امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 59555
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 27 خرداد 1396 - 15:34 | | ارسال توسط :

تدوین استاندارد ملی مدیریت مخاطرات- بازتوانی روانی

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشورگفت: استاندارد ملی مدیریت مخاطرات- بازتوانی روانی بر اساس طرح جامع ملی بازتوانی کشور طی دو سال تدوین شده است.

به گزارش بابل نوین، محمد فرید لطیفی معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: برای نخستین بار در کشور و پس از انجام مدت‌ها مطالعه و کار تحقیقاتی ، استاندارد بازتوانی روانی در کشور با شماره ملی استاندارد ۲۱۶۸۲ تدوین شده و با هماهنگی سازمان استاندارد، نهایی و دستورالعمل‌های آن صادر شد.

وی اظهار کرد: بازتوانی روحی و روانی یکی از مهم‌ترین مواردی است که در بحران‌ها باید مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه غفلت‌هایی نسبت به آن صورت می‌گیرد، از این رو این استاندارد تنظیم شده تا به هنگام بحران‌ها براساس آن اقدام شود.
معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: با اجرای این دستورالعمل تمامی اقدامات در حوزه بازتوانی روحی و روانی باید در چارچوب استاندارد مصوب انجام شود و طی آن حمایت‌های کافی پس از بحران نیز از حادثه‌دیدگان صورت گیرد.
رئیس کمیسیون فنی تدوین این استاندارد هدف از تدوین این استاندارد را تعیین اقدامات مربوط به حمایت‎هاى روان‎شناختی‎ به حادثه‎دیدگان دانست و تاکید کرد: به منظور دستیابى به هدف فوق، بازتوانى روان شناختى درسه دوره” کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت” و طى سه مرحله به منظور ایجاد احساس امنیت روانی ، حمایت در مراحل سوگ و اتصال مجدد به زندگی انجام مى شود.
وی گفت: این استاندارد در مورد آسیب دیدگان، امدادگران و مسئولان نیزکاربرد دارد.
معاون بازسازی و بازتوانی با بیان اینکه بحران‎های حوزه‎های امنیتی، اجتماعی و نظامی در دامنه کاربرد این استاندارد نیست، تصریح کرد: این استاندارد در مورد ارائه خدمات در چارچوب تأمین سلامت جسمانی افراد و بحران‎های زندگی مانند طلاق، مرگ والدین، فرزندان و نزدیکان، در شرایط عادی و همچنین حوادث و سوانح انسان ساخت کاربرد ندارد.
لطیفی، آسیب‌های روحی و روانی ناشی از بحران را جزو آسیب‌های ثانویه یک بحران دانست و گفت: باید این موضوعات نیز مورد توجه قرار گرفته و به منظور پیشگیری از اتفاقات بعدی اجرایی شود.
باشگاه خبرنگاارن جوان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.