امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 64624
  پرینتخانه » اخبار مازندران تاریخ انتشار : 08 شهریور 1396 - 9:11 | | ارسال توسط :

تامین برنج بیش از ۴ میلیون ایرانی در بابل

مدیر جهادکشاورزی بابل با اشاره به اینکه 95 درصد برداشت برنج با کمباین و به شکل مکانیزه انجام شد، گفت: شهرستان بابل برنج 4 میلیون و 500 نفر ایرانی را تامین می‌کند که امسال با افزایش 10 درصدی تولید برنج مواجه بودیم.

به گزارش بابل نوین به نقل از بلاغ، سیداحمدطاهری در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: کشاورزان اقدام به کشت مجدد برنج با استفاده از منبع آب‌های زیرزمینی با وجود کم‌آبی و کمبود بارش باران نکنند.

وی آتش زدن کاه زمین کشاورزی را برای آماده‌سازی کشت مجدد، نابودی موادآلی زمین و کاهش بهره‌وری تولید برشمرد و افزود: آتش زدن این مواد در داخل زمین جلوی حاصل‌خیزی و بازسازی خاک را گرفته ضمن اینکه دود حاصل از آن سبب آلودگی محیط می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل از افتتاح پروژه‌های زیربنایی و خدماتی در هفته دولت خبر داد و تصریح کرد: پنج پروژه زیربنایی و خدماتی با اعتبار بالغ بر۱۷ میلیارد و ۱۸۳ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی، صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، ماده ۱۲ مدیریت بحران و ۲ درصد نفت و همچنین آورده شخصی به بهره‌برداری می‌رسد.

طاهری خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها شامل یک مورد تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری پایین بیشه سر با حجم عملیات ۱۵۴ هکتار، یک مورد تجهیز سیستم آبیاری قطره‌ای در روستای اله رودبار در سطح هفت هکتار، تجهیز یک حلقه چاه زراعی در روستای متی‌کلا، دو مورد احداث کانال بتنی لاینینگ در روستاهای کاردیکلا شرقی، باریکلا، هلیدشت، داردکاشت و فولادکلا این شهرستان با حجم عملیات ۳ هزار و ۹۰۰ متر برشمرد.

وی یادآور شد: با بهره‌برداری پروژه‌های زیربنایی و خدماتی در هفت روستا ۳۲۱ خانوار از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

طاهری ادامه داد: برنامه اصلاح نژاد دام سبک روستایی و افزایش تولید با افزایش دوقلوزایی از طریق هرمون تراپی و اسفنج گذاری در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه ۱۷۲ هزار راس دام سبک در بابل داریم، اضافه کرد: ۴۴ درصد طرح دوقلوزایی دام با موفقیت انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی بابل افزود: از ۲۲ هزار هکتار باغ مرکبات شهرستان بابل، هشت هزار هکتار در سرما سال گذشته خسارت دید که از ۲۲ هزار هکتار ۶۰۰ هکتار باغ آسیب دیده زیرکشت شالی رفته است.

طاهری تصریح کرد: شهرستان بابل بزرگترین شهرستان تولیدکننده برنج بعد رشت است که ۷۴ درصد از آن زیرکشت ارقام محلی و ۲۶ درصد آن زیر کشت ارقام پرمحصل رفته است.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد برداشت برنج با کمباین و به شکل مکانیزه انجام شد، خاطرنشان کرد: شهرستان بابل برنج ۴ میلیون و ۵۰۰ نفر ایرانی را تامین می‌کند که امسال با افزایش ۱۰ درصدی تولید برنج مواجه بودیم.

مدیر جهاد کشاورزی بابل با اشاره به اینکه دولت در راستای حمایت از تولیدکننده جلوی ورود برنج خارجی به کشور را در زمان برداشت گرفته است، اظهار کرد: قیمت عادلانه‌ای برای فروش برنج بین ۹ تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته است که اگر تولیدکنندگان در انتظار افزایش قیمت آن را دپو کنند و به فروش نرسانند دولت برای تنظیم بازار اقدام به ورود برنج خارجی کرده و با شکست سنگین قیمت‌ها مواجه می‌شوند.

طاهری در پایان گفت: شهرستان بابل، در بخش تولید شیر، تولید گوشت قرمز، تولید عسل و تولید جوجه یک روزه رتبه نخست و در تولید گوشت سفید رتبه دوم را به خود اختصاص داده است./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.