امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 65096
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 15 شهریور 1396 - 20:00 | | ارسال توسط :

انتقاد شدید آیت الله مکارم شیرازی از بی تفاوتی جهان اسلام نسبت به جنایات میانمار

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد شدید از بی تفاوتی دنیا و جهان اسلام نسبت به جنایات وحشیانه میانمار، خواستار تشکیل جلسه فوق العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی برای بررسی راه حل این مشکل شد.

به گزارش بابل نوین، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با تبریک میلاد امام هادی(ع) روایتی از این امام همام قرائت کرد و گفت: حضرت می فرماید کسی که شکر نعمت می کند نتیجه ای که از شکر می گیرد از نتیجه ای که از نعمت می گیرد بالاتر است چون نعمت ها متاع و زودگذر هستند اما شکر سبب فزونی و استمرار نعمت بوده و نتیجه آخرتی دارد.

وی افزود: البته مسأله شکر در آیات و روایات بسیار دامنه دار است، اولین مسأله ای که در کلام بحث می شود شکر منعم است چون سؤال می کنند چرا باید دنبال خداشناسی رویم، وجدان انسان می گوید وقتی نعمت هایی به آن رسیده باید از منعم تشکر کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که پایه اصلی اعتقادات شکر منعم است، اظهار داشت: چیزی که سبب می شود نعمت ها پایدار بماند شکر است اما کفران نعمت سبب سلب آن می شود، یکی از نعمت ها نعمت ولایت است که اگر شکر آن را به جا بیاوریم بقا پیدا می کند.

وی ادامه داد: یکی از نعمت های بزرگ و مهم نعمت نظام اسلامی است، کسانی که آن زمان را درک کردند می دانند که چه حقارتی بر جامعه و ملت تحمیل شده بود، کار یک ملت بزرگ به جایی رسیده بوده که لیست نمایندگان مجلس باید به سفارت آمریکا می رفتند تا تصویب کنند و از صندوق در آورند یعنی شورای نگهبان آن زمان سفارت آمریکا و انگلستان بود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که دشمنان دخالت های بسیاری می کردند و سرمایه های کشور را می خوردند و می بردند، ابراز داشت: وضعیت به گونه ای بود که آبرویی برای کشور در دنیا نگذاشته بودند اما امروز این واقعا سرفراز است.

وی عنوان کرد: نمی گوییم که مشکلی وجود ندارد، هیچکس انکار نمی کند که مشکلاتی وجود دارد و باید حل شود اما کشور در دنیا سرفراز است و به دیگران باج نمی دهد و در برابر گردن کلفتی مستکبران ایستادگی می کند، جمهوری اسلامی روی پای خود ایستاده و هرجا مصلحت ببیند به کشورها کمک می کند اما زمان سابق ایران جرأت نداشت بدون تصویب آمریکا و انگلستان قدمی بر دارد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در منطقه یک کشور مهم و بزرگ است که روی آن حساب می کنند و برای آن احترام قائل هستند و تصمیم های ایران مؤثر است، باید این نعمت را شکرگزاری کرد، شکرگزاری نعمت نظام اسلامی این است که دست به دست هم دهند مشکلات را حل کنند نه این که به صف بندی مقابل یکدیگر بپردازند.

وی اضافه کرد: فضا نباید به گونه ای شود که افراد منتظر پیدا کردن عیب هایی از یکدیگر باشند و آن را بزرگ کنند، نباید جناح بازی و فرقه بازی صورت گیرد و مقام ها را سهم بندی کنند، این کارها درست نیست بلکه باید دست به دست هم دهند و صلاحیت اشخاص را در نظر بگیرند و مقامات بر اساس صلاحیت باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر این که همه به ویژه مسؤولان باید به فکر حل مشکلات باشند، گفت: باید به فکر حل مشکلات به ویژه مشکلات اقتصادی و فرهنگی باشند و ان شاءالله خدا هم کمک می کند و دشمنان نخواهند توانست بر ما چیره و مسلط شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود جنایات وحشیانه و نسل کشی مسلمانان در میانمار را محکوم کرد و افزود: کشور میانمار سابقا برمه نام داشت و از کشورهای جنوب شرق آسیا است که چند میلیون مسلمان دارد و بودایی ها تصمیم گرفتند که مسلمانان را قتل عام کنند، الان می بینیم که هر روز نمونه های تازه ای از جنایات آنان به وضع فجیع صورت می گیرد، بنده شنیدم حتی طالبان این ها را محکوم کرده اند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با انتقاد شدید بی تفاوتی دنیا و جهان اسلام نسبت به این جنایات وحشیانه، اظهار داشت: آیا کشورهای اسلامی نباید فریادی بزنند، جمعیت به اصطلاح کنفرانس اسلامی که ۶۰ کشور در آن هستند نباید جلسه ای فوق العاده تشکیل دهند و به فکر این مظلومان باشند؟

وی ادامه داد: شورای امنیت که اگر گردی بر دامان اسرائیل بنشیند ساکت نمی نشیند چرا در این زمینه سکوت کرده است؟ مثل این که غیرت از مسلمانان رفته است، از شورای امنیت انتظاری نیست اما مسلمانان باید به وظیفه خود عمل کنند.

این مرجع تقلید پیشنهاد کرد که وزرای خارجه کشورهای اسلامی درباره حل مشکل میانمار اجتماعی تشکیل دهند و ابراز داشت: آن ها وقتی ببینند وزرای ۶۰ کشور اسلامی درباره این مسأله به بحث پرداخته اند حساب می کنند و می بینند که طرف آن ها قوی است و می تواند تصمیماتی بگیرد.

وی عنوان کرد: در این صورت شورای امنیت هم برای آبروی خود هم که شده شاید اقدامی انجام دهد، باید در اینگونه موارد به صورت جدی ورود کرد و فریاد کشید، باید در برابر این جانیان وحشی و بی رحم بایستند، غالب مسلمانان میانمار اهل سنت هستند و ما همان اندازه از آن ها دفاع می کنیم  که اگر شیعه بودند دفاع می کردیم، این نشان می دهد که در این مسائل فرقی نمی گذاریم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که غدیر باید از مظلومیت خارج شود، خاطرنشان کرد: جشن، شادمانی، سرور و دید و بازدیدها خوب است و باید انجام شود اما تمام جوانان شیعه را باید به محتوای غدیر وارد کرد، روایت متواتر بوده و محتوا همانند نص واضح است.

وی اضافه کرد: بدون این که به مقدسات دیگران توهین کرده و سبب اختلاف شویم باید از مذهب خود حمایت کنیم و غدیر را با آبرومندی بیشتر بزرگ بداریم، بنا است که راهپیمایی خوبی عصر روز غدیر از حرم تا جمکران برگزار شود و بنده هم قول دادم مقداری که می توانم شرکت کنم./ص

خبرگزاری رسا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.