امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 57534
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 31 اردیبهشت 1396 - 5:19 | | ارسال توسط :

ترامپ در برهوت مردم‌سالاری

به گزارش بابل نوین،درست در روزی که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با مشارکت ۴۰میلیون‌نفری اعلام شد، دونالد ترامپ در اولین سفر خارجی خود با گارد کاملاً ضدایرانی وارد ریاض شد و در مقابل ملک سلمان زانو زد تا مدال افتخار پادشاهی سعودی را به گردن او بیندازد، این در حالی است که آل‌سعود در جهان […]

به گزارش بابل نوین،درست در روزی که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با مشارکت ۴۰میلیون‌نفری اعلام شد، دونالد ترامپ در اولین سفر خارجی خود با گارد کاملاً ضدایرانی وارد ریاض شد و در مقابل ملک سلمان زانو زد تا مدال افتخار پادشاهی سعودی را به گردن او بیندازد، این در حالی است که آل‌سعود در جهان بیش از هر چیزی به عنوان منبع صدور و تغذیه تروریسم وهابی شناخته می‌شوند.

دونالد ترامپ روز شنبه وارد عربستان شد و مورد استقبال رسمی ملک سلمان بن عبدالعزیز قرار گرفت. این اولین سفر خارجی ترامپ پس از رسیدن به کاخ سفید است. به گفته منابع سعودی، ترامپ در سه نشست در ریاض شرکت خواهد کرد. نخست نشست مشترک امریکا و عربستان سعودی، سپس حضور در کنفرانس کشورهای عربی خلیج فارس و سرانجام نشست مشترک امریکا با سران کشورهای عربی- اسلامی اما تحلیلگران هدف اصلی از این سفر را تلاش واشنگتن برای ایجاد اتحاد بین عربستان و رژیم صهیونیستی از طریق ایجاد یک ائتلاف جدید عنوان کرده‌اند. سیمون هندرسون، پژوهشگر متخصص درخصوص مسائل عربستان مقاله‌ای را در پایگاه پژوهشکده واشنگتن در امور خاور نزدیک نوشت: پیش‌بینی می‌شود برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس اشاره‌هایی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل نشان دهند که چه بسا بر اساس آن، خطوط تماس مستقیمی با اسرائیل ایجاد شود و همچنین تبادلات تجاری علنی بیشتری میان طرف‌ها صورت بگیرد یا به هواپیماهای اسرائیلی اجازه عبور از حریم هوایی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس داده شود.
سیمون هندرسون گفت که نیروهای هوایی امارات در رزمایش‌های مشترک با نیروهای هوایی اسرائیل در یونان در ماه مارس گذشته شرکت کردند. در همین حال گزارش شده که امریکا درصدد ایجاد طرح ناتوی عربی است اما تحلیلگران تحقق این مسئله را به دلایل متعدد بعید می‌دانند. از جمله نبود  استراتژی مشترک. برای مثال آنها نام ترکیه را به عنوان یکی از اعضای احتمالی ناتوی عربی مطرح کرده‌اند. این در حالی است که برای آنکارا هنوز ایران یک شریک تجاری قوی با منابع نفتی است و مهم‌تر اینکه یکی از کشورهای کلیدی است که می‌تواند به آنکارا کمک کند تا از ظهور ناخوشایند یک موجودیت ملی کردی در منطقه جلوگیری کند.  از طرف دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس به هیچ وجه در فکر و اندیشه یکدست نیستند و دچار تفرقه هستند. امارات و عربستان سعودی که قرار است ستون اصلی این طرح را تشکیل دهند هم اکنون در یمن دچار اختلاف جدی شده‌اند. اگر به تحولات چند روز گذشته شهر جنوبی عدن نگاه کنیم به خوبی می‌توانیم به عمق اختلاف‌های ابوظبی و ریاض پی ببریم.
توئیت خبرنگار امریکایی

ناظران با توجه به ماهیت مردم‌سالاری جمهوری اسلامی ایران می‌گویند اقدامات امریکا و عربستان در رابطه با ایران نشان‌دهنده تعارض بنیادین امریکاست.
کالب مائوپین خبرنگار امریکایی در پیامی در صفحه توئیتر خود در آستانه سفر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا به عربستان سعودی نوشت ترامپ قصد دارد با پادشاه متعصبی دست بدهد که سر مردم را می‌زند اما ایران را به رغم برگزاری انتخاباتی رقابتی «غیردموکراتیک» می‌نامد. ترامپ باید از سلمان (پادشاه عربستان) در ریاض بپرسد اگر مردم عربستان پادشاه میانه روتری بخواهند کی می‌توانند رأی بدهند؟ هیچ وقت. وی در پیام دیگری آورده است تقارن سفر ترامپ با انتخابات ریاست جمهوری ایران تصادفی نیست. منزوی کردن ایران موضوعی مورد بحث در ریاض و تل‌آویو خواهد بود. وی در پیام دیگری آورده است: درحالی که عربستان سعودی جنایت جنگی را علیه یمن به راه انداخته است ترامپ به ترس و نگرانی از تهدید ایران در ریاض و تل‌آویو دامن می‌زند. درحالی که ترامپ خود را برای خوش و بش کردن با پادشاه قاتل (عربستان) آماده می‌کند، مردم یمن برای نجات جانشان در برابر جنایات جنگی عربستان مبارزه می‌کنند. مائوپین در پیام دیگری آورده است ما ۲۸سند مرتبط با النصره را مشاهده کرده‌ایم. خانواده بن لادن بسیار قدرتمند است. ترامپ باید حاکمان سعودی را به اتهام تروریسم بازداشت کند.

نگرانی از مضمون سخنرانی ترامپ

بنا به برنامه از پیش توافق‌ شده، قرار است ترامپ در عربستان سعودی، یعنی در قلب اسلام پیرامون «اسلام افراطی» و خطرات آن برای امریکا و جهان سخنرانی کند.  گفته می‌شود مواضع ترامپ در رابطه با اسلام و مسلمانان هماهنگی کاملی با نظرات مایکل فلین، مشاور سابق امنیتی کاخ سفید و استیو بنن یکی از همکاران و حامیان نزدیک او دارد. این دو بر این باورند که کشورهای غربی درگیر «جنگی ‌جهانی» با اسلام هستند. بسیاری از سیاستمداران امریکا نگرانند که سخنرانی ترامپ در عربستان به تنش‌ها میان غرب و کشورهای اسلامی بیفزاید. گفته می‌شود طراح سخنرانی ترامپ، استیون میلر است. میلر به همراه بنن از جمله اشخاصی به شمار می‌آید که در تدوین فرمان ترامپ برای جلوگیری از ورود مسلمان از برخی کشورهای اسلامی به امریکا نقش داشته است. هر چند اچ آر مک‌مستر مشاور امنیت ملی امریکا، در باره مضمون سخنرانی ترامپ گفت: «این سخنان درباره مقابله با دشمن مشترک همه تمدن‌هاست و در خدمت تحکیم مناسبات امریکا با شرکای مسلمانش است.» ملاقات ترامپ با شمار زیادی از سران کشورهای جهان در مدتی نسبتاً کوتاه، این نگرانی را در محافل دیپلماتیک امریکا به‌وجود آورده که شاید جمله یا کلمه‌ای نسنجیده از سوی او به اعتبار امریکا لطمه بزند. به گفته رسانه‌های امریکا رئیس‌جمهور این کشور «معمولاً هر چه در سر دارد بر زبان می‌آورد.»

تجارت ترامپ

یکی از مهم‌ترین اهداف سفر ترامپ فروش تسلیحات به عربستان سعودی است. دولت ترامپ انتظار دارد این توافق به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار برای ۱۰ سال را به عنوان سنبل تجدید «تعهد امریکا به امنیت خلیج فارس» امضا کند اما مقامات سابق امریکایی می‌گویند که باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق امریکا که توافقات تسلیحاتی‌اش با عربستان به طور کلی ۱۱۵ میلیارد دلار بود پیشتر با فروش برخی از تسلیحات مذکور در این بسته موافقت کرده بود. درک چالت که در زمان ریاست جمهوری اوباما معاون وزیر دفاع امریکا در امور امنیت بین‌المللی بود گفت: هر دو طرف می‌خواهند این مسئله را به عنوان عصر جدیدی در همکاری‌های امریکا با اعراب خلیج فارس اعلام کنند اما چیزی که تغییر کرده این است که عربستان در حال حاضر به صورت مستقیم با یکی از اعضای خانواده ترامپ سروکار دارد. برای آنها کاملاً عادی است که با داماد یک رئیس‌جمهور بنشینند و توافق امضا کنند. اشاره این مقام سابق امریکایی به گزارش‌هایی است که درباره نقش داماد ترامپ در این توافق منتشر شده است.

اوضاع وخیم العوامیه

همزمان با سفر ترامپ به عربستان منابع خبری گزارش دادند شهر شیعه‌نشین العوامیه در شرق عربستان از سوی نیروهای امنیتی آل‌سعود همچنان تحت محاصره است. بر اساس‌ گزارش‌ها، هیچ خبرنگار یا خبرگزاری اجازه ورود به العوامیه را ندارد، چرا که نظامیان سعودی با تانک و بولدوزر این شهر را محاصره کرده‌اند. ساکنان غیرنظامی شهر العوامیه هر لحظه احتمال حمله، ویرانی خانه و حتی کشته‌شدن خود به دست نظامیان سعودی را می‌دهند، این در حالی است که نظامیان رژیم آل‌سعود به بهانه مقابله با تروریست‌ها درحال تخریب خانه‌های قدیمی این منطقه و بمباران آنها هستند.

استقبال موشکی یمنی‌ها

یمنی‌ها درست چند ساعت قبل از ورود دونالد ترامپ، با یک فروند موشک ریاض را هدف قرار دادند. مقامات یمنی اعلام کردند، یگان موشکی با شلیک موشک برکان ۲ به ریاض پایتخت عربستان و دو فروند موشک اروگان و زلزال ۲ به محل تجمع نظامیان عربستانی و مزدوران آنها در صله نجران و عباسه در شهر علیب، خسارات جانی و مالی زیادی به آنها وارد کرد. عربستان همراه با چند کشور دیگر از ششم فروردین سال ۹۴ اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت کرد. این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه‌ای جز کشتار بیش از ۱۲هزار یمنی و زخمی شدن دهها هزار تن دیگر و همچنین آواره شدن میلیون‌ها یمنی و ویرانی زیرساخت‌های این کشور نداشته است.  «شرف لقمان» سخنگوی رسمی ارتش یمن اعلام کرد: پیام ما با این موشک به ریاض اعلام شد و به سعودی‌ها گفتیم که برای پاسخگویی آماده‌ایم و همچنان آماده مقابله با دشمنیم. بر اساس این گزارش، تنها چند ساعت پیش از ورود ترامپ به ریاض موشک برکان۲ به سوی پایتخت عربستان شلیک شد و در پی آن، تمامی پروازها در فرودگاه بین‌المللی «ملک خالد» به تاخیر افتاد. یمنی‌ها در ۱۸ مارس ۲۰۱۶ نیز یک فروند موشک از نوع برکان۲ را به سوی پایگاه هوایی «ملک سلمان» در ریاض شلیک کرده بودند. در همین حال مردم یمن با برگزاری تظاهرات گسترده در صنعا به سفر ترامپ به عربستان اعتراض کردند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.