امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 58631
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 13 خرداد 1396 - 10:23 | | ارسال توسط :

تزریق اپیدورال ناحیه گردنی برای نخستین بار در بیمارستان روحانی بابل

جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات این مرکز و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل، از تزریق اپیدورال در ناحیه گردنی برای نخستین بار در این مرکز خبر داد.

به گزارش بابل نوین، هادی ابراهیمی گفت: کمردرد و بعد درد گردن از شایعترین علل مراجعه به مراکز درمانی و ناتوانی از کار و غیبت از محل کار بوده و سومین علت مراجعه به پزشک است.

وی اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد افراد در طول زندگی حداقل   یکبار درد کمر و ستون فقرات را تجربه می کنند.

این متخصص درباره کمر درد گذرا گفت: این دردها ناشی از انجام حرکات نا مناسب و یا کشیدگی بیش از حد ستون فقرات است و همچنین قرار گرفتن وضعیت غلط، خم شدن مکرر و ضربه به ستون فقرات که کمتر از یک ماه از شروع درد می گذرد را کمردرد حاد می گویند.

وی اضافه کرد: در صورتی که بیش از یک ماه از شروع درد می گذرد و اغلب در موارد عدم درمان کمر درد حاد ایجاد می شود کمردرد مزمن می گویند.

دکتر ابراهیمی درباره علل ایجاد درد حاد و مزمن اظهار کرد: دیسک کمری پاره شده و درد انتشار یافته به پا که معروف به درد سیاتیک است و همراه با ضعف و تغییرات حسی در مسیر عصب است.

وی گفت: تنگی کانال کمری نیز از علایم مهم درد است ضعف که درد در پاها و اختلال در راه رفتن و در ادامه با درگیری اختلال اسفنگتری اداری یا مدفوعی همراه است.

جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات بیمارستان آیت‌الله روحانی(ره) بابل گفت: اگر نقص عصبی ضعف پاها و یا اختلال در اسفنگترهای ادراری یا مدفوعی ایجاد شد درمان جراحی انجام می شود.

وی درباره درمان غیر جراحی اظهار کرد: استراحت در منزل؛ استفاده از کمربند در موارد خاص؛ فیزیو تراپی، آب درمانی و تزریق در داخل نخاع (تزریق اپیدورال) از درمان های غیر جراحی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه کرد: هدف از انجام تزریق اپیدورال تسکین درد است اما در اکثر موارد نسبت به دیگر روش های درمانی بیشترین تاثیر را داشته باشد.

وی ادامه داد: در تزریق اپیدوال مایعی حاوی استرویید طولانی الاثر همراه با داروی بی حسی (لیدوکایین و مارکایین) و برخی دیگر داروها استفاده می شود که از طریق پشت کمر و یا گردن از وسط زایده خاری وارد فضای پشت نخاع(اپیدوال) تزریق می شود.

دکتر ابراهیمی با اشاره به این که لیدوکایین با اثر ضد دردی و بی حسی، اثر سریعی در بر طرف کردن درد دارد، گفت: استرویید خاصیت ضد التهاب(ضد ورم) دارد و در مجموع حالتی شبیه شستشو ناحیه درد انجام می گیرد.

متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات بیمارستان آیت‌الله روحانی(ره) بابل خاطرنشان کرد: تزریق اپیدورال در ناحیه کمر بطور روتین برای حدود ۷۰۰ بیمار در این مرکز با موفقیت انجام شده است، اما تزریق اپیدورال ناحیه گردنی به دلیل آسیب بالقوه نخاعی کمتر برای نخستین بار صورت گرفت.

وی اضافه کرد: بیمار مرد ۴۸ ساله که از پزشکان دانشگاه علوم پزشکی بابل بودند با درد غیر کنترل با داروهای ضد درد از ۴۸ ساعت قبل کاندید تزریق ناحیه گردنی شده و با استفاده از اشعه ایکس(فلورسکوپی) در ناحیه گردن در اتاق عمل بیمارستان روحانی با همکاری دکتر حمیدی متخصص بیهوشی تزریق انجام شد.

دکتر ابراهیمی گفت: حین تزریق درد شدید ناحیه گردن و دست چپ بیمار از بین رفت و احساس خوب ضد دردی بلافاصله ایجاد شد./ص

ایسنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.