امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 80334
  پرینتخانه » اخبار مازندران تاریخ انتشار : 25 اسفند 1396 - 19:55 | | ارسال توسط :

بازار متنوع در مازندران با انواع سلیقه‌های زنان ومردان ایرانی

جمعه بازار جویبار بازارسنتی متنوع برای انواع سلیقه مردان و زنان مازندرانی، گردشگران داخلی و خارجی است.

به گزارش بابل نوین، این روز‌ها حال وهوای بازار‌های مازندران بوی بهار به خود گرفته است بازار‌های هفتگی مازندران که به نام‌های روز‌های هفته مشهورند هرهفته میزبان مشتریان زیادی از سراسرکشور است این جا جمعه بازارجویبار، بازاری کهن و سنتی و با دنیای پرازخاطرات.

جنب و جوش خرید‌های شب‌های عید در جمعه بازار جویبار

زنان ومردان روستایی دست فروش، کشاورزان بومی وغیربومی دیگر شهر‌های استان و شهر‌های مجاور آخرین روز هفته به جمعه بازار جویبار می‌آیند تا برای تامین مایحتاج زندگی در این بازارسنتی وهفتگی محصولات خود را بدون واسطه ودلالان با قیمت مناسب دراختیار خریداران دهند.

حاج ناصر یکی از فروشندگان بازارسنتی روستای جویبارکه به دست فروشی مشغول است در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: دسترنج یک ساله محصولات کشاورزی و دامی خود را تازه به این بازار آورده ام تا بتوان با قیمت مناسب در این بازارسنتی بفروشم.

وی افزود: این بازار سنتی هم در حل معضل بیکاری روستاییان تا حدودی تاثیر گذار بوده و هم موجب ساماندهی دست فروشان شده است.

حضور دستفروشان مازندرانی و گلستانی در جمعه بازار جویبار

یاری شهردار شهرستان جویبار در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: برپایی این بازار‌های سنتی وهفتگی در شهر‌ها و بخش‌هایی از استان سابقه قدیمی بیش از ۲۰۰ سال دارد.

وی افزود: وجود این بازار سنتی از گذشته‌های دور تا کنون سبب شد تا تولید و مصرف بدون واسطه با کمترین نوسانات قیمت به دست مشتری برسد و عامل مهمی دربهبود و کنترل نسبی قیمت کالا‌های مصرفی شده است.

یاری گفت: جمعه بازار سنتی این شهرستان هرهفته میزبان بیش از ۳ هزار فروشنده ازمناطق مختلف مازندران وخارج از استان شامل دستفروشان بندرترکمن و گنبد کاووس برای عرضه وفروش محصولات خود در این بازار است.

شهردار شهرستان جویبار افزود: به طورمیانگین ۱۰ هزار نفر برای تامین نیاز‌های روزانه و هفتگی از این بازار سنتی بازدید و کالا‌های مصرفی مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند.

وی گفت: این بازار سنتی یکی از صد بازارهفتگی در استان است که سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر از جمعه بازار جویبار دیدن و خرید و فروش می‌کنند.

فروش انواع محصولات کشاورزی و دامی کشاورزان مازندران در جمعه بازار جویبار

کشاورزان در بازار سنتی جویبار لوازم دست ساز خود شامل کلاه حصیری، داس، تبر، بیل، قندشکن، تله موش، دسته بیل، هوکا، زنبیل‌های دسته دار حصیری پوشاک فصلی، موادغذائی، بنشن، برنج، گندم، مرکبات، دانه‌های روغنی و نیشکر، سبزی محلی، میوه و تره بار، لبنیات، شیرینی‌های خانگی، گوشت و ماهی، انواع ترشی، انواع پرنده‌های وحشی و اهلی مانند مرغ، اردک و غاز را در این بازار عرضه و بفروش می‌رسانند.

مشتری مداری زنان دستفروش کشاورز در جمعه بازار جویبار

درمیان هیاهوی و شلوغی بازار زنان روستائی دوش به دوش مردانان با ارائه دست ساخته‌های سنتی و سبزی و صیفی باغ‌های خود در این بازار سنتی و کهن نقش مهمی در تامین معیشت زندگی خانواده دارند.

لیلا خانم یکی ازاین فروشنده این بازار سنتی در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: خودش یکی از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی است و این محصولات کشاورزی و دامی را با قیمیت مناسب و با قیمیت سرباغ در این بازار به فرش می‌رساند.

وی افزود: از مزایای برپایی این بازار‌ها حذف واسطه ها، کاهش هزینه فروش و افزایش سود خالص برای تولید کننده یا همان روستایی است.

به سراغ یکی از خریداران در این بازار رفتیم در مورد وضعیت این بازار سنتی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: دراین بازار بیشتر محصولاتی که عرضه می‌شود از تولید به مصرف است و قیمت محصولات باغی و دامی مناسب است.

وی با بیان اینکه از قیمت وکیفیت محصولات ارائه شده در این بازار راضی هستیم، افزود: این بازار برای خرید ایام نورزی پایان سال به دلیل انتخاب و تنوع محصولات رونق زیادی دارد.

طوبی اصانلو مسئول واحد پژوهش مردم شناسی و میراث معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه اینکه این بازار با قدمت بیش از ۱۳۰ ساله، اقتصاد سنتی در خرید و فروش و عرضه محصولات را حفظ کرده است، گفت: جمعه بازار این شهرستان یکی از قدیمی‌ترین بازارهفتگی در شمال کشور است.

وی افزود: میراث فرهنگی مازندران دراولین قدم برای حفاظت ازاین میراث معنوی پرونده بازارهفتگی جویباربرای ثبت ملی به سارمان میراث فرهنگی کشور ارسال کرد.

اصانلو گفت: آئین‌های سنت‌های قدیمی مانند برگزاری کشتی لوچو، بازی‌های سنتی، بند بازی، حل اختلاف ریش سفیدی، احیاء خواهد شد.
مسئول واحد پژوهش مردم شناسی و میراث معنوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: جمعه بازار جویبار، نشتارود، بازار امامزاده شاه رضا درروستای پهناب قائمشهر ، پنج شنبه بازار جاده قدیم آمل، بابل، بهمنیر و امامزاده ابراهیم بابلسر، چهارشنبه بازار قائمشهر، سه شنبه بازار میر بازار بابلسر، بازار قلعه گردن و خرم آباد بازار مشترک دو روستا در تنکابن و یکشنبه بازار آمل دوازده چشمه از ۱۱ بازار هفتگی قدیمی بالای ۵۰ سال قدمت در استان است و مقرر شد در سازمان میراث فرهنگی به صورت مجموعه ثبت شوند.

متمایز شدن جمعه بازارسنتی جویبار با دیگر بازار‌های استان‌ها

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، جمعه بازار شهر جویبار، شاید یکی از جالبترین بازار‌های روزانه که در نقاط مختلف در شهر‌های شمالی کشور شهر مهد کشتی در استان و از ویژگی مهم این جمعه بازار که در دل بازار به قسمت فروشندگان گوشت و کبابی‌ها که انواع کباب، جگر و جغول بغول فروشی‌ها اختصاص داده شده است.

دراین بازار و دراین قسمت محل‌هایی برای نشستن افراد برای خوردن کباب در نظر گرفته شده است که به نوبه خود بسیار دیدنی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بیش از ۵۰ راس گاو و گوسفند هرهفته در جمعه بازار این شهرستان برای پخت کباب کشتار شده و مشتریان از آن استقبال مناسبی دارند در این بازارسنتی از تولیدات خارجی وکالای چینی به چشم نمی‌آید.

مسافران نوروزی درکناربازدید از اماکن تاریخی و گردشگری از نقاط مختلف استان بازدید و خرید از بازار هفتگی مقصد گردشگری خویش قرار دهند و یک روز خوب در کنار خانواده را رقم بزند.

جویبار یکی از شهر‌های استان مازندران و مرکز شهرستان جویبار است که از شمال به دریای خزر از جنوب به قائمشهر از شرق به ساری و از غرب به بابلسر محدود می‌شود.

۱۸ بازار هفتگی و سنتی هم اکنون در سراسر مازندران فعال است./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.