امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 54174
  پرینتخانه » اجتماعی, علم و سلامت تاریخ انتشار : 21 فروردین 1396 - 12:30 | | ارسال توسط :

بیش از ۲۰۰ میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانی/ بودجه سنگین مورد نیاز برای درمان مشکلات دندان

دبیر شورای سلامت دهان وزارت بهداشت گفت: بیش از ۲۰۰ میلیون دندان پوسیده در بین ایرانی‌ها وجود دارد و اگر بخواهیم برای جایگزین دندان‌های کشیده شده افراد میانسال کشور بودجه‌ای در نظر بگیریم باید ۸۸ هزار میلیارد تومان هزینه کنیم.

به گزارش بابل نوین، سعید عسکری دبیر شورای سلامت دهان وزارت بهداشت که صبح امروز در هتل المپیک تهران برگزار شد، با اشاره به سلامت دندان در کشور اظهار داشت: بیش از ۲۰۰ میلیون دندان پوسیده در بین ایرانی‌ها وجود دارد و مسواک زدن و کاهش مصرف شکر دو راه مهم برای پیشگیری از پوسیدگی دندان است و استفاده از فلوراید بین ۲۰ تا ۶۰ درصد به پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها کمک می کند.

وی تصریح کرد: آمارها در کشور نشان می‌دهد شاخص پوسیدگی دندان (DMS) در سنین ۳۵ تا ۴۴ سال عدد ۱۳ است به طوری که این افراد سه دندان پر شده، ۶ دندان کشیده شده و ۴ دندان پوسیده دارند.
 عسکری ادامه داد:  شیوع بیماری‌های دهان و دندان از بیماری‌هایی همچون آسم و میگرن در کشور بیشتر بوده و شاخص پوسیدگی دندان در سنین ۱۲ سال از ۱.۵ در سال ۷۷ به ۲.۰۹ در سال ۹۳ رسیده و باید بگویم که شاخص DMS در دنیا ۱.۸۶ می‌باشد در حالی که این عدد در ایران ۲.۰۹ است.
دبیر شورای سلامت دهان وزارت بهداشت با اشاره به هزینه‌های دندانپزشکی، گفت: برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز که ۱.۷ که دندان پوسیده دارند برای یک ترمیم ساده رقمی معادل ۲۰۵ میلیارد تومان بودجه نیاز است.
عسکری ادامه داد: این رقم برای کودکان ۵ تا ۶ سال هزار میلیارد تومان و برای افراد میانسال ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود و اگر بخواهیم برای جایگزین دندان‌های کشیده شده افراد میانسال کشور بودجه در نظر بگیریم باید ۸۸ هزار میلیارد تومان هزینه کنیم.
وی افزود: در حال حاضر در کشور افراد بین ۱۵ تا ۶۵ سال دچار اضافه وزن هستند و از این میان حدود پنج میلیون نفر مبتلا به دیابت و پنج میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا به دیابت هستند.
عسکری یادآور شد: مصرف متوسط روزانه شکر در دنیا ۴۰ گرم و در ایران ۶۶ گرم است که باید در این زمینه یک فرهنگ سازی جدی صورت بگیرد./ص
باشگاه خبرنگاران جوان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.