امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 69972
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 20 آبان 1396 - 20:21 | | ارسال توسط :

تسهیل قیمت‌گذاری دانش بر اساس عرضه و تقاضا در بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه عدم قیمت‌گذاری خلق ارزش در بازار سهام به طور حتم به خسران خواهد انجامید، گفت: با تقویت رابطه بازار سرمایه و دانشگاه‌ها می‌توان فکر ناب را براساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری کرد.

به گزارش بابل نوین،شاپور محمدی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان بورس و اوراق بهادار و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: قیمت‌گذاری ثروت‌های زیرزمینی رو به پایان بوده و این در حالی است که بسیاری از ثروت‌های کلاسیک از جمله معدن، نفت و یا فلزات گرانبها دیگر مبنای تولید ثروت در دنیا نیست.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه زمان و عمر انسان‌ها گرانبهاترین ثروت آنها است، گفت: پیش‌تر هر متغیر ثروت‌آفرینی با طلا ارزیابی می‌شد، به طوری که نفت را طلای سیاه یا زباله را طلای کثیف می‌نامیدند، اما امروزه زمان ارزشمندترین ثروت انسان‌هاست.

به گفته وی، وجود ۱۰ هزار دانشجوی دکترا در دانشگاه‌های تهران نشان‌دهنده ظرفیت‌هایی است که اگر نتوان آن را در بهره وری و نوآوری به کار انداخت و برای کشور صرف کرد، باعث خواهد شد تا عدم تعیین نرخ خلق ارزش، کشور را دچار خسران کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه رشد قیمت واقعی سهام شرکت‌ها ناشی از بهره‌وری، عدم نیاز به فعالیت های نظارتی را در بازار سرمایه کاهش خواهد داد، گفت: گشایش مسیر قانونی در این زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپاست، به طور مثال شاید کسی فکر نمی‌کرد که دیجی‌کالا به عنوان یک ایده تبدیل به یکی از بزرگترین فروشگاه‌های خرید اینترنتی ایرانی شود.

محمدی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های فناوری اطلاعات معروف دنیا به جای دریافت تسهیلات از بانک، برای نقدینگی و تخصیص آن تعریف خود را ارائه می‌دهند، گفت: رابطه بازار سرمایه و دانشگاه‌ها باید تقویت شود، در حال حاضر بسترهای فناوری مورد نیاز در داخل وجود داشته و نیازی به خرید از خارج از کشور ندارد و هر آنچه که می‌توان در کشور تولید کرد را دراختیار داریم.

وی افزود: باید از توان دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش مالی کشور به نحو مؤثر و بهینه استفاده کرد و در این مسیر فرابورس نشان داده که با بسترسازی برای معامله فکر ناب در بازار سرمایه می‌تواند پیشرو باشد.

رئیس سازمان بورس یادآور شد: در حال حاضر در فرابورس صندوق‌های جسورانه و همینطور شرکت‌های مبتنی بر دارایی فکری، پذیرش و یا حضور دارند که می‌توانند برای تأمین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار باشند. از طرفی در این فرایند، قیمت‌گذاری دانش نیز به صاحبان شرکت‌های نوپا آموخته می‌شود.

به گفته رئیس سازمان بورس، بازار سرمایه مکانی است که قیمت دانش براساس عرضه و تقاضا در آن تعیین می‌شود. بسیاری از دانشگاه‌های دنیا با موقوفات فعالیت می‌کنند، از این رو ایرادی نخواهد داشت که صندوق وقف نیز در دانشگاه تهران وجود داشته باشد.

این مقام مسئول با ابراز آمادگی بازار سرمایه برای تأمین مالی دانشگاه، پارک علم و فناوری و شهر دانش دانشگاه تهران، گفت:‌ می‌توان با تعریف یک صندوق پروژه و پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری آن برای توسعه شهر دانش، اقدام به تأمین مالی کرد و یا می‌توان منافع ۲۰ سال آینده پارک علم و فناوری دانشگاه را تحت عنوان اوراق منفعت در بازار سرمایه فروخت.

محمدی با بیان اینکه هم‌اکنون تمامی حوزه‌های بازار سرمایه مبتنی بر دانش‌محوری و اغلب مدیران و کارشناسان ارکان آن دارای تحصیلات لیسانس به بالا هستند، گفت: در حال حاضر فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها راهبری بازار سرمایه را برعهده گرفته‌اند.

منبع:فارس

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.