امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 62575
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 08 مرداد 1396 - 11:23 | | ارسال توسط :

برگزاری مجامع بانک ها مستلزم شفافیت در نظام بانکی

به گزارش بابل نوین،در سال جاری با توجه به فرا رسیدن زمان برگزاری مجامع بانک‌ها، بانک‌ مرکزی طی نامه‌ای به مدیران بانکی بر پیش‌شرط‌های لازم برای برگزاری مجامع تاکید و حتی اعلام کرده که اگر شرایط تعیین شده رعایت نشود، مجامع لغو خواهد شد. بعد از آنکه بانک مرکزی شروط سه گانه خود را برای […]

به گزارش بابل نوین،در سال جاری با توجه به فرا رسیدن زمان برگزاری مجامع بانک‌ها، بانک‌ مرکزی طی نامه‌ای به مدیران بانکی بر پیش‌شرط‌های لازم برای برگزاری مجامع تاکید و حتی اعلام کرده که اگر شرایط تعیین شده رعایت نشود، مجامع لغو خواهد شد.

بعد از آنکه بانک مرکزی شروط سه گانه خود را برای اصلاح صورت های مالی ابلاغ کرد خبر آمد که برخی از بانک ها از جمله بانک های صادرات، ایران زمین و کارآفرین مجمع خود را به تاریخ دیگری موکول کرده اند.در این بین اما تعدادی از بانک ها  طبق اعلام قبلی مجمع خود را برگزار کرده و نتایج آن را در اختیار رسانه ها قرار دادند.

امیرعلی امیرباقری کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه   با اشاره به روز‌های پایانی مجامع و عدم برگزاری مجامع برخی شرکت‌ها ازجمله بانک‌های بزرگ گفت: پایان فصل مجامع برای برخی بنگاه‌ها از جمله بانک‌های بزرگ، فقط یک پایان نبود بلکه آغازی بر مسیری جدید در راستای تحول و شفافیت نظام بانکی کشور بود. ارائه صورت‌های مالی طبق قالب پیشنهادی بانک مرکزی، پیش شرط برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه بانک‌ها از سوی بانک مرکزی عنوان شد.

وی ادامه داد: بخشنامه بانک مرکزی، برگزاری مجمع عمومی بانک‌ها را منوط به احراز چند شرط کرد که اهم شرایط بر سه محور استوار بود، نخست بانک‌ها را ملزم به ارائه صورت‌های مالی طبق فرم و محتوای تعریفی بانک مرکزی می‌کرد، مهلت ارسال این صورت‌ها حداقل یکماه قبل از زمان مجمع بود.

امیرباقری عنوان کرد: شرط دوم ارسال مغایرت و عدم انطباق عملکرد بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری با قوانین بالادستی پولی و بانکی حداقل یکماه پیش از برگزاری مجمع بود و شرط آخر ارسال پیش نویس گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی یکماه قبل از برگزاری مجمع عنوان شد.

وی تصریح کرد: پس از ورود به فاز عملیاتی برجام، پذیرش بین المللی بانک‌های ایران جهت مراودات مالی و اعتباری منوط به پذیرش استاندارد IFRS و ارائه صورت‌های مالی حسب قالب آن شد، پس از آن بانک مرکزی علی رغم اختلاف نظر با سازمان حسابرسی بانک‌ها را مکلف به حرکت در این مسیر کرد، حرکت در این مسیر به رغم افزایش شفافیت و منافع بلند مدت، بانک‌ها را در کوتاه مدت تحت فشار شناسایی زیان سنگین قرار می‌داد، در این میان سازمان بورس، از بانک‌های بورسی درخواست ارائه صورت‌های مالی سنتی داشت.

به گفته امیرباقری، در میان این دوصدایی ایجاد شده بین سازمان بورس و بانک مرکزی برخی بانک‌ها به شرایط بانک مرکزی تن در داده و مجامع خود را برگزار کردند. برخی دیگر با اعلام تنفس مجامع خود را به زمان دیگری موکول کردند.

این تحلیل گر بازار سرمایه اظهارداشت: هرچند اقدام بانک مرکزی در کوتاه مدت فشار زیادی بر صورت‌های مالی بانک‌ها وارد می‌کند، لکن در میان مدت و بلند مدت بنفع نظام پولی، مالی و بانکی کشور خواهد بود.

همچنین این الزام در راستای انجام تعهداتی که ایران برای خروج از لیست سیاه به گروه ویژه اقدام مالی داده، انجام می‌گیرد، آنچه در نهایت به نظر می‌رسد سرسپردن بانک‌ها به الزامات بانک مرکزی و شناسایی زیان و تحمل فشار در کوتاه مدت و شفافیت و یکپارچگی با نظام جهانی بانکی در بلند مدت خواهد بود.

عدم شفافیت در اطلاعات از مشکلات  نمادهای بانکی است

علی عباسی کارشناس بورس در گفتگو با  خبرنگار بورس،بانک و بیمه  دراین باره اظهارداشت: از جمله مشکلات بزرگی که در بانک‌ها وجود دارد عدم شفافیت در اطلاعات است.

وی درپاسخ به این پرسش که بسته بودن نماد‌های بانکی می‌تواند یکی از دلایل برگزار نشدن مجامع بانک‌ها باشد عنوان کرد: قطعا می‌تواند به این امر بستگی داشته باشد چرا که یکی از این مشکلات، صورت‌های مالی و عدم شفافیت است.

به گفته عباسی، بدلیل ابهامات موجود در بسته بودن نماد‌های بانکی، این امر توانسته در عدم برگزاری این بانک‌ها در مجامع تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:کاهش سرمایه و اعلام ورشکستگی برخی بانک ها در سال‌های گذشته موجب شده تا در برگزاری این مجامع با مشکل روبه رو شوند این درحالی است که ارزیابی صورت‌های مالی باید در سال‌های آینده مورد ارزیابی قرار گیرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.