, اخبار برگزیده اصلی, علم و سلامت, مصاحبه و گفتگو تاریخ انتشار : 16 مهر 1396 - 12:35 | | ارسال توسط :

افزایش مسمومیت با سرب تریاک/ بستری ماهانه ۸ تا ۱۰ نفر در این مرکز با مسمومیت سربی

فوق تخصص گوارش‌و کبد بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل از افزایش میزان بستری بیماران مسمومیت با سرب در این مرکز خبر داد.

به گزارش بابل نوین، دکتر سیدحسن عابدی فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل در گفت‌و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: سرب امروزه به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین فلزات در صنایع مختلف و همچنین به عنوان یک سم بالقوه مطرح است که منابع سرب بسیار متنوع هستند و در باطری‌سازی، تعمیر رادیاتور ماشین، مشاغل صنعتی، هوا، آب، خاک، رنگ‌ها، کنسرو مواد غذایی و سایر موارد وجود دارند.

وی با ذکر این نکته که مسمومیت سرب هنگامی رخ می‌دهد که مقدار سرب در خون بالا می‌رود، افزود: علایم مسمومیت حاد با سرب شامل بی‌اشتهایی، تهوع، ضعف، بی‌حالی و تشنج می‌باشد که ممکن است به آسـیب مغـزی و آسـیب برگشـت‌پـذیر کلیه نیز منجر گردد و علایم گوارشی و افتادگی مچ‌دست، افزایش فشارخون و نقرس نیز ممکن است در اثر تماس مزمن با سرب اتفاق افتد.

این مسئول ادامه داد: علایم مسمومیت مزمن با سرب در کودکان، کاهش وزن، ضعف و کم‌خونی است و تغییرات در رفتار و برخـورد اجتمـاعی در کودکان نیز می‌تواند از علایم اولیه مسمومیت به شمار رود.

فوق تخصص گوارش‌و کبد بیمارستان روحانی تصریح کرد: نکته‌ای که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و متاسفانه اخیرا مـواردی از آن مشـاهده شـده، مسـمومیت بـا سـرب در مصـرف‌کننـدگان مـوادمخـدر می‌باشد که افزودن سرب به هروئین، اوپیوم و آمفتامین‌ها به‌منظور افزایش وزن این فرآورده‌ها مـی‌توانـد در مصـرف خـوراکی یـا وریدی ایجاد مسمومیت نماید.

دکتر عابدی گفت: در صورتی که معتادان با علایمی نظیر، دردشکمی، تهوع، استفراغ، دردهای ناحیه کمر و پا، ضعف، کاهش وزن و بی‌اشتهایی مراجعه کنند باید تشخیص افتراقی مسمومیت با سرب نیز در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: به نوعی همه‌گیری مسمومیت با سرب در بین مصرف‌کنندگان تریاک و موادمخدر در همه استان‌های کشور اتفاق افتاده است و بیشتر کسانی که با علائم مسمومیت با سرب به بیمارستان‌ها مراجعه کرده مصرف‌کننده تریاک آن هم به شیوه خوراکی بوده و این مسئله این ذهنیت را تقویت کرده و این مسمومیت‌ها به دلیل سربی است که به ماده مصرفی آن‌ها اضافه شده است.

این فوق تخصص افزود: افزودن سرب به تریاک و دیگر موادمخدر بسیار خطرناک است و علاوه بر مسمومیت حاد، باعث افزایش شدید عوارض و حتی مرگ‌و میر می‌شود و صدمات جبران‌پذیری را متوجه افراد و جامعه می‌کند.

عابدی اضافه کرد: در سنجش آزمایشگاهی تریاک‌های موجود در بازار مشخص شد که مقادیر زیادی سرب در آن‌ها وجود دارد و قاچاقچیان با مقاصد سودجویی و سنگین‌تر شدن تریاک این فلز را به آن می‌افزایند.

وی با اشاره به اینکه برای حذف سرب بهترین خوراکی که می‌توان استفاده کرد، سبزی‌ها، میوه‌ها، مکمل ویتامین C است، اظهار کرد: چون مصرف موادمخدر به صورت استنشاقی است ریه را درگیر می‌کند در نتیجه ویتامین C بسیار مؤثر برای دفع سرب ناشی از آن است و مصرف شیر و لبنیات نیز برای دفع سمومی که بر گوارش اثر سو داشته مؤثر است.

فوق تخصص گوارش‌و کبد بیمارستان روحانی بابل ادامه داد: بدن ما روزانه به سه میلی گرم سرب نیاز دارد، اما اگر یک معتاد بخواهد یک گرم تریاک مصرف کند، ۵۰۰ میلی‌گرم (نیم‌گرم) سرب به بدنش وارد می‌شود که این موضوع بسیار خطرناک است، چون میزان سربی که وارد بدنش می‌شود ۱۵۰ برابر بیشتر از حد معمولی است.

دکتر عابدی یادآور شد: در صورتی که تریاک و دیگر موادمخدر سرب داشته باشد برای مادرانی که نوزاد شیرخواره دارند به مراتب بسیار خطرناک‌تر است تا حدی که اعلام شده برای این کودکان و نوزادان شش برابر خطرش بیشتر است.

وی در پایان گفت: تعداد بیماران بستری با مسمومیت سرب در این بیمارستان و بیمارستان‌های دیگر رو به افزایش و این زنگ خطری برای تمامی اقشار جامعه است و  سن بیماران بستری با مسمومیت سرب بین ۳۵ تا ۷۰ می‌باشد، ماهانه به صورت میانگین ۸ تا ۱۰ نفر در این مرکز بستری می‌شوند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.