امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 48190
  پرینتخانه » اجتماعی, سیاسی تاریخ انتشار : 21 بهمن 1395 - 13:57 | | ارسال توسط :

تحلیلی بر شکل‌گیری هندسه قیام مردم ایران/ مبارزه با شیطان بزرگ، جهاد کبیر و یکی از اصول هندسه انقلاب اسلامی است

همان‌طور که امام راحل آمریکا را شیطان بزرگ دانست، مبارزه با آن هم همان جهاد کبیر است که خود یکی از علت‌های اصیل قیام مردم ایران در سال 57 و یکی از اضلاع مهم و برجسته هندسه انقلاب اسلامی است.

به گزارش بابل نوین به  نقل از  بلاغ، باز هم فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر بهانه‌ای شد تا به مروری بر تاریخ این سرزمین و مردمان ستم دیده آن بپردازیم، تاریخی که با فراز و نشیب‌های فراوان همراه بوده و آینه عبرت برای آیندگان است.

تاریخی که در آن هم فتح دیده می‌شود و هم شکست، هم عزت دیده می‌شود و هم ذلت، تاریخی که تشابهات زیادی با مردمان کشورهای دیگر داشته و در عین حال، تمایزات زیادی را نیز دارا است چراکه اگر از منظر تحولات اجتماعی به تاریخ ایران‌زمین بنگریم، بی‌شک انقلاب بزرگ اسلامی سال ۵۷ یک پیچ و منشأ تحول تاریخی در این سرزمین بوده است.

این انقلاب تا کنون از وجوه مختلف با دیگر انقلاب‌ها مقایسه شده و در تمامی این مقایسه‌ها، وجه متمایز انقلاب اسلامی ایران بارز و آشکار است، این تمایز ریشه در علل و عوامل پیدایش آن دارد که بی‌شک برای شناخت درست از هر پدیده‌ای باید به دنبال اصل و ریشه پیدایش آن گشت.

انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک پدیده بزرگ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی محصول علل و عوامل گوناگونی بوده که از منظرهای زیادی توسط اندیشمندان متفکر دنیا مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

برخی آن را از منظر اقتصادی مورد بررسی قرار داده‌اند، برخی دیگر از منظر سیاسی و فرهنگی و برخی از منظر اجتماعی که بی‌شک تمامی این موضوعات در انقلاب اسلامی ایران موثر و نقش آفرین بوده‌اند اما شاه کلید و علت اصلی پیدایش انقلاب سال ۵۷، ریشه در دینداری مردم شریف ایران داشته است و همین رمز ماندگاری و پویایی این انقلاب را رقم زده است.

مفهوم‌شناسی هندسه انقلاب اسلامی

در همین زمینه میثم معافی کارشناس مسائل راهبردی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به دلایل اصلی پیدایش انقلاب اسلامی، فهم درست از هندسه انقلاب اسلامی را لازمه شناخت ارکان و علت‌های شکل‌گیری این جنبش بزرگ مردمی در طول تاریخ بشر دانست.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار بهمن ماه سال ۹۴ با اعضای شورای عالی امنیت ملی ایران کلید‌واژه مهم هندسه انقلاب اسلامی را معرفی کردند که در همان دیدار نیز به لزوم ایستادگی در برابر برخی جریان‌های مخالف آن پرداختند.

این کارشناس مسائل سیاسی در تشریح بیشتر مفهوم‌شناسی هندسه انقلاب اسلامی به منظور فهم بهتر دلایل شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: هندسه انقلاب اسلامی یک شکل هندسی با اضلاع مشخص است که اگر یک یا چند ضلع آن حذف شده یا خوب عمل نکند این هندسه در ابتدا تشکیل نشده و یا در ادامه از بین می‌رود.

وی اضافه کرد: سلطه‌ستیزی یکی از اضلاع هندسه انقلاب اسلامی و دلایل شکل‌گیری آن به شمار می‌رود چراکه مرحله صغیر سلطه‌ستیزی در از بین بردن سلطنت صغیر پهلوی و در فاز کبیر آن به هم‌ریزی نظم آمریکا در جهان را شامل می‌شود.

معافی استقلال را دیگر ضلع هندسه انقلاب اسلامی خواند و تصریح کرد: استقلال هرگز به معنای زیست جزیره‌ای در عالم نیست بلکه همان جهاد کبیر است که رهبر معظم انقلاب در خرداد ۹۵ از این واژه استفاده کرده است.

وی با اشاره به آیه ۵۲ سوره فرقان، یادآور شد: این آیه در مفهوم همان عدم تبعیت از کفار و نفی سلطه فکری، فرهنگی و اقتصادی آنان است که تجلی آن در روزهای مبارزات انقلاب اسلامی در عدم تبعیت از حکومت پهلوی و سلطه آمریکا بوده است و تا امروز نیز ادامه دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: همان‌طور که امام راحل آمریکا را شیطان بزرگ دانست، مبارزه با آن هم همان جهاد کبیر است که خود یکی از علت‌های اصیل قیام مردم ایران در سال ۵۷ و یکی از اضلاع مهم و برجسته هندسه انقلاب اسلامی است.

دین‌ستیزی پاشنه‌آشیل حکومت پهلوی

همچنین حجت‌الاسلام ابوالقاسم فروتنی استاد حوزه و دانشگاه در این زمینه به خبرنگار ما گفت: برای رسیدن به درک درست از مسئله چگونگی و دلایل پیدایش انقلاب اسلامی، کنکاش سخنان و نظرات انقلابیون دهه‌های ۴۰ و ۵۰ همچون رهبر معظم انقلاب می‌تواند کمک قابل توجهی کند.

وی افزود: اولین علت پیدایش انقلاب اسلامی وابستگی تمام‌عیار کشور به غرب، به خصوص آمریکا و بی‌اختیاری پادشاهان پهلوی در تصمیم‌گیری بود که منجر به جریحه‌دار شدن غرور و عزت مردمان ایران شد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان شدت وابستگی‌ها در حکومت پهلوی، خاطرنشان کرد: وابستگی کشور در آن دوران به اندازه‌ای بود که کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا تعیین می‌کردند که چه کسی بیاید بالا و نخست‌وزیر، مسئول، وزیر یا مدیر شرکت نفت شود و یا فلان شغل را برعهده بگیرد.

وی فساد و دین‌ستیزی حاکمان طاغوت در تمامی سطوح را دومین علت خواند و با بیان فراگیری آن در سطح جامعه تا حدی که کارد را به استخوان ملت رسانده بود، اضافه کرد: رژیم پهلوی، تنها حکومتی بود که در ایران بی‌حجابی را به زور سر نیزه رواج داد و فساد را در لایه‌های مردم از طرق مختلف شایع ساخت.

فروتنی تأکید کرد: درحالی که ملت دیندار و مسلمان ایران حاضر به پذیرش این وقایع نبود، جامعه‌ای که با فکر مهدوی خو گرفته بود و گذشته‌ای به سرخی عاشورا در دل داشت، تاب تحمل آن شرایط را نداشته و مانند آتشفشان آماده انفجار بود.

وی گفت: علت دیگر پیدایش انقلاب اسلامی را می‌توان تلاش برای انحراف و ضایع کردن جوانان دانست تا جایی که حتی برای فاسد کردن نسل جوان برنامه‌ریزی کردند تا مانع از رشد، بالا رفتن فرهنگ و اراده جوانان در کشور شوند.

قیام علیه حکومت کودتا محور

محمد تقی‌زاده کارشناس مسائل راهبردی در گفت‌وگو با بلاغ، بی‌اعتنایی حکومت به مردم از طریق بی‌اعتنایی به رأی مردم، اختناق و مقابله جدی با آزاداندیشی را یکی از علت‌های سرعت بخشیدن به شکل گیری انقلاب دانست.

وی افزود: حکومت پهلوی از همان ابتدا با کودتا سرکار آمد، هم رضاخان با کودتا رضاشاه شد و هم محمدرضا با کودتا سرکار آمد، حکومت کودتایی حکومت تحمیلی است، با رأی و نظر مردم میانه‌ای ندارد به همین خاطر است که وقتی به تاریخ می‌نگریم، وجه مشترکی میان علایق مردم و این حکومت نمی‌بینیم بلکه رابطه حکومت با مردم، رابطه ارباب و رعیتی بود.

این استاد حوزه و دانشگاه ظلم و بی‌عدالتی گسترده در کشور با حمایت مستقیم حکومت را دیگر عامل پیدایش انقلاب اسلامی بیان و خاطرنشان کرد: بی‌عدالتی زمینه‌ساز نارضایتی اجتماعی است و اگر از سوی حکومت‌ها به صورت مستقیم مورد حمایت و گسترش قرار گیرد، موجب شکل‌گیری یک انقلاب سهمگین می‌شود، انقلابی که موج‌های آن خانه ظالم را در هم می‌کوبد.

در پایان وی علت دیگر رقم خوردن انقلاب اسلامی مردم ایران را عقب‌مانده نگاه داشتن کشور در علم، صنعت و برخورداری‌های عمومی از اولویت‌های رفاهی خواند و اضافه کرد: ملت ایران می‌دیدند که هیچ از خودشان ندارند و اجازه نمی‌دهند که بهره‌مند شوند، به صراحت از تریبون مجلس ایرانی ساخته دست ایرانی را بی‌ارزش می‌کردند.

امید بازگشت شعارهای صدر انقلاب به صدر مأمورت مدیران

به گزارش بلاغ، همانطور که پیش از این نیز بیان شد، تاریخ عبرت آیندگان است، دولت مردان جمهوری اسلامی ایران، باید بیش از هر کس دیگری به ریشه‌های انقلاب اسلامی توجه کرده و بدانند که ملتی که برای رها شدن از سلطه غرب و حفظ عزت و غرور خود و اعتلای کلمه الله از مال و جان خود بذل کرده است، هرگز در مقابل اهمال کاری‌ها و جریحه‌دار کردن عزت این کشور در برابر سلطه‌جویان غربی و نادیده گرفتن مستضعفین، ساکت نمی‌نشیند.

دلیل این ادعا نیز حضور پر رنگ‌تر از همیشه در تمام راهپیمایی‌ها و عرصه‌های ملی کشور در ۳۷ سال گذشته از عمر این انقلاب است که نشان می‌دهد این اعتقاد و باور عمیق همچون گذشته تازه و پر اثر در رگ‌های این ملت جریان دارد.

هرچند جریان غیرانقلابی داخل کشور به دنبال به هم ریختن هندسه انقلاب اسلامی و دور کردن ملت از آرمان‌های اصیل و پرمغز آن است اما نقش‌آفرینی در فتنه‌ها و عبور از تنگناهای سخت تهدید و تحریم از این ملت یک فولاد سخت و آب دیده ساخته است که عدم رفتار مناسب و عملکرد درخور آنان از سوی مسئولان تنها به رسوایی و جدایی آنان از ملت می‌انجامد.

بنابراین امید آن می‌رود که شعارهای صدر انقلاب به صدر مأموریت‌های دولت مردان نیز بازگردد تا بتوان مانند آن دوران شهد شیرین دست پیدا کردن به آرمان‌ها و فتح قله‌های پیشرفت و ترقی را بیش از پیش شاهد بود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.