امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 63102
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 16 مرداد 1396 - 10:06 | | ارسال توسط :

برای اقتباس از داستان‌های ادبی در سینما، متخصص تربیت کنیم

به گزارش بابل نوین،سید جمال ساداتیان، تهیه‌کننده پیشکسوت سینما، درباره اینکه چرا اقبال سینماگران به اقتباس از آثار کم است، توضیح داد: سینمای ما گاهی به مشکل سوژه و قصه برمی خورد و بدمان نمی آید، از آثار اقتباسی خوب در قالب یک اثر داستانی جذاب استفاده کنیم؛ اما اصولا تبدیل شدن یک رمان یا داستان […]

به گزارش بابل نوین،سید جمال ساداتیان، تهیه‌کننده پیشکسوت سینما، درباره اینکه چرا اقبال سینماگران به اقتباس از آثار کم است، توضیح داد: سینمای ما گاهی به مشکل سوژه و قصه برمی خورد و بدمان نمی آید، از آثار اقتباسی خوب در قالب یک اثر داستانی جذاب استفاده کنیم؛ اما اصولا تبدیل شدن یک رمان یا داستان تاریخی و ادبی به یک فیلمنامه سینمایی، به دانش و تخصص زیادی نیاز دارد. مسلما افرادی که رمان را به داستان تصویری تبدیل می کنند، باید پروسه خاصی را پشت سر بگذارند.

این فیلمساز در ادامه تاکید کرد: باید در زمینه استفاده از آثار ادبی نیروهایی تربیت کنیم که تخصص داشته باشند؛ قطعاً تبدیل یک رمان به داستان سینمایی تخصص می‌خواهد. از طرفی نوشتن رمان با یک اثر سینمایی تفاوت‌های زیادی دارد و فرمت‌هایشان باهم فرق دارد. به همین خاطر است که می‌گویم افراد متخصص می‌خواهد. به عنوان مثال نوع نگارش فیلمنامه، نوع بازی، دکوپاژ و … در متن یک داستان سینمایی با رمان کاملاً فرق دارد. طبیعی است که وقتی آثاری در این زمینه با همکاری نیروهای متخصص تولید شوند، موفق خواهند شد و همین موفقیت باعث رغبت و تشویق سایر فیلم سازان به استفاده از آثار اقتباسی خواهد شد. به نظرم جای این گونه ادبی واقعا در سینمای ما خالی است.

ساداتیان همچنین در زمینه تغییر متن ادبی برای تبدیل شدن به فیلمنامه سینمایی و نارضایتی صاحبان آثار ادبی توضیح داد: وجود این نگرانی از سوی صاحبان اثر طبیعی است و ممکن است راضی نباشند، نویسنده به اثرشان دست ببرد؛ اما اگر در ابتدای کار این اطمینان از سوی فیلمنامه‌نویس در صاحب اثر به وجود بیاید که با تغییر متن نوشته‌اش قطعا تاثیرگذارتر خواهد بود، شاید مشکلی نباشد.

این تهیه‌کننده سپس درباره رقم‌های بالای نویسندگان برای فروش آثارشان به سینماگران نیز گفت: ممکن است این امر درست باشد و نویسندگان ادبی برای فروش آثارشان رقم‌های بالا پیشنهاد بدهند؛ اما به نظرم در اینجا هم اگر خیالمان از این بابت راحت باشد که با تبدیل قصه به یک فیلمنامه خوب، گیشه‌های سینما تضمین خواهد شد، مشکلی نیست.

ساداتیان در پایان به فیلم‌سازان جوان سینما درباره استفاده از آثار گفت: جوانان باید یاد بگیرند؛ راه علمی این کار را آموزش ببینند و تکنیک‌های نوشتاری را خوب بلد باشند. لازمه این کار کلاس رفتن، خواندن متن‌های زیاد و مطالعه کتاب‌های مختلف است.

منبع:

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.