امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 65097
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 15 شهریور 1396 - 20:03 | | ارسال توسط :

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اخباری با رنگ و بوی غدیر و میلاد امام هادی(ع)

اخبار حوزه معارفی رسانه‌های مختلف کشور طی امروز، ۱۵ شهریورماه بر محور ایام عید غدیر خم و میلاد امام هادی(ع) منتشر شده است.

به گزارش بابل نوین، اخبار حوزه معارفی و قرآنی رسانه‌های مختلف کشور طی امروز چهارشنبه، پانزدهم شهریورماه بیشتر بر حول محور ایام عید سعید غدیر خم و میلاد باسعادت امام علی‌النقی الهادی(ع) قرار داشت.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس طی امروز چهارشنبه، ۱۵ شهریورماه و تا ساعت ۱۴ تعداد پنج خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که تمامی این پنج خبر نیز مربوط به حوزه قرآنی است.
ترتیل صفحه ۱۶۶ قرآن کریم با صدای شهریار پرهیزگار، حافظ کل قرآن کریم مانند روزهای گذشته یکی از پنج خبر قرآنی این صفحه است. «پنج دستور قرآن برای عبادت شبانه» شامل نکات تفسیری آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی از تفسیر نمونه، برنامه پنجمین روز مسابقات سراسری قرآن کریم، حضور جانباز ۷۰ درصد مشهدی در مسابقات سراسری قرآن کریم و نیز گفت‌و‌گو با حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با عنوان «۸۵ میلیارد تومان از بودجه قرآنی سال ۹۶ تا پایان شهریور واریز می‌شود» دیگر اخبار قرآنی این صفحه هستند.
امروز نیز تعداد دو خبر از پنج خبر صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس مربوط به مسابقات سراسری قرآن کریم است که حاکی از اهمیت فراوان مسابقات سراسری است. البته تیتر اصلی این صفحه مربوط به اخبار مسابقات نبوده و خبر نکات تفسیری آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی را شامل می‌شود.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم نیز تا این لحظه تعداد هفت خبر را بر روی خروجی خود انعکاس داده است که تنها دو خبر از این اخبار مربوط به حوزه قرآنی است و پنج خبر دیگر در رابطه با حوزه عترت و نیز ایام ولادت امام هادی(ع) است.
عامل انحراف جهان اسلام فراموشی پیام غدیر است، حکمت نحسی کارها در کلام امام هادی(ع)، بی سبب نیست اگر عادتش احسان شده است / نوه ارشد آقای خراسان شده است شامل سروده‌ای در مدح امام هادی(ع)، حججی حجت خدا شد/ چون خبر از لشگر خدا آورد و الگوبرداری از شیوه مبارزاتی امام هادی(ع) پنج خبر مربوط به حوزه عترت این صفحه را تشکیل می‌دهند.
همچنین، اعلام برندگان مسابقه پیامکی طرح ملی قرآنی بشارت ۱۴۵۱ و ویژه‌برنامه‌های شبکه قرآن در عید غدیر نیز دو خبر حوزه قرآنی این صفحه هستند.
در این صفحه و تا این لحظه خبری مربوط به مسابقات قرآن سراسری منتشر نشده است. البته در صفحه آذربایجان غربی این خبرگزاری یک خبر با عنوان تولید مستند تلویزیونی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم آغاز شد، در رابطه با مسابقات بر روی خروجی منعکس شده است.
همچنین، از سه تیتر اصلی این صفحه نیز تنها دو تیتر به روزرسانی شده که مربوط به حوزه قرآنی نیست و تیتر دیگر که مربوط به روز گذشته است، در رابطه با مسابقات سراسری قرآن است.
مهر
خبرگزاری مهر در صفحه قرآن و متون دینی خود طی امروز و تا این زمان تعداد چهار خبر را بر روی خروجی خود قرار داده است که هر چهار خبر این صفحه نیز مربوط به حوزه قرآنی است.
تولید مستند تلویزیونی چهلمین دوره مسابقات قرآن کریم آغاز شد، مسابقات قرآن موجب ترویج سبک زندگی قرآنی در سطح جامعه می‌شود، مسابقات قرآن کریم باید به صورت یک جشنواره قرآنی برگزار شود و رقابت قاریان شرکت کننده در چهلمین دوره مسابقات قرآن آغاز شد، عناوین چهار خبر این صفحه از خبرگزاری مهر طی امروز را شامل می‌شود.
نشست خبری سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما از مهمترین اخبار این صفحه از خبرگزاری مهر است. رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این نشست در گفتگو با خبرنگاران رسانه های جمعی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر حضور کم رنگ مردم در چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در ارومیه گفت: معمولا مسابقات قرآن با استقبال مردم و جامعه قرآنی مواجه شده است سال گذشته در شهر رشت با توجه به اینکه محل مسابقات از مرکز شهر فاصله ۳۰ کیلومتری داشت ولی با استقبال کم نظیر اقشار مختلف مردم مواجه شد و همه امیدواریم در روزهای باقی مانده مسابقات این اتفاق مبارک در ارومیه نیز رخ دهد.
وی با اشاره به وجود موسسات فراوان قرآنی در شهر ارومیه خطاب به فعالان قرآنی این شهر گفت: وقتی یک رویداد بزرگ قرآنی برگزار می شود مخاطب این رویداد، فعالان قرانی هستند و باید با حضور خود در این مسابقات شور و هیجانی دیگر ببخشند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه ممکن است کوتاهی‌هایی به طور مثال در ارائه وسائط حمل و نقل عمومی بوده باشد، اظهار کرد: اما می توان علت اصلی عدم حضور مردم در مسابقات را تاکنون این موضوع ویا برداشت محصولات در  این استان  و موارد دیگر دانست، اما ستاد مسابقات و شخص مدیر کل اوقاف استان بیشترین تلاش را  در قیاس با سایر استان‌‌ها در برگزاری مطلوب این دوره از مسابقات داشته‌اند.
البته باید اشاره کرد که تیتر اصلی این صفحه هنوز به روزرسانی نشده و خبری تحت عنوان روش‌شناسی تفسیر «نظام القرآن و تأویل القرآن بالفرقانِ» فراهی مربوط به روز دوشنبه، ۱۳ شهریورماه تیتر اصلی این صفحه است.
خبرگزاری مهر مدتی است که در صفحه قرآن و متون تعداد اخبار بیشتری را نشر می‌دهد که این امید می‌رود تا تنها مسابقات سراسری باعث این امر نباشد و پس از مسابقات نیز همچنان تعداد اخبار این خبرگزاری در حوزه قرآنی بالا باشد و روز به روز نیز بر آن افزوده شود.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز تا این لحظه تعداد ۱۰ خبر را بر روی خروجی و صفحه اصلی خود منتشر کرده است که تنها دو خبر از این اخبار مربوط به حوزه قرآنی و با عناوین «مسابقات قرآنی باید در قالب جشنواره قرآنی برگزار شود» و نیز «آغاز پنجمین روز از مسابقات قرآن کریم/مرحله نیمه‌نهایی حفظ کل و حفظ ۲۰ جزء» است.
این خبرگزاری نیز در اولین خبر قرآنی خود که طی امروز منتشر کرده است، به پوشش نشست خبری سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما پرداخته است.
مراسم هفتمین روز درگذشت آیت‌الله شاه آبادی در قم برگزار شد، خبر تصویری با عنوان بازگشت حجاج بیت الله الحرام به کشور، غیرت از کشورهای اسلامی گرفته شده است، تا امثال شهید حججی‌ها را داریم، به تسلیم نمی‌رسیم،‌ زیارت جامعه کبیره کامل ترین متن در امام شناسی، ۲۵۶ شبکه ماهواره‌ای روح و روان مردم را نشانه‌گیری کرده‌اند، غدیر راهبرد کلانِ اسلام برای نجات بشریت است و خبر تصویری دیگر با عنوان آغاز سال تحصیلی طلاب جامعهالمصطفی دیگر اخبار این صفحه از خبرگزاری ایسنا را تشکیل می‌دهند.
البته باید اشاره کرد که تیتر اصلی این صفحه مربوط به اخبار قرآنی نیست و خبر سخنان آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود با عنوان «غیرت از کشورهای اسلامی گرفته شده است» به عنوان تیتر اصلی این صفحه انتخاب شده است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد هفت خبر را بر روی خروجی صفحه معارف خود منتشر کرده است که هیچ‌کدام از این اخبار مربوط به حوزه قرآنی نیست.
غدیر تنها راه هدایت بشریت است، قم در سالروز میلاد باسعادت امام هادی(ع) غرق در نور و سرور است، وزیران خارجه کشورهای اسلامی برای مقابله با نسل کشی در میانمار تشکیل جلسه دهند،‌ غدیر عید تضمین سلامت جریان اسلام ناب است، ۳۴ سال انتظار برای بازگشت فهمیده آذربایجان، امام(ره) و رهبر معظم انقلاب ثمره غدیر هستند و کتاب زندگینامه علامه عسکری رونمایی شد، عناوین اخبار این صفحه از خبرگزاری ایرنا هستند.
با توجه به ایام دهه ولایت و نیز میلاد باسعادت امام هادی(ع) بیشتر اخبار این خبرگزاری در صفحه معارف مربوط به حوزه عترت و این ایام مبارک است.
میزان
این خبرگزاری نیز تا این لحظه تعداد دو خبر مربوط به حوزه معارفی در صفحه دین و اندیشه خود منتشر کرده است که هر دو خبر نیز مربوط به حوزه عترت و در رابطه با امام هادی(ع) است.
دوران امامت حضرت امام هادی (ع) یکی از دوران‌های پرنور شیعیان بود و نیز شخصیت بزرگوار ایشان نگارنده اساسنامه شیعه است دو خبر معارفی این خبرگزاری طی رزوز جاری است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری نیز تاکنون تعداد هشت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که بیشتر این اخبار مربوط به حوزه عترت و ویژه ایام عید غدیر و ولادت امام هادی(ع) است.
حدیث امام باقر(ع) درباره ثمرات توکل به خدا، حقیقت غدیر، وصل انسان به عالم بی نهایت است، زندگی‌نامه شهید اکبرزاده، دانلود مولودی به مناسبت میلاد امام هادی (ع)، روزشمار محرم با عنوان پانزدهم ذی‌الحجه؛ امام حسین (ع) به روشنگری پرداخت، بسته شعری به مناسبت ولادت امام هادی (ع)، تولید مستند تلویزیونی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم آغاز شد و وظیفه نسل حاضر در قبال غدیر چیست؟ عناوین اخبار معارفی این صفحه از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان است.
این خبرگزاری نیز طی انتشار خبری، موضوع مستند تلویزیونی از چهلمین مسابقات سراسری قرآن کریم را پوشش داده که در این خبر، آغاز تولید این مستند اعلام و منتشر شده است.
روزنامه جمهوری اسلامی
این روزنامه طی امروز به انتشار مطلبی زیبا در رابطه با ایام عید سعید غدیر خم و با عنوان «از غار حراء تا غدیر خم» پرداخته که در بخشی از این مطلب آمده است: «محمد بن عبد‌الله هر سال مدتى را از جامعه بت پرستان و بى عفتان و جاهلان بى فرهنگ فاصله گرفته و در مکانى معزول که دیگرى در آنجا نیست خداى واحد خود را پرستش مى نمود، و روح ملکوتیش را با دور شدن از مشغله‌ها و ارتباطات با دنیا و اهل دنیا تزکیه می‌کرد. اما در کنار این موحّد یکتا و تنها عبادت کننده خدا از جنس بنى البشر بر روى کره خاکى زمین یک نو جوانى قرار دارد که در مسیر او است و سر تا پا شیفته روش و رفتار وى مى‌باشد، و حتى در میان کوه هاى داغ و سوزان اطراف مکه نیز به دنبال مراد و معشوق خود دوان دوان حرکت می‌کند، و هیچ زمانى در شب و روز از مرشد خود جدا نمى گردد، و تاب لحظه اى مفارقت مرادش را ندارد؛ او على پسر ابو طالب است که از ایام آغازین تولدش در دامان پسر عمّش محمد بن عبد‌الله بوده که او نیز آن وقت تحت تکفل و سرپرستى پدرش قرار داشت، و مدام پس از اینکه از سینه مادر جدا می‌شد و شیر او را مى‌نوشید باز در بغل “نبى”خدا قرار گرفته، و زمانى که این کودک هنوز آماده جویدن غذا نبوده ابن عمّ گرامش لقمه را جویده و در دهان فرزند عمویش قرار می‌داد، و در نتیجه با مرور ایام یک ارتباط عاشق و معشوقى میان این جوان و این کودک خردسال به وجود آمد.
و چون این جوان نیز از لحظات آغازین تولدش براى حمل آخرین رسالت الهى و ختم نبوت آماده مى شده است پس باید از سوى با منزلت‌ترین ملائک خداوند در طول همه مراحل رشد و نموّش همراهى شود، و چون جامعه اى که این کودک در آن متولد شده از فضائل اخلاقى و ارزشهاى الهى تهى است و این کودکى که باید در آینده مکارم اخلاق را به بشریت بیاموزد نمی‌تواند و نباید فرهنگ این مردم در وى اثرى بگذارد، از این رو مستقیماً از سوى رب الارباب و توسط “اعظم ملک من ملائکته”مکارم الهى و نیک‌ترین اخلاق جهان را به وى نشان داده و بسوى آن هدایت می‌شود، و به جاى اینکه قرین هاى این ذخیره الهى براى نجات بشریت کودکانى باشند که در فضاى فرهنگى شرک و بد اخلاقى پرورش یافته‌اند خداوند متعال والاترین فرشتگان خود را مامور مى نماید که همیشه و در شب و روز همراه و قرین او باشد، از این رو رسول خدا(ص) می‌فرماید «ادّبنى ربى فاحسن تادیبى».
پس جوانى که على بن ابى طالب را مى‌پروراند خود مستقیماً تحت پرورش خداوند متعال بوده و اصول ادب و اخلاق را بدون واسطه از پروردگار عالم فرا گرفته است و همراه و قرین او نیز از دوران کودکى و در تمام وقت «اعظم ملک من ملائکه‌الله» بوده است، و این عنایت خاص و اصطفاء مختص نصیب فقط یک انسان از میان اولین و آخرین شده است، و این معلم نیز هیچ انسان دیگرى بهمراه نداشته و در این مدرسه ربانى تنها یک شاگرد وجود دارد، و میان معلم تعلیم یافته از سوى خداوند جهان و شاگرد متولد شده در خانه آن خداوند عشقى وصف نا پذیر بوجود مى آید که رسول‌الله صلى‌الله علیه و آله در جایى خطاب به علی علیه السلام می‌فرماید «یا على؛ ما عرف‌الله الاّ انا و انت، و ما عرفنى الاّ‌الله و انت، و ما عرفک الاّ‌الله و انا».
و این عشق علوى به رسول خدا در جاى جاى زندگى پُر فراز و نشیب پیامبر اکرم عیان میگردد و به منصه ظهور می‌رسد، که “لیله المبیت”تنها یکى از مصادیق آن است، و با یک سوال کوتاه از سوى على در آن فضاى مملو از رعب و وحشت «اوَ تسلم یا رسول الله؟» آیا با جایگزین شدن من و خوابیدن در بستر شما بسلامت نجات مى‌یابید؟. و با پاسخ “نعم”از سوى پیامبر خدا دیگر على لحظه اى تردید نمى‌کند و درنگى نیز به خود راه نمی‌دهد و عاشقانه زندگى خود را در طبق اخلاص گذاشته و فداى معشوقش مى نماید، و این حرکت فوق عاشقانه على بقدرى نزد پروردگار عالم ارزشمند شده و مورد تقدیر قرار می‌گیرد که در مقابل ملائک آسمانها به آن مباهات می‌کند.
این کودک پرورش یافته در دامان تک گوهره خلقت و تربیت یافته مستقیم عله الوجود نزد خالق هستى پایاپاى پسر عمویش در “غار حراء”که محل خلوت براى نیایش با خداوند سبحان است قرار دارد، و حتماً بدنبال او نیز آنچه را عمو زاده و الگو و مراذش انجام میدهد او نیز انجام میدهد، و از این رو هر دو با هم زمزمه ذکر‌الله می‌کنند، و تنها صداى مناجات محمد و على است که همزمان از زمین به آسمان می‌رود، و خدا وملائک فقط صداى به هم پیوسته دو نفر خدا پرست در روى زمین را مى شنوند، و از این روى لحظه نزول وحى که در فضاى سرشار از معنویت غار بسیار کوچک و پس از روزها راز و نیاز و نجوا و تزکیه، صداى جبرئیل امین که حامل دستور پیامبرى براى محمد بن عبد‌الله است را نیز على بن ابى طالب مى شنود، و جمله «انک تسمع ما اسمع و ترى ما ارى الاّ انک لست بنبى» یعنى، هر آنچه من مى‌شنوم تو نیز مى‌شنوى، و هر آنچه من مى بینم تو نیز مشاهده مى نمایى، را از زبان رسول‌الله که (ما ینطق عن الهوى ان هو الاّ وحى یوحى) است مى‌شنود، که این چند جمله کوتاه نبوى خطاب به امیر المومنین گویاترین عبارتى است در بیان مقام و منزلت على(ع)./ص

ایکنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.