امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 56705
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 20 اردیبهشت 1396 - 13:55 | | ارسال توسط :

تاکید بخش‌خصوصی ایران و سوریه بر توسعه روابط اقتصادی دو کشور

معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی ایران در دیدار با نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان سوریه از آمادگی صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران برای بازسازی سوریه خبر داد.

به گزارش بابل نوین، به نقل از اتاق ایران، «محمدرضا کرباسی» امروز (چهارشنبه) افزود: با وجود روابط سیاسی بسیار خوب با سوریه، اما همکاری‌های اقتصادی محدود بوده و بازرگانان مترصد فرصتی برای توسعه روابط اقتصادی با سوریه هستند.
وی با اشاره به شرایط فعلی سوریه و نیاز به تامین کالاهای اساسی مردم این کشور، گفت: باید کالاهای مورد نیاز و زمینه‌های همکاری شناسایی شود. همچنین در خصوص نیازهای فوری، امکان تهیه و تامین آن با فوریت وجود دارد.
کرباسی در مورد توانایی شرکت‌های ایرانی برای بازسازی سوریه، خاطرنشان کرد: شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی ومهندسی ایران برای ورود به این عرصه آمادگی کامل دارند.
وی با تاکید بر نگاه مثبت فعالان اقتصادی ایران به فعالان سوری، ابراز امیدواری کرد یک هیات تخصصی برای برنامه‌ریزی‌های بعدی به ایران سفر کند.
«ایاد محمد» نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان سوریه نیز هدف از این دیدار را فعال کردن بخش‌های خصوصی دو کشور برای رونق دادن به فعالیت‌های اقتصادی عنوان کرد.
وی با اشاره به بحران پیش آمده در سوریه، گفت: پیش از این شرایط بازرگانان و صنعتکاران سوری با کشورهای عربی خلیج فارس رابطه تجاری بیشتری داشتند، اما پس از بحران، نگاه تجار سوری به ایران معطوف شده است.
محمد افزود: اتحادیه صادرکنندگان سوریه اولویت نخست برنامه کاری خود را همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه مبادلات و همکاری های بازرگانی قرارداده است و نساجی، پوشاک، بخش کشاورزی و غذایی از زمینه‌های همکاری دو کشور هستند.
نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان سوریه از برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی ارائه تولیدات سوری خبر داد و از اتاق ایران برای شرکت در این نمایشگاه دعوت کرد.
محمد ادامه داد: حضور در این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای شرکت‌های ایرانی برای آشنایی با تولیدات سوریه و نیز شناساندن توانمندی‌های صنعتی و مهندسی به همتایان سوری خود است.
وی همچنین با اشاره به شرایط جنگی و خاص سوریه، گفت: شرایط تولید و صادرات محصولات کشاورزی و پوشاک با کیفیت در سوریه وجود دارد، اما تاکنون راهی برای ورود به ایران باز نشده است.
نایب رئیس انجمن صادرکنندگان سوریه با استقبال از مشارکت بخش خصوصی ایران در بازسازی سوریه، گفت: آماده ارائه مشاوره و معرفی پروژه های مورد نیاز بازسازی در همه زمینه‌ها هستیم.
به گزارش ایرنا بر پایه آمارهای سازمان توسعه تجارت ایران، تراز تجاری جمهوری اسلامی ایران و سوریه از سال ۱۳۸۶ تا پایان مهرماه ۹۵ همواره به سود ایران مثبت بوده است.
در هفت ماهه ۹۵ (منتهی به مهرماه) میزان صادرات ایران به سوریه ۱۰۵ میلیون و ۴۵۵ هزار دلار بود و پنج میلیون و ۱۶۵ هزار دلار کالا از این کشور وارد شد.
بررسی مبادلات تجاری تهران- دمشق در این دوره نشان می دهد در سال ۱۳۸۹ بالاترین میزان مبادلات ۲ کشور به ۵۴۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار رسید که از این رقم سهم ایران ۹۴٫۶ درصد و بقیه مربوط به طرف سوری بود.
براساس جدول مبادلات تجاری ۲ کشور، بیشترین میزان واردات ایران از سوریه به سال ۱۳۸۹ مربوط بود. در این سال ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار واردات صورت گرفت.
کمترین ارزش واردات از سوریه در سال ۱۳۹۴ برابر با هفت میلیون و ۸۶۵ هزار دلار بود.
اطلاعات موجود نشان می دهد داروهای خرده فروشی، مغزپسته تازه یا خشک ، شیرخشک اطفال، شیرآلات بهداشتی، کفش، مکمل های دارویی، ترانسفورماتورهای دی الکتریک مایع و… بخشی از کالاهای صادراتی ایران به سوریه را در سال ۱۳۹۴ تشکیل داد.
مهمترین اقلام وارداتی ایران از سوریه در سال ۱۳۹۴ نیز نخ دوخت از رشته های مصنوعی، روغن زیتون بکر، قراضه و ضایعات باطری ها، سبزی، میوه و سایر خوراکی های گیاهی، مصنوعات پلاستیکی، پارچه های تاروپودباف کم عرض و… ثبت شد./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.